شناسهٔ خبر: 102420 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان هواشناسی:

سازمان هواشناسی در ایران ارتباط بسیار نزدیک با حوزه حمل و نقل دارد/فعالیت ها و بررسی های اقلیمی زودبازده نیست

سحر تاجبخش مسلمان رئیس سازمان هواشناسی کشور، دانش هواشناسی را میان رشته‌ای و فعالیت هواشناسی در دنیا را فرا بخشی بیان کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، تاجبخش معاون وزیر و رئیس سازمان هواشناسی کشور در نشست خبری سومین روز از برگزاری پنجمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل گفت: سرمایه‌های عمومی و ملی کشورها مانند آب هوا، خاک و دریا می توانند به تمام حوزه‌ها سرویس بدهند.بنابراین خدماتی که در این حوزه‌ها ارائه می‌شود بسیار گسترده است و مربوط به یک بخش نمی‌شود.

تاجبخش با اظهار اینکه در ایران سازمان هواشناسی قرابت بسیار نزدیک به حوزه حمل و نقل دارد، تصریح کرد: امروز مسئله تغییر اقلیم در ارائه خدماتی که سازمان هواشناسی در دنیا به حوزه‌های تخصصی و عموم مردم می‌دهد بسیار جدی شده است.

وی با بیان اینکه اساسا اقلیم بی نظم است، گفت: تغییرات اقلیمی نیز که روی داده بر این بی نظمی افزوده است؛در دنیا نیز حتی گاهی برای کشورهای بسیار پیشرفته در حوزه هواشناسی نیز گرفتاری‌هایی در مقابله با مخاطرات جوی پیش می آید که نمی توانند آن ها را مدیریت و کنترل کنند.

به گفته وی این اتفاق در سال‌های اخیر به مراتب تکرار می‌شود و یکی از پیامدهای تغییر اقلیم است.

رئیس سازمان هواشناسی تاکید کرد: بنابر این بحران ها و مخاطرات جوی می تواند اثرات اقتصادی و اجتماعی بسیار گسترده‌ای همچون خسارتها و تلفات، بیماری های روانی و افسردگی های پس از وقوع این بحران‌ها در سطح جوامع داشته باشند.

وی ادامه داد: همه این مسائل ناشی از این است که اگر بتوانیم مدیریت خوبی در ارائه سرویس ها به حوزه های مختلف داشته باشیم بی شک می‌توانیم از این خسارات و احتمال تلفات آن پیشگیری کنیم.

تاجبخش با اشاره به اینکه بر اساس استانداردهای بین‌المللی دو وظیفه اصلی بر عهده سازمان‌های هواشناسی دنیاست، گفت: سازمان های هواشناسی در دنیا شش فرایند دیده‌بانی، مدیریت داده، تولید محصول، اطلاع رسانی و آموزش و پژوهش را پیگیری می‌کنند.
وی در تکمیل توضیح خود اضافه کرد: توصیه سازمان بین‌المللی هواشناسی به متولیان هواشناسی کشورها انجام مستقیم دو وظیفه دیده بانی یا پایش جو و پیش بینی هاست و بقیه موارد را می توان برون سپاری کرد.

تاجبخش تاکید کرد: بدین ترتیب همه داده ها و اطلاعات و محصولات تولیدی در سازمان هواشناسی معتبر تر از چیزهایی است که در جاهای دیگر تولید می شود.

وی با بیان اینکه امروز مدل های پیش بینی عددی، در تمام دنیا و سرویس‌های در دسترس موجود است، تصریح کرد: اما وجه تمایز اطلاعاتی که سازمان هواشناسی به عنوان متولی این کار انجام می دهد در داشتن نیروی انسانی متخصص است.

رئیس سازمان هواشناسی تاکید کرد: در هیچ کجای کشور تجربه و دانش هواشناسی به جز سازمان هواشناسی وجود ندارد؛ بنابراین همه اطلاعاتی که تولید می‌شوند اگر نظر کارشناس متخصص را نداشته باشند توجیه چندانی ندارند.

تاجبخش با اشاره به اینکه در ایران کارهای موازی زیادی با سازمان هواشناسی انجام می‌شود گفت: با این همه مسئولیت و تولی گری این کار بر عهده سازمان هواشناسی است و آنچه همه به آن توجه می‌کنند، گفته‌های این سازمان است.

وی با بیان اینکه دانش هواشناسی بسیار مهم است زیرا همه مردم و متخصصان با این دانش سروکار دارند، افزود: در حوزه های حمل و نقل، صنعت، بهداشت، ورزش، مدیریت منابع آب، کشاورزی و ساخت و ساز، اصل و اساس بسیاری از کارها اهمیت دادن و بررسی شرایط جوی و اقلیمی است.

تاجبخش تاکید کرد: فعالیت ها و بررسی های اقلیمی زودبازده نیستند و زمان برند و اینگونه نیست اگر با بحرانی ناگهانی مواجه شدیم بلافاصله شرایط جوی را اصلاح کنیم بلکه این کار باید از سال های قبل انجام شود.