شناسهٔ خبر: 102731 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

نشست فعالان حوزه حمل و نقل و راهداری خراسان جنوبی با استاندار

نشست فعالان حوزه  حمل و نقل و راهداری با استاندار.jpg مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی به همراه معاونین اداره کل و جمعی از صنف های حمل و نقل به مناسبت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری با استاندار خراسان جنوبی دیدار کردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خراسان جنوبی، در دیدار مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده با استاندار خراسان جنوبی به مناسبت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری، جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی ضمن تبریک هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری به فعالین حوزه حمل و نقل اظهارکرد: عمر راه های استان بالا است وبا توجه به کمبود امکانات باید حداکثر استفاده‌ را از امکانات موجود داشته باشیم.

وی افزود: در بحث پایش تصویری باید به صورت جدی انجام شود تا کنترل سرعت و کاهش تصادفات را داشته باشیم.

استاندار خراسان جنوبی اظهارکرد: در بحث مجتمع های بین راهی بعد از احداث و راه اندازی رها نشود و همیشه آماده خدمت رسانی باشند.

قناعت اضافه کرد: خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است که در نگهداری و بهینه سازی جاده ها توجه جدی را می طلبد.

وی با اشاره به اینکه در استان تا جای ممکن برای رفع مشکلات کمک خواهیم کرد ادامه داد : برخی از مشکلات با تعاملات استانی و با هماهنگی چند جانبه قابل حل هستند.

استاندار خراسان جنوبی تصريح کرد:در نظارت بر ناوگان حمل و نقل عمومی هیچ اغماضی قابل قبول نیست چون با جان مردم در ارتباط است .

قناعت افزود: با توجه به کمبود نهادهای دامی مشکلات حمل و نقل باید با همفکری مرتفع شود تا به مردم‌ فشاری تحمیل نشود.

استاندار خراسان جنوبی اضافه کرد: تقویت بخش خصوصی باید اجرایی شود تا مشکلات آنها رفع و از ظرفیت بخش خصوصی بتوانيم بیشتر در استان استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه هرکاری که به نفع استان است باید انجام شود گفت: مشکلات را باید در اولین فرصت پیگیری و مطالبه شود و از ظرفیت نمایندگان استفاده و در مرکز پیگیر مطالبات حوزه حمل و نقل باشیم.

قناعت خاطر نشان کرد: برای استان های با وسعت بیشتر اما حادثه خیز بودن مانند خراسان جنوبی پیگیری برای گنجاندن آیتم های اختصاصی انجام شود.

جلال زاده مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی نیز در این دیدار با اشاره به گزارش عملکرد این اداره کل از ابتدای سال تصریح کرد: خراسان جنوبی دارای ۷۴۸ کیلومتر بزرگراه،۱۲۱۰ کیلومتر راه اصلی، ۳۹۴۷ کیلومتر راه فرعی، ۱۱۵۰۰کیلومتر راه روستایی، ۹۲۲ کیلومتر راه ترانزیتی، و ۱۸۹۴ کیلومتر راه شریانی است.

وی با اشاره به وسعت و پراکندگی جمعیت استان اظهارکرد: در حال حاضر ۳۳ باب راهدارخانه،۹ پاسگاه پلیس راه، ۳۳ باب مجتمع خدمات رفاهی بین راهی، ۳۵۶ دستگاه ماشین آلات راهداری با ۴۹۷ پرسنل در حال فعالیت در این حوزه در سطح استان هستیم.

وی افزود: در بخش حمل و نقل کالا در استان نیز طی هشت ماهه اول امسال ۴ میلیون و ۲۵۱ هزار تن کالا جابجا شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۶ دردصد افزایش جابجایی تناژ داشته ایم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ ای خراسان جنوبی ادامه داد: در بخش حمل و نقل مسافر نیز ۷۹۴ هزار نفر جابجایی درون استانی و برون استانی داشته ایم که با توجه به محدودیت های کرونایی در این حوزه کاهش ۳ درصدی را داشته ایم.

