شناسهٔ خبر: 103097 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مديرعامل شركت بازآفريني شهري ايران خبر داد:

راه‌اندازي ۲ هزار و ۲۰ خانه محله در محدوده بافت فرسوده كشور

محمد آييني معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شركت بازآفريني شهري ايران مديرعامل شركت بازآفريني شهري ايران گفت: ۲ هزار و ۲۰ محله بافت فرسوده شهري صاحب خانه هلال، امداد، رضوي، بركت و... مي‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (استان اردبیل) ، محمد آييني معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شركت بازآفريني شهري ايران در جريان بازديد از طرح‌هاي سكونتگاه‌هاي غيررسمي و ستاد بازآفريني شهري در اردبيل اظهار كرد: مفهوم بازآفريني شهري، مفهوم عامل است كه مشاركت همه دستگاه‌ها، خيرين و مردم را در بر مي‌گيرد كه در همه استان‌ها تلاش مي‌كنيم ستادهاي بازآفريني استاني و شهري را فعال كنيم.

وي ضرورت مشاركت همه‌جانبه ادارات، نهادها و دستگاه‌هاي مختلف را در فعالسازي ستاد و طرح‌هاي مصوب يادآور شد و تصريح كرد: طرحي در كشور در فضاي غيردولتي شكل گرفته كه با نام طرح توسعه تحول اجتماع‌محور در محلات در حال انجام است كه حتي مقام معظم رهبري نيز از اين طرح حمايت مي‌كند.

معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شركت بازآفريني شهري ايران گفت: در قالب اين طرح ۲ هزار و ۲۰ خانه در محلات مختلف در محدوده بافت فرسوده راه‌اندازي مي‌شود كه اين خانه‌ها شامل خانه هلال، امداد، رضوي، بركت، خانه شهر و... است.

آييني همكاري و مشاركت شهرداري‌ها، ستاد اجرايي فرمان امام و ديگر نهادها و خيرين را در راه‌اندازي خانه‌هاي خدمات‌رسان شهري يادآور شد و افزود: بر اساس اين طرح در هر حوزه شهردار تعيين شده و با ساختار مردمي و متناسب با معيشت، بهداشت، اشتغال و نوسازي كالبدي كارها به شكل بسيج مردمي به پيش مي‌رود.

وي در بخش ديگري از سخنان خود خاطر نشان كرد: با نگاه جديدي كه دولت سيزدهم دارد، يكي از اولويت‌هاي ما ساماندهي حاشيه‌نشيني در شهرهاي مختلف است تا زندگي و سكونت آبرومندانه‌اي را براي شهروندان جمهوري اسلامي ايران مهيا كنيم.

مديرعامل شركت بازآفريني شهري ايران اضافه كرد: اصلا در شأن مردم ايران نيست كه در حاشيه و سكونتگاه‌هاي غيررسمي و شرايط كپرنشيني سكنا بگزينند در حالي كه بهتر است در ارتقا و بهبود معيشت و شرايط اشتغال ساكنان اين مناطق تدبيري انديشيده شود.

آييني اولويت وزارت راه و شهرسازي را در توليد يك‌ ميليون مسكن در قالب طرح نهضت ملي مسكن يادآور شد و بيان كرد: ما در ستاد بازآفريني شهري تلاش مي‌كنيم تا از ظرفيت محلات و مناطق حاشيه شهر استفاده كرده و به تناسب توليد مسكن از محدوده حاشيه‌نشيني بكاهيم.

وي در مورد بافت تاريخي و نگاه ويژه در اين مناطق ادامه داد: در ۴۶ شهر كشور ۲۴ هزار هكتار بافت تاريخي وجود دارد كه متأسفانه سرمايه‌گذاري در اين بافت‌ها اقتصادي نيست.

آييني در ادامه سخنان خود اظهار كرد: ما براي جلوگيري از فرار سرمايه‌گذاران از حضور در مناطق تلاش مي‌كنيم تا بافت تاريخي را با الگوهاي مناسب طراحي و بهسازي كنيم كه يكي از اين طرح‌هاي الگويي حذف پاركينگ در بافت تاريخي و توجه به ساخت و ساز مناسب و كيفي است.

وي تصريح كرد: اردبيل مي‌تواند پايلوت طرح ابتكاري در اين حوزه بايد تا با حذف پاركينگ طبقات اضافي در بافت تاريخي داده شود و در كنار آن جلوي تردد خودروها گرفته شده و پياده‌ راه‌ها در اين مناطق شكل اجرايي و عملياتي به خود بگيرد.

معاون وزير راه و شهرسازي كمبود منابع را در اجراي طرح‌ها يادآور شد و گفت: علاوه بر رديف‌هاي ملي، شركت بازآفريني آمادگي دارد تا اعتباراتي را در اختيار استان‌ها قرار دهد تا به صورت چرخشي در طرح‌هاي مختلف هزينه شده و نتايج آن به نفع شهر و شهروندان باشد.