شناسهٔ خبر: 102079 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان خبر داد:

شناسایی ۱۱ سکونتگاه غیررسمی در استان زنجان/ ساکنین کوی فلسطین جا به جا می‌شوند

0J6A0967.JPG مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان از شناسایی ۱۱ سکونتگاه غیررسمی در استان زنجان خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه ویژه خبری وزارت راه و شهرسازی (زنجان)،مسعود بیات منش در جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان در محل استانداری زنجان، از شناسایی ۱۱ سکونتگاه غیررسمی در استان زنجان خبر داد و گفت از این تعداد هشت سکونت گاه غیر رسمی در شهر زنجان است.

وی با بیان اینکه در شهر زنجان مناطق اسلام آباد، نجف آباد، کوجیک آباد، کوی فلسطین، کوی فاطمیه، کوی وحدت، شهدا، سایان جزو سکونت گاه‌های غیر رسمی محسوب می‌شوند، اظهار کرد: در شهرستان ابهر هم مناطق شریف آباد و حسین آباد و در شهرستان قیدار هم کوی شریعتی جزو سکونت گاه‌های غیر رسمی هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه ساکنین منطقه کوی فلسطین باید جا به جا شوند، گفت: کوی فلسطین به دلایل مختلف از جمله نزدیکی به راه آهن، مجاورت با کمربندی جنوبی و محیط کارگاهی باید جا به جا شود.

بیات منش با بیان اینکه در کوی فلسطین ۱۱۳ خانوار ساکن هستند، افزود: ۶۰ درصد از واحدهای مسکونی کوی فلسطین دارای ۶۰ تا ۷۵ متر مربع فضای اسکان بوده، ۱۵ درصد از واحدهای مسکونی کوی فلسطین ۳۰ تا ۴۵ متر مربع می باشد و ۲۵ درصد هم بالای ۹۰ متر است.

وی با بیان اینکه از ظرفیت واحدهای مسکونی کوی زیتون برای جانمایی ساکنین کوی فلسطین استفاده خواهد شد، ابراز داشت: واحدهای مسکونی جایگزین برای اهالی محله فلسطین در قالب طرح اقدام ملی مسکن در دستور کار قرار گرفته و واحدهای مسکونی به تعداد لازم در پروژه‌های مسکن ملی در منطقه کوی فرهنگ (پروژه زیتون) و قسمت شرقی زنجان (کوی زنگان)  در دست ساخت داریم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: برای بازپرداخت ما به التفاوت قیمت واحدهای مسکونی با نهادهای حمایتی و بانک مسکن رایزنی‌های لازم انجام شده است.

بیات منش با بیان اینکه مقرر شده که وقتی پیشرفت فیزیکی این واحدهای مسکونی به ۶۰ تا ۷۰ رسید با ساکنان محله فلسطین برای فراهم کردن مقدمات جابجایی وارد مذاکره و عقد قرار داد شویم، افزود: ۸۰ درصد واحدهای جایگزین برای ساکنان محله فلسطین در پروژه زیتون (کوی فرهنگ) و ۲۰ درصد در پروژه زنگان (منطقه گلشهر) قرار دارد و تا پایان سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: برای آغاز فرآیند جابجایی ساکنان و اقناع آنان، امور مربوط به تسهیلگری های فرهنگی و اجتماعی در این منطقه از طریق یک کارگزاری در جریان است و کارهایی هم انجام شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه بر اساس قیمت گذاری کارشناسی که در محله فلسطین ااتفاق افتاده، زمین‌های این محدوده متری ۲.۵ میلیون تومان ارزش گذاری شده است، افزود: همچنین ارزش واحد جایگزین تحویلی ۵۰۰ میلیون تومان است که برای تامین مابه التفاوت قیمت، لازم است نهادهای حمایتی همکاری لازم را داشته باشند.

بیات منش با بیان اینکه هر خانوار به طور متوسط غیر از ارزش زمین تحت مالکیت خود در محله نیز ۳۰۰ میلیون تومان برای دریافت واحدهای مسکونی جدید نیاز دارد، بیان داشت: ساکنین این محله از نظر اقتصادی ضعیف هستند و باید تسهیلات ارزان قیمت و حتی کمک‌های بلاعوض در نظر گرفته شود چرا که از نظر اقتصادی توان بازپرداخت را ندارد و در این میان در مجموع با احتساب هزینه ساخت واحدهای جایگزین و سایر خدمات مهندسی، کل هزینه عملیات جابجایی ساکنان فلسطین ۶۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

در ادامه‌این جلسه، مسئول کارگزاری تسهیلگر جابجایی ساکنان محله فلسطین زنجان گفت: جابجایی ساکنان یک سکونتگاه همواره سختی‌های خود را دارد که ساکنین آن منطقه باید توجیه شوند.

افشاریان تاکید کرد: برخی از اهالی محله فلسطین علاوه بر محل زندگی، محل کارشان هم همان جا است و باید در عملیات جابجایی محله، با محوریت سرمایه گذار، کارگاهی برای فعالیت ساکنانی که شغلشان در این محدوده است مد نظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در جابجایی ساکنین منطقه کوی فلسطین باید مسائل فرهنگی و اجتماعی مطرح شود، افزود: برخی به سادگی از محله خود جدا نمی‌شوند.

مسئول کارگزاری تسهیلگر جابجایی ساکنان محله فلسطین زنجان با بیان اینکه همه ساکنان محله کوی فلسطین موافق جابجایی هستند، افزود: برخی از افراد هم به این موضوع موضع خواهند گرفت و فرآیند اقناع سازی برای حل این مسائل در حال جریان است و کارهایی را انجام می‌دهیم.

همچنین سرپرست شعب بانک مسکن استان زنجان گفت: با توجه به بازدیدی که از منطقه کوی فلسطین داشتم اهالی این منطقه توان ضعیفی برای بازپرداخت اقساط دارند.