شناسهٔ خبر: 102646 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

یک کارشناس حوزه ریلی مطرح کرد؛‌

تکیه به توان داخلی و شرکت های دانش بنیان نسخه رهابخش حل مشکلات حوزه حمل و نقل

ریل‌گذاری یک کارشناس حوزه امور وسائط نقليه ریلی با تاکید بر این مطلب که تنها نسخه رها بخش حل مشکلات حمل و نقل تکیه به توان داخلی و اعتماد به جوانان و شرکت های دانش بنیان است، گفت: بهبود خدمات‌دهی توسط بخش خصوصی نیازمند فراهم سازی زیرساخت ها توسط دولت است.

مرتضی ملانژاد در گفت و گو با خبرنگار ستاد خبری پنجمین نمایشگاه حمل و نقل با اشاره به اهمیت شناساندن فعالیت ها و توانمندی های صنعت حمل و نقل و در معرض نمایش قراردادن این ظرفیت‌ها، گفت: نیازهایی در حوزه صنعت حمل و نقل وجود دارد که حرکت در مسیر رفع آن می‌توانند موجبات تحقق شعار پنجمین نمایشگاه حمل و نقل، یعنی "توسعه زیرساخت‌ها، نوسازی ناوگان و حمل و نقل کارآمد"، را فراهم کند. در این زمینه به طور کل حضور شرکت ها فعال در حوزه حمل و نقل و بیان دستاوردهایشان رونق بخش و اثرگذار است.

وی افزود: فعالیت‌ها طی سال‌های گذشته دوصد چندان شده و در این مدت سرعت گرفته است اما همچنان تقاضاهایی وجود دارد که با نگاه مدیریتی باید در جهت رفع این نیازها حرکت کرد. برای بهبود در شرایط امروز حمل و نقل لازم است فاصله‌ها برداشته شود، معرفی محصولات و خدمات ویژه تر دیده شود و بهبود کیفیت و کمیت سر لوحه قرار بگیرد، به واقع کوتاه کردن مسیر رسیدن خدمات مرتبط در حوزه حمل نقل موجب شکوفایی هر چه بیشتر آن می‌شود.

این کارشناس حوزه امور وسائط نقليه ریلی در ادامه عنوان کرد: در حوزه حمل و نقل ریلی بیشترین اختیارات در اختیار دولت است و بهبود کیفیت برنامه‌ای است که باید مجموعه حاکمیتی در این حوزه ورود کند. بخش خصوصی در بخش زیر ساخت ها دخیل نیست، اصلاح و بهبود زیر ساخت را دولت و مجموعه متولی این مهم اگر به خوبی ایجاد کند توسعه نیز همراه آن دست یافتنی است.

ملانژاد تصریح کرد: رفع خلاء‌های موجود توسط دستگاه های متولی و مرتفع کردن صحیح و به موقع مشکلات، ایجاد اشتیاق توسط دولت و مجلس برای سرمایه گذاران و بانک‌ها و نگاه ریزبینانه در تدوین و تخصیص بودجه‌های مورد نیاز برای توسعه و رشد زیر ساخت‌ها می‌تواند بهبود وضعیت و بهره‌بری بالاتری را در حوزه حمل و نقل ایجاد کند، این تحول موجب می‌شود که کهولت سنی که وجود دارد و حرکت‌های خارج از رده سنی خطوط با ورود بخش خصوصی بهبود پیدا کند.

وی با تاکید بر این موضوع که شناسایی و  شناساندن ظرفیت‌ها و تشکیل میزگردهای تخصصی برای ایجاد تعامل و وفاق بین دستگاه‌های متولی، تولید کننده و خدمات دهنده‌ها می‌تواند راهگشا در بحث توسعه حمل و نقل باشد، بیان کرد: کمیسیون‌های تخصصی مجلس، بررسی‌های علمی مرکز پژوهش‌های مجلس، وزارت صنعت و راه با واکاوی مشکلات و رفع آن می‌تواند رونق حمل و نقل را فراهم کنند و همین امر موجب می‌شود که حرکت فزاینده‌ای در جهت کاهش اتلاف سوخت فسیلی رخ دهد. به واقع تنها راه نجات و همچنین کاهش مصرف سوخت فسیلی و حفظ این سرمایه، ایجاد اشتغال و...  توسعه صنعت ریلی و تخصیص اعتبار روز افزون به این مهم است.

این کارشناس حوزه امور وسائط نقليه ریلی  ادامه داد: ذیکی دیگر از موارد رهایی بخش از مشکلات حمل و نقل تکیه به توان داخلی است. تجربه این سال ها که در تحریم بوده ایم به ما نشان داده هر زمان به توان داخلی و نیروهای متخصص و جوان و ایده پرداز خودمان اعتماد کردیم بهترین نتیجه ها را کسب کرده و بالاترین سطح ممکن را در آن موضوع  به دست آورده ایم. اعتماد به شرکت های دانش بنیان نیز امر مهمی است که باید مورد وثوق مجموعه های متولی باشد و به واقع تنها نسخه درمان همین موارد است.