شناسهٔ خبر: 103101 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون وزير راه و شهرسازي خبر داد؛

بهره‌مندي ۲۵ هزار واحد از تسهيلات بافت فرسوده/۲۴ هزار هكتار بافت تاريخي در كشور وجود دارد

محمد آييني معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شركت بازآفريني شهري ايران معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شركت بازآفريني شهري ايران گفت: تا پايان سال براي ۲۵ هزار واحد مسكن احداثي در بافت‌هاي فرسوده تسهيلات كم بهره پرداخت مي‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (استان اردبیل) ، محمد آييني معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شركت بازآفريني شهري ايران در پايان سفر به اردبيل یا اعلام این مطلب اظهار کرد: تلاش ما بر اين است تا فضاي رقابتي را در بين استان‌ها برقرار كنيم تا اين تسهيلات براي متقاضيان پرداخت شود كه بدون محدوديت اين منابع مي‌تواند زمينه عمران و آباداني در بافت‌هاي فرسوده را به همراه داشته باشد.

 وي تصريح كرد: با پيگيري وزير راه و شهرسازی مقرر شد براي ۲۵ هزار واحد ساخت مسكن در بافت فرسوده اين تسهيلات با نرخ سود مناسب پرداخت شود كه تا آخر امسال با ساز و كار مشخص شده اين منابع قابل پرداخت خواهد بود.

معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شركت بازآفريني شهري ايران گفت: كساني كه در محدوده بازآفريني شهري بافت فرسوده، بافت تاريخي سكونتگاه‌هاي غيررسمي ساكن هستند، مي‌توانند از اين تسهيلات نوسازي استفاده كرده و واحدهاي جديدي بسازند.

آييني افزود: در شهر اردبيل براي متقاضيان ۱۴۰ ميليون تومان تسهيلات در اين راستا پرداخت مي‌شود كه ۸۰ ميليون تومان آن با نرخ سود ۹ درصد و مابقي ۱۸ درصد خواهد بود.

 وي در بخش ديگري از سخنان خود خاطر نشان كرد: سازندگان حرفه‌اي تا ۲۰۰ ميليون تومان و سازندگان بهره‌مند از فناوري‌هاي جديد بين ۲۲۰ تا ۲۵۰ ميليون تومان مي‌توانند از اين تسهيلات استفاده كرده و ساخت و ساز مناسب و مطلوبي را انجام دهند.

 آييني اضافه كرد: به عنوان اولين سفر استاني به اردبيل آمديم تا زمينه و بستر كار ارزشمند را در احياي بافت فرسوده، تاريخي و بهبود سكونتگاه‌هاي غيررسمي انجام دهيم.

 وي بيان كرد: در طول يك سال آينده مقرر شد تا در اردبيل ۴ هزار واحد مسكن در محلات هدف با ارائه تخفيف ويژه از سوي شهرداري اردبيل و پرداخت تسهيلات بانكي اجرايي و عملياتي شود.

 معاون وزير راه و شهرسازي ادامه داد: ما تلاش خواهيم كرد تا اردبيل را به عنوان پايلوت اين طرح قرار دهيم تا مستأجران و ساكنان مناطق و محلات ۱۳گانه اردبيل از فرصت پيش آمده به عنوان نهضت ملي مسكن و تسهيلات آن استفاده كنند تا در همان محلات امكان ساخت و ساز واحدها فراهم آيد.

 آييني در بخش ديگري از سخنان خود اظهار كرد: معاون عمراني استانداري اردبيل قرار شد ساز و كار مناسب اين طرح را تا ۲ هفته آينده ارائه كند تا ما براي اولين بار در كشور بتوانيم طرح توليد مسكن نهضت ملي را در مناطق حاشيه شهرها اجرايي و عملياتي كنيم.

 وي تصريح كرد: اين امر زمينه اسكان مناسب ساكنان اين مناطق را فراهم مي‌آورد و به بهسازي و ارتقا كيفي زندگي آنها نيز منجر خواهد شد.

 آييني به آخرين وضعيت بافت تاريخي و برخي محدوديت‌هاي ارائه شده از سوي سازمان ميراث فرهنگي اشاره كرد و گفت: قرار شد با همكاري وزارت ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ضوابط و مشوق‌هايي براي ساخت و ساز در بافت تاريخي در نظر گرفته شوند.

 مديرعامل شركت بازآفريني شهري ايران افزود: ۲۴ هكتار بافت تاريخي در كشور وجود دارد كه ما نيز قبول داريم روند بهسازي اين مناطق كند است اما با تصميمات و هماهنگي‌هاي انجام شده با ميراث فرهنگي استان‌ها، مقرر شد براي احياي بافت تاريخي از برخي ضوابط و مقررات سختگيرانه پرهيز شده و به جاي آن تشويق‌هايي در جهت حمايت از سازندگان فراهم آيد.

 وي خاطر نشان كرد: اميدواريم با اين تخفيفات و تشويق‌ها متقاضيان و سرمايه‌گذاران در اين بافت بتوانند كارهاي عملياتي و اجرايي را به سرانجام برسانند.