شناسهٔ خبر: 102839 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیر دفتر تحقیق و توسعه شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک:

پروژه‌های اجرایی شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، در راستای سیاست‌های کلی پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی است

جولانی مدیر دفتر تحقیق و توسعه شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک مطرح کرد: پروژه‌های شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، در راستای سیاست‌های کلی پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی و با هدف افزایش کیفیت و طول عمر پروژه‌های عمرانی در کشور اجرا می شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حبیب جولانی ، با اشاره به نام گذاری سالروز زلزله بم به نام "روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی" اظهار داشت: شورایعالی انقلاب فرهنگی تصمیم گرفت همه ساله این روز را روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی نام‌گذاری کند. هدف از این نام‌گذاری یادآوری، بزرگداشت، جلب نظر و توجه عموم مردم و مسئولین به مخاطرات ناشی از وقوع پدیده‌های طبیعی مانند زلزله، رانش زمین، سیل، طوفان، خشکسالی و شناسایی عوامل پیشگیری و کاهش خسارات ناشی از آن خصوصا تلفات جانی و گسترش فرهنگ ایمنی در جامعه است. 

جولانی با بیان اینکه پیش‌بینی بلایای طبیعی دشوار بوده و کسی نمی‎تواند زمان وقوع آن را مشخص کند، گفت: ولی می‌توان برای پیشگیری از اثرات و خسارت زیانبار بلایای طبیعی، با دانش کارشناسی و تحلیل و شناسایی مخاطراتی مانند زمین لرزه، سیل و دیگر بلایای طبیعی و مطالعات فنی پیش از احداث و حین اجرا، دست به پیشگیری زد و با تخصص و دانشی که در اختیار مهندسان در ایران و جهان وجود دارد از اثرات سوء این مخاطرات کاست و با افزایش پایداری و مقاومت ابنیه‌ها، ضمن جلوگیری از احداث سازه‌ها در مناطق پر خطر و بالابردن کیفیت ساخت و سازها در سایر مناطق از حوادث احتمالی جلوگیری کرد. 

مدیر دفتر تحقیق و توسعه شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ادامه داد: با توجه به وضعیت اقلیمی و واقع شدن ایران در منطقه حادثه خیز جهان، ضروت اقدامات پیشگیرانه و اهمیت کسب آمادگی در رویارویی با پدیده‌های خطرساز و کاستن از پیامد‌های منفی آنها امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. 

وی ضمن بیان عملکرد شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک برای مقابله با رویدادهای طبیعی و پیشگیری از شدت خسارات گفت: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک یکی از شرکت‌های زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی است که با بیش از 60 سال سابقه و تجربه کاری در قالب 31  اداره کل استانی، 145 شعبه آزمایشگاهی در شهرستان‌های بزرگ، 1000 واحد آزمایشگاهی مستقر، 40 اکیپ تحقیقاتی ژئوتکنیک و حضور در مطالعات و کنترل کیفیت سدهای بزرگ و کوچک؛ با حضور بیش از 2000 نفر نیروی متخصص، طیف وسیعی از خدمات را در پروژه‌های عمرانی و ساخت و سازهای کشوری، منطقه‌ای و بین‌المللی به منظور ارتقاء فنی و کیفی و افزایش طول عمر مفید در کشور عرضه می‌کند.

جولانی ادامه داد: شرکت آزمايشگاه فني و مكانيك خاك به‌ عنوان بزرگترين و مجهزترين شركت در زمينه كنترل كيفي پروژه‌هاي عمراني در سطح كشور با تكيه بر نوآوري و توسعه توانايي‌ها در كنار رعايت مسئوليت اجتماعي، مصمم به ارائه خدمات آزمایشگاهی با رویکرد ارزش‌آفرینی و هم‌افزایی اقتصادی و همچنين ارتقاي سطح آموزش، پژوهش و فناوري و بسترسازي توسعه بازار و خدمات كنترل كيفي است.

ایشان با اشاره به خدمات ارائه شده توسط شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: اين خدمات طيف وسيعي از فعاليت‌هاي مهندسي در بخش‌هاي ژئوتكنيك، مكانيك خاك، مكانيك سنگ، بتن، آسفالت، حفاري اكتشافي و مطالعاتي ژئوتكنيك، كنترل كيفيت سازه‌ها، مصالح ساختماني، جوش، آموزش، مشاوره و تحقيقات كاربردي را در بر مي‌گيرد.

وی با بیان اینکه شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با هدف افزایش طول عمر پروژه‌های عمرانی به ارتقاء کیفی پروژه‌ها اقدام می‌کند تصریح کرد: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با ارائه خدمات مهندسی در زمینه شناسایی نقاط رانشی در ساختگاه شهرها و روستاها و همچنین در مجاورت راه‏ها، می‏تواند نقش مهمی در حفظ و نگهداری سرمایه‏های ملی و افزایش ایمنی در حوزه های عمرانی کشور دارد.

مدیر دفتر تحقیق و توسعه شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با اشاره به نقش شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در مطالعات مخاطرات طبیعی با منشاء ژئوتکنیکی مانند رانش‏ها و زمین‏ لغزش‏ها اظهار داشت: مسئله ناپایداری شیب‏ها، اعم از شیب‌های طبیعی و مصنوعی در ارتباط با ساخت و ساز پروژه‏های عمرانی و رفاهی مورد توجه خاص مجریان می‏باشد و این موضوع هنگامی از اهمیت خاصی برخوردار می‌شود که بحث خسارت‏های جانی یا مالی افراد یا پروژه های عمرانی در میان باشد.

جولانی افزود: از جمله مناطقی که همواره در معرض خطر هست می‌توان به شهرهای حاشیه ارتفاعات، روستاهای مستقر در دامنه کوه‌ها و دره‏های عمیق، خطوط حمل و نقل جاده‏ای و ریلی در مناطق کوهستانی اشاره کرد که دارای پتانسیل ناپایداری زیادی هستند اشاره کرد.

وی با بیان اینکه یکی از خدمات شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک افزایش ایمنی در پروژه‌های عمرانی است، افزود: ناپایداری دامنه ‏ها در مناطق کوهستانی به ویژه در نواحی زلزله‏ خیز و یا در مواقع بارندگی شدید و مداوم از مناطق مستعد لغزش در ایران هستند که همه ساله تلفات جانی و خسارات مالی فراوانی را برای کشور به بار می‏آورند پس از این رو شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک به عنوان بخشی از وزارت راه و شهرسازی با تخصص مهندسی ژئوتکنیک و کنترل کیفی پروژه‏ها، از طریق ارائه خدمات مهندسی در زمینه شناسایی نقاط رانشی در ساختگاه شهرها و روستاها و همچنین در مجاورت راه‏ها، می‏تواند نقش مهمی در حفظ و نگهداری سرمایه‏های ملی و افزایش ایمنی در حوزه های عمرانی کشور داشته باشد.

مدیر دفتر تحقیق و توسعه شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک خاطر نشان کرد: این شرکت در طول فعالیت خود همواره با استراتژی توسعه فعالیت‏ها و ارائه خدمات نوین به دنبال ارتقای جایگاه فنی خود به عنوان یکی از مراکز مطالعاتی و ارائه دهنده خدمات مهندسی بوده است.

جولانی گفت: یکی از فعالیت‏ها و خدماتی که شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در سال‏های اخیر به دنبال توسعه آن بوده، مطالعات پایداری شیروانی‏ها و شیب‏های طبیعی در برابر پدیده رانش و زمین‏ لغزش است. که در قالب قراردادهای همکاری با کارفرمایان در حال مطالعه و اجرا است و پروژه‏ های زیادی از این دست در نقاط مختلف کشور در حال انجام می‏باشد.

مدیر دفتر تحقیق و توسعه شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با اشاره به نقش شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در مطالعات خرابی‌های ناشی از زلزله در ایران گفت: ایران با توجه به قرارگیری در کمربند لرزه‌ای آلپ- هیمالیا، در زمره یکی از لرزه‌ خیر‌ترین کشورهای دنیا محسوب می‌شود که بررسی خسارت مالی و جانی ناشی از زلزله در 60 سال گذشته در ایران نشان می‌دهد که این رویداد مهمترین مخاطره طبیعی کشورمان است.

جولانی با اشاره به زلزله‌های مخرب دو دهه اخیر ایران نظیر سرپل ذهاب و بم گفت: زلزله در این مناطق نشان داده‌ که مستقل از کیفیت سازه‌های ساخته شده، تشدید‌ شتاب زلزله توسط لایه‌های خاک، نقش مهمی در میزان خرابی سازه‌ها دارد که این پدیده و خرابی‌های ناشی از آن در محله "فولادی " شهرسرپل ذهاب به وضوح دیده شد.

وی در ادامه به نقش شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در پیش‌بینی اثرات مخرب زلزله اشاره کرد و گفت: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در اکثر پروژه‌های مهم با توجه به نتایج کاوش‌های ژئوتکنیکی، طیف طرح ویژه ساختگاه را نیز ارائه می‌دهد تا طراح سازه بتواند با اطلاعات دقیق‌تری نسبت به آیین‌نامه‌های لرزه‌ای موجود، سازه را طراحی کند و در نهایت طرحی بهینه برای سازه ارائه دهد که این موضوع می‌تواند درصد قابل توجهی از خسارات و خرابی‌های ناشی از زلزله را در کشور کاهش دهد.

جولانی با بیان اینکه یکی دیگر از مخاطرات ژئوتکنیکی ناشی از زلزله، پدیده روانگرایی است، اظهار داشت: در این پدیده عمدتا آثار زلزله در تخریب پل‌ها، ناپایداری شیروانی‌ها و نشست ساختمان‌ها دیده می‌شود. که برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از پدیده روانگرایی، در تمامی گزارش‌های ژئوتکنیک که توسط شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ارائه می‌شود، استعداد و پتانسیل روانگرایی خاک ساختگاه با استفاده از آزمون‌های برجا و در صورت نیاز با استفاده از آزمون‌های آزمایشگاهی ارزیابی می‌شود.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک مجهز به دستگاه CPTU و سه محوری سیکلی شده که از مجهزترین تجهیزات موجود برای ارزیابی روانگرایی خاک‌ها می‌باشد که در بسیاری از پروژه‌های ملی از این تجهیزات استفاده می‌شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، جولانی در پایان گفت: امید است با بهره گیری از دانش مهندسی و همچنین خدمات نوین شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در پروژه‌های عمرانی، ضمن تحقق سیاستهای کلی پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیر مترقبه، شاهد کاهش خسارات مادی و تلفات انسانی به هنگام وقوع سوانح طبیعی در کشور باشیم.