وی با اشاره به گزارش عملکرد پروژه های فعال اداره نگهداری راه ها در ۸ ماهه ۱۴۰۰ گفت: از ابتدای سال ۲۴پروژه دربخش روکش آسفالت ،خدمات آزمایشگاهی و خدمات نظارت با مبلغ ۱۶۶۸ میلیارد ریال از اعتبارات ملی و استانی منعقد شده که از این تعداد ۲فقره آن به اتمام رسیده است.

جلال زاده اضافه کرد: در بحث عملیات بهسازی پیشگیرانه و روکش محورهای سطح استان در ۸ ماهه سال ۱۴۰۰ در مجموع ۲۶۷کیلومتر و انجام عملیات لکه گیری توسط ادارات شهرستان جهت ایمنی استفاده کنندگان از راه و جلوگیری از تخریب بیشتر روسازی راه، ۳۶کیلومتر انجام شده است.

وی تصریح کرد: فعالیت های بخش ابنیه فنی راه که شامل؛ حذف و اصلاح نقاط پرحادثه و دارای تصادف، تبدیل آبنما به پل و ایمن سازی محور، بهسازی و تعمیرات ابنیه فنی، پروژه های سیل، تنقیه است که در این حوزه ۳۴ پروژه از ابتدای سال ۱۴۰۰ آغاز شده که تا کنون ۴ پروژه خاتمه و مابقی در حال اجرا هستند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی نیز تصریح کرد: در بخش ایمنی و حریم راه ها نیز ۹۴۱ کیلومتر اجرای خط کشی سرد راهها، ۴۴۴۵ عدد طراحی، ساخت، جانمایی و نصب تابلو در محورهای استان شامل اخطاری، انتظامی، مسیرنما ، نصب و تعمیر ۶۶۱ مترمربع تابلو اطلاعاتی ، ۳۰۱ مورد آرام سازی ترافیکی، بیش از ۱۳ کیلومتر اجرای عملیات نصب گاردریل  و نصب حفاظ انجام شده است.

جلال زاده در خصوص وضعیت ماشین آلات فعال در حوزه حمل و نقل و راهداری استان اظهارکرد: در حال حاضر ۳۵۶ دستگاه ماشین آلات در استان داریم که میانگین سنی آنها ۲۳ سال است.

وی با اشاره راه های اسفالته روستایی در استان تصریح کرد: از سال ۱۳۹۸ تا کنون ۱۱ کیلومتر راه روستایی آسفالته و طی ۸ ماهه ۱۴۰۰ نیز ۳۳ کیلومتر راه روستایی آسفالته شده است.

جلال زاده ادامه داد: در بحث مدیریت راه ها نیز ۸۰ تردد شمار، ۲۲ نظارت تصویری،۸۰ دوربین ثبت تخلف، ۵ عدد VMS، یک عدد WIM داریم.

وی یادآور شد: با توجه به ضرورت عملیات نگهداری راه ها بصورت مستمر احتیاج به تامین منابع با تخصیص کامل آن دارد چون انجام عملیات بحرانی می باشد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی با اشاره به مهم ترین چالش ها و نیاز های حوزه راهداری تصریح کرد: عدم پرداخت مطالبات پروژه های اجرا شده و الزام به نوسازی و بازسازی ماشین

آلات اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای با توجه به بالا بودن متوسط سن ناوگان و فرسودگی آن ها از مهم ترین چالش های این حوزه است.
جلال زاده اضافه کرد: مهم ترین چالش ها و نیاز های حوزه حمل و نقل نیز شامل؛ بالارفتن عمر ناوگان حمل و نقل اعم از باری و مسافری، قیمت بالای ناوگان وعدم توجیه اقتصادی جهت جذب سرمایه¬گذاران و کاهش شدید مسافر با توجه به گسترش بیماری کرونا و در نتیجه کاهش درآمد شرکت¬ها و مالکین ناوگان مسافری ، عدم وجود کنسولگری در استان و افزایش  قیمت قطعات و لوازم یدکی و مصرفی ناوگان است.
گفتنی است فعالان حوزه حمل و نقل کالا و مسافر در این جلسه مشکلات و چالش های این بخش ها را نیز ارائه کردند.