شناسهٔ خبر: 103181 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری خبر داد؛

نیاز ۲ هزار میلیارد تومانی راه آهن مبارکه - شهرکرد برای تکمیل

راه آهن 6.jpg مدیرکل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در حاشیه بازدید از راه آهن مبارکه ـ سفیددشت ـ شهرکرد همراه با مدیرکل دیوان محاسبات استان، تکمیل این زیرساخت مهم ارتباطی استان را نیازمند ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار دانست.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (چهارمحال و بختیاری)، حسینعلی مقصودی گفت: با توجه به طلب پیمانکار، رقم پیشنهادی اعتبار بودجه ۱۴۰۱ جوابگوی این پروژه نیست.

وی اعتبار سال جاری این پروژه را ۳۲۵ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: میزان تخصیص اعتبار سال جاری نیز ۲۰۰ میلیارد تومان است که نیمی از آن بصورت نقد و مابقی بصورت اسناد سه ساله است، اما متأسفانه تعهد نقدی این اعتبار محقق نشده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کل مبلغ هزینه شده تاکنون برای احداث این خط ریلی را ۵۵۰ میلیارد تومان عنوان کرد و ادامه داد: طبق هماهنگی ها، در سفر آتی رئیس جمهور به استان، راه آهن که جزو دو پروژه اول استان است، مطرح و حل مشکل اعتباری آن از مصوبات سفر قرار خواهد گرفت.

مقصودی مهم ترین راه حل مشکل اعتبار راه آهن استان را غیر از منابع دولتی، استفاده از کمک بانک ها از طریق ماده ۵۶ دانست و گفت: با توجه به اینکه بیشترین بهره برداری از راه آهن مربوط به صنایع استان است؛ قطعاً پیگیری تعهد صنایع استان در کمک به تکمیل این پروژه، از دیگر راه های رفع این مشکل به شمار می آید.

مدیرکل دیوان محاسبات استان نیز هدف این بازدید را بررسی روند کار و مشکلات پروژه عنوان کرد وگفت: مشکلات مطرح شده به مرکز انتقال داده می شود تا در آستانه تصویب بودجه ۱۴۰۱ و در حالی که برآوردهای بودجه در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است و امکان تغییرات وجود دارد، رقم اعتباری در صورت کمبود اصلاح شود.

کاظم ابهجی افزود:  چشم امید همه مردم و صنایع استان به این پروژه است و با توجه به هزینه بالایی که تاکنون انجام شده و همچنین پیشرفت بسیار خوب راه آهن، باید اعتبار لازم از هر طریق ممکن تأمین و انتظار برای استفاده از این زیرساخت مهم حمل و نقل در استان پایان یابد.

سرناظر شرکت مشاور پروژه راه آهن مبارکه ـ سفیددشت ـ شهرکرد نیز پیشرفت کلی پروژه را ۵۸ درصد خواند و گفت: در عملیات خاکی و زیرسازی ۹۷ درصد پیشرفت داریم و در صورت تأمین اعتبار نقدی، از ابتدای سال آینده ریل گذاری شروع خواهد شد.

علیرضا توکلی به برخی مشخصات فنی پروژه اشاره کرد و افرود: راه آهن استان دارای ۱۵ دستگاه تونل می باشد که حفاری ۹۰ درصد آنها به اتمام رسیده و در حال لاینینگ هستیم و پس از اتمام آن آماده ریل گذاری است. وی همچنین این خط ریلی را دارای ۱۳۷ دستگاه پل شامل ۳ پل بزرگ دانست و ادامه داد: ۱۲۵ پل بطور کامل به اتمام رسیده و در ۱۳۲ مورد فونداسیون کار شده و از ۳ پل بزرگ نیز، ۲ مورد به دلیل مشکل گرانی آرماتور در ماه های اخیر به اتمام نرسیده است.

سرناظر شرکت مشاور راه آهن استان شرایط توپوگرافی منطقه را بالای ۳۴ درصد کوهستانی سخت، ۳۰ درصد تپه ماهور و تنها حدود ۲۵ درصد دشت عنوان کرد و گفت: با همه این شرایط، خوشبختانه طی دوسال اخیر عمده کار انجام شده است. توکلی همچنین افزود: هم اکنون در این پروژه  ۷۰۰ نفر شاغل هستند و ۱۴۰ دستگاه سنگین فعال است و امیدواریم با یک عزم جدی از طرف مدیران، مشکل اعتباری مرتفع و بزودی شاهد تکمیل و بهره برداری از آن باشیم.