شناسهٔ خبر: 10241 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در نشست ستاد ملی بازآفرینی مطرح شد:

تاکید آخوندی بر ایجاد نظام آمارگیری پایشی در ستاد ملی بازآفرینی/ آموزش مشاغل خدمات‌محور به ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در دومین جلسه ستاد ملی بازآفرینی که با موضوع بررسی بافت‌های ناکارآمد استان خراسان رضوی برگزار شد، گفت: این ستاد برای ایجاد هماهنگی تصمیم‌گیری‌های شهری، استانی و ملی در خصوص بافت‌های ناکارآمد خراسان رضوی تشکیل شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در دومین جلسه «ستاد ملی بازآفرینی پایدار محدوده‌ها و محله‌های هدف احیا، بهسازی و نوسازی شهری» که پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه ۱۳ مرداد) با حضور اکثر اعضا و نمایندگان دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف برگزار شد، در سخنانی در خصوص بافت ناکارآمد مشهد گفت: این جلسه برای ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌های متولی و ذی‌ربط برگزار می‌شود نه برای تخصیص منابع؛ معمولا شهرداران به هر جلسه‌ای که می‌روند، دنبال پول هستند؛ در حالی که ستاد ملی بازآفرینی برای ایجاد هماهنگی تصمیم‌گیری‌های شهری، استانی و ملی در خصوص بافت‌های ناکارآمد خراسان رضوی است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در جلسات ستاد ملی بازآفرینی نمی‌توان در خصوص مسائل مالی اظهار نظر و تصمیم‌گیری کرد زیرا تخصیص منابع مالی در دولت ساز و کار خاص خود را دارد و از توان این ستاد خارج است، ادامه داد: جلسات ستاد ملی بازآفرینی با هدف «سیاست تصمیم‌گیری یکپارچه» ایجاد شده است؛ ضمن اینکه این جلسات «موردکاوی» است ولذا نیاز به برگزاری جلسات دیگر برای رسیدن به تفاهم مشترک در زمینه راهکارهای بهسازی بافت ناکارآمد شهری داریم تا اعضای ستاد به یک تعادل برای نحوه پیش‌بردن جلسات ستاد ملی بازآفرینی برسند.

وی با بیان اینکه قرار نیست این جلسات «توفان مغزی» ایده‌ها باشد، اظهار کرد: از آنجایی که هر شهری مشکل خاص خود را دارد، نمی‌توان در جلسات ستاد ملی بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد شهری مانند جلسات شورای عالی شهرسازی و معماری یک تصمیم مشخص، سیستماتیک و کلی برای همه شهرها اتخاذ کرد.

رئیس ستاد ملی بازآفرینی بافت ناکارآمد شهری با تأکید بر حذف ردیف درآمدهای مالی از «بسته پیشنهادی برنامه‌ریزی عملیاتی طرح ساماندهی و توانمندسازی سکونتگاه‌های غیر رسمی شهر مشهد»، افزود: این اعتبارات بیشتر برای مطالعه و هماهنگی است نه اجرای پروژه‌ها؛ چون منابع مورد نیاز برای اجرای هر پروژه، صدها میلیارد تومان است و با اعتبارات محدود مذکور در این بسته پیشنهادی نمی‌توان کاری از پیش برد؛ این ارقام با اندازه و حجم مشکلات موجود در این مناطق به هیچ وجه سازگاری‌ ندارند.

در ادامه این نشست، «بسته پیشنهادی برنامه‌ریزی عملیاتی طرح ساماندهی و توانمندسازی سکونتگاه‌های غیر رسمی شهر مشهد» که سال قبل از سوی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران به عنوان نماینده وزارت راه و شهرسازی و سازمان همیاری شهرداری‌های کشور به عنوان نماینده وزارت کشور در یک اقدام مشترک و پس از سفر استانی هیئت دولت به خراسان رضوی تهیه و تدوین شده بود، با رأی همه اعضا به تصویب رسید.

آخوندی در ادامه سخنان خود با تشکر از گزارش‌های کامل مدیران محلی مشهد و سبزوار در خصوص وضعیت سکونتگاه‌های غیر رسمی این شهرها، گفت: شنیدن مورد به مورد مشکلات استفاده خوبی از وقت جلسه بود و ما باید همگی در جریان تک‌تک مشکلات شهری این مناطق قرار بگیریم.

وی با اشاره به مشکل کمبود آمارهای متقن در زمینه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و عمرانی سکونتگاه‌های غیر رسمی مشهد و سبزوار، خاطرنشان کرد: باید یک بار دیگر نظام آمارگیری در ستاد مطرح و بررسی شود؛ نظام فعلی آمارگیری کشور بر اساس پایش‌های پنج ساله است که با توجه به رشد سریع تغییرات کشور، فاصله هر پنج سال یکبار بسیار زیاد است؛ بنابراین باید یک نظام آمارگیری پایشی داشته باشیم تا همه تغییرات در اسرع وقت لحاظ شوند.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به گزارش رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در خصوص برگزاری دوره‌های فنی و حرفه‌ای در سکونتگاه‌های غیر رسمی گفت: آینده اقتصادی کشور به سمت اشتغال‌زایی با استفاده از مشاغل خدماتی از قبیل تجارت و بازرگانی، خدمات مالی و بانکداری، هتلداری و ... در حرکت است و باید آموزش‌های این سازمان نیز از صنعت به خدمات تغییر یابد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید در خصوص ادامه برگزاری جلسات ستاد ملی بازآفرینی بیان کرد: تداوم برگزاری جلسات این ستاد با حضور همه اعضا برای دستیابی به اذهان شبیه‌تر به یکدیگر و اظهارات مشخص‌تر بسیار لازم است.

وی با بیان اینکه فعلا در مرحله نهادسازی هستیم، تاکید کرد: نیاز است در جلسات دیگری از استانداران نیز دعوت شود تا به ستاد ملی بازآفرینی بیایند و نظرات آنها و اعضا در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، عمرانی،‌ اقتصادی و ... هم‌راستا شود.

در ادامه این جلسه بسته پیشنهادی سازمان فنی و حرفه‌ای در خصوص تشکیل کارگروه‌های توانمندسازی اقتصادی و اشتغال‌زایی با محوریت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به تصویب اعضا رسید./

نظر شما