شناسهٔ خبر: 102694 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک:

شان و جایگاه اصلی شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ، یک سازمان نظارتی و حاکمیتی است

مجید کیانپور مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک از حفظ شاکله این شرکت و نقش اساسی آن در عمران و پایش پروژه‌های عمرانی کشور خبر داد.

مجید کیانپور، مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به لزوم حفظ شاکله این شرکت و اهمیت جایگاه نظارتی و حاکمیتی آن، اظهار داشت: قدمت ۶۷ ساله آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک نقش بی‌بدیل آن را روشن می‌کند. فارغ از همکاری‌های صورت گرفته این شرکت با وزارت راه و شهرسازی، با سایر ارگان‌هایی که نیازمند خدمات فنی و مهندسی این مجموعه هستند همکاری خوب و نزدیکی داریم.

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: در ۱۹ فاز از ۲۳ فازی که در پارس جنوبی عسلویه وجود دارد، با وزارت نفت همکاری فعال وجود دارد. این امر برای نظام فنی و اجرایی کشور یک اولویت ایجاد می‌شود و بنابراین لازم است که آزمایشگاه شاکله خود را به همین شکل حفظ کند و از یک شرکت تصدی‌گر به یک سازمان نظارتی و حاکمیتی تبدیل شود. سازمانی که بتواند در عمران و پایش پروژه‌های عمرانی کشور نقش اساسی‌تری را ایفا کند.

کیانپور با بیان اینکه حدود ۲۳ درصد از کل بودجه کشور، بودجه عمرانی است افزود:  این ۲۳ درصد به صورت مستقیم توسط دولت و حاکمیت هزینه می‌شود. علاوه بر این مقدار به همین میزان توسط بخش خصوصی هم، هزینه در بخش ساخت و ساز انجام می‌شود. پس نیازمند سازمانی هستیم که علاوه بر در اختیار دولت بودن، هم بتواند سازمان حاکمیتی باشد و هم بر بخش خصوصی به عنوان عامل چهارم نظارت کند و مضاف بر نقش QC هم که دارد در QA هم ایفای نقش کند و تلاش موثری داشته باشد.

پشتیبانی فنی  ۷۵ درصدی از پروژه‌های توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل سازمان‌های راهداری و شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک از پوشش و حمایت فنی حدود ۷۵ درصدی از پروژه‌های توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل سازمان‌های راهداری و شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور خبرداد و افزود: در کنترل کیفیت و تلاش برای رعایت استانداردهایی که در نشریات و دستورالعمل‌ها تعریف شده است و ضوابطی که توسط سازمان برنامه و بودجه کشور صادر می‌شود و همچنین استانداردهای جدیدی که توسط دنیا ارائه می‌شود؛ توسط آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک مد نظر قرار می‌گیرد و در ساخت راه‌ها و جاده‌ها، زیرساخت های ریلی و بندری و تمام پروژه‌های تفویض شده مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به جایگاه اصلی شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ادامه داد: شرکت آزمایشگاه به عنوان یک مهندس مشاور امین در کنار وزارت راه و شهرسازی با کارفرمایان و پیمانکاران در بخش کنترل کیفیت ایفای نقش می‌کند وپس از بهره‌برداری از پروژه نیز، در بخش نگهداری از محورهای مواصلاتی موجود، طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و شرکت ساخت و توسعه زيربناهای حمل و نقل و شرکت فرودگاه‌ها و سازمان بنادر و شرکت آزادراه‌ها و ... همکاری‌های لازم صورت می‌پذیرد.

کیانپور  گفت: چه افرادی مثل مسئولین که در امر اجرا هستند و چه اصحاب رسانه که ناظر هستند، این مطالبه اساسی باید در کشور لحاظ شود زیرا سازمانی نیاز داریم که بتواند در کنار دولت، کنترل و نظارت بر بخش خصوصی را داشته باشد و تلاش کند تا بخشی از فعالیت‌های تصدی‌گری خود را هم انجام دهد. سازمانی که نقش حاکمیتی و نقش کلانی را داشته باشد. از ۸۸ هزار ردیف کد پروژه‌ای در بودجه سنواتی وجود دارد؛ معمولا ۲۷ الی ۲۸ هزار از این پروژه‌ها ملی هستند و مابقی ۶۱ الی ۶۲ هزار پروژه دیگر استانی هستند؛ این حجم از پروژه نیاز سازمان کنترل کننده و ناظر را بیش از پیش مشخص و شفاف می‌کند.

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک حداقل حسن این حاکمیت را رعایت کیفیت بهتر و افزایش عمر مفید پروژه‌ها، جلوگیری از هزینه کرد مجدد در پروژه‌های عمرانی برای دولت و بخش خصوصی عنوان کرد.