شناسهٔ خبر: 103456 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران مطرح کرد:

ثبت نام ۴۷۲ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن تهران/ اجرای بهینه طرح نهضت ملی مسکن با افزایش تسهیل گری در اجرای قانون

محبت خواه 12.jpg مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: در دور اول ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن ۴۷۲ هزار نفر در استان تهران در این طرح ثبت نام کردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (تهران)، خلیل محبت خواه با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی ثبت‌نام متقاضیان واقعی مسکن را با راه‌اندازی سامانه ثمن (سامانه نهضت ملی مسکن) به نشانی saman.mrud.ir وارد فاز عملیاتی و اجرایی کرد، افزود: هم‌اکنون با تلاش‌های انجام شده، برخی از شروط ثبت‌نام، تسهیل شده است که این شروط تسهیل شده شامل کاهش سابقه مالکیت از ۱۶ سال به ۵ سال و امکان ثبت‌نام و مشارکت مردان مجرد بالای ۴۵ سال (بدون شرط تأهل در زمان تحویل واحد مسکونی) است.

وی ادامه داد:در حال حاضر نیز از۲۰ دی‌ماه ثبت‌نام مردان مجرد بالای ۲۳ سال سن فراهم شده است و این دسته از متقاضیان می‌توانند با شروطی که آمده است نسبت به ثبت‌نام تا ۲۰ بهمن‌ماه در سامانه ثبت نام طرح نهضت ملی مسکن اقدام کنند.

محبت خواه تصریح کرد: بر اساس این قانون، زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن، معلولان جسمی و حرکتی با ۲۰ سال سن، می‌توانند در قانون جهش تولید مسکن (نهضت ملی مسکن) مشارکت داشته باشند. همچنین، قانون برای سرپرستان خانوار، محدودیت سنی نگذاشته است و برای قانونگذار متاهل یا سرپرست خانوار بودن ملاک است. در عین حال، زنان و مردان سرپرست خانوار که به دلیل متارکه به صورت مجردی زندگی می‌کنند و سرپرست فرزندان خود هستند خانوار تلقی شده و بدون ملاک سن می‌توانند ثبت‌نام کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران تاکید کرد :بر اساس مصوبه تازه شورای‌عالی مسکن، مردان مجرد بالای ۴۵ سال سن (بدون شرط تأهل در زمان تحویل واحد مسکونی) و بیماران خاص با تاییدیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امکان ثبت‌نام در نهضت ملی مسکن را دارند.

وی با اشاره به اینکه سابقه سکونت برای مهاجران از کلانشهرها، به یکسال تقلیل پیدا کرده است،گفت: اگر کسی ساکن کلانشهری بوده و در شهر دیگر، تقاضای مسکن دارد با حدود یکسال سابقه سکونت در همان شهر امکان ثبت‌نام در طرح نهضت ملی مسکن را دارد. همچنین برای کارکنان دولت و نیروهای نظامی و روحانیون بر اساس حکم اداری و یا بر اساس تشخیص حوزه‌های علمیه، سابقه سکونت ۵ ساله در طرح نهضت ملی مسکن مورد نیاز نیست. این افراد می‌توانند به جز تهران در سایر شهرهای کشور از این مزیت بهره‌مند شوند

محبت خواه ادامه داد:افزایش شهرهایی که تامین زمین در آنها انجام شده است نیز در این مرحله دردستور کاراست. تاکنون در بیش از ۷۰۰ شهر ثبت‌نام طرح نهضت ملی مسکن انجام شده است که با تلاش‌های وزارت راه و شهرسازی در تامین اراضی شهرسازی بیشتریوارد طرح خواهند شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت:از دیگر تسهیلگری‌های دولت سیزدهم افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن بوده است که در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، در کلانشهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت ۴۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون تومان، در شهرهای کوچک ۳۰۰ میلیون تومان و در روستاها ۲۵۰ میلیون تومان مصوب شده است. این تسهیلات با تصویب در شورای پول‌ و اعتبار توسط بانک مرکزی به بانک‌های عامل ابلاغ شد .

محبت خواه افزود: همچنین دولت برای تأمین مسکن گروه‌های کم‌درآمد و حمایت از این اقشار پرداخت یارانه سود تسهیلات را در نظر گرفته است که معاونت مسکن و ساحتمان وزارت راه و شهرسازی در حال حاضر مجدانه پیگیر تأمین منابع لازم برای پرداخت یارانه سود اقشار کم‌درآمد جامعه است و در صورت تأمین این منابع اقساط تسهیلات در نرخ‌های سود متفاوت برای دهک‌های متفاوت درآمدی خواهد بود تا کمترین فشار به متقاضیان وارد شود.