شناسهٔ خبر: 102864 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

هشدار سطح نارنجی و زرد هواشناسی؛

تشدید فعالیت سامانه بارشی در روزهای آینده در اکثر نقاط کشور

بارش باران سازمان هواشناسی کشور دو هشدار سطح زرد و نارنجی منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی کشور در مورد آخرین وضعیت جوی کشور، دو هشدار زرد و نارنجی هواشناسی صادر کرد.

بر اساس هشدار سطح زرد هواشناسی بارش برف، باران، وزش باد و در نواحی با اقلیم گرم همراه با رعدوبرق از پنج‌شنبه ۹ دی‌ماه تا روز دوشنبه سیزدهم دی‌ماه اعلام‌شده است.

نوع مخاطره اعلامی احتمال آب‌گرفتگی معابر، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، لغزندگی جاده‌ها، پدیده مه، کاهش دید به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و مرتفع و احتمال تأخیر در پرواز خواهد بود. منطقه اثر اعلامی برای این سامانه، از  پنج‌شنبه تا روز دوشنبه هفته آینده خراسان جنوبی، یزد، چهارمحال و بختیاری، لرستان، اصفهان، کرمان، خوزستان، اصفهان، نیمه جنوبی مرکزی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، قزوین، زنجان، ایلام، جنوب کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، جنوب خراسان رضوی، نیمه شمالی یزد، البرز، تهران، قم، سمنان، جنوب آذربایجان شرقی، جنوب آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی را دربرمی گیرد.

بنابر گزارش سازمان هواشناسی احتیاط در تردد از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در صعود به ارتفاعات، احتیاط در جابجایی عشایر کوچ‌رو، آمادگی برای برف‌روبی در مناطق سردسیر به هم‌وطنان توصیه می‌شود.

بر اساس هشدار سطح نارنجی هواشناسی بارش شدید و تداوم باران در برخی نواحی با رعدوبرق، در نقاط مستعد ریزش تگرگ، وزش باد شدید موقت، در نواحی مرتفع و کوهستانی بارش برف از روز پنج‌شنبه ۹ دی‌ماه تا روز دوشنبه سیزدهم دی‌ماه ادامه دارد.

نوع مخاطره این سامانه، جاری شدن روان‌آب، آب‌گرفتگی معابر عمومی، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، سیلابی شدن رودخانه‌ها، پدیده مه، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌ها، احتمال مسدود شدن جاده‌های کوهستانی و برف‌گیر، تأخیر و یا لغو پرواز خواهد بود.

منطقه اثر اعلامی برای این سامانه، از پنج‌شنبه تا روز دوشنبه هفته آینده خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان، نیمه غربی و جنوب اصفهان، کرمان، خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری، نیمه جنوبی یزد، ایلام، کرمانشاه، لرستان، شرق خوزستان، بوشهر خواهد بود.

بنابر این گزارش پرهیز از توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بازگشایی آبروها و دهانه پل‌ها، پرهیز از سفرهای غیرضروری، تجهیز خودروها به ادوات زمستانی و اطمینان از سوخت کافی، جلوگیری از هرگونه فعالیت‌های کوهنوردی، عدم جابجایی عشایر کوچ‌رو، جمع‌آوری دام‌ها از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها و آمادگی فرمانداری‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی برای مقابله با رخداد خسارات احتمالی سیل، آب‌گرفتگی و برف‌روبی در مناطق سردسیر توصیه‌شده است.