شناسهٔ خبر: 103700 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری:

راهکارحل مشکلات مناطق کم برخوردار مردمی سازی است/ ۳۰ درصد جمعیت شهری کشور در بافت‌های ناکارآمد زندگی می‌کنند

محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۲۰درصد مساحت شهرهای کشور محلات ناکارآمد و کمتر برخوردار بوده و ۳۰درصد جمعیت کشور در این مناطق ساکن هستند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی( کردستان)، محمدآئینی درجلسه ستاد استانی بازآفرینی شهری استان کردستان که در استانداری تشکیل شد، گفت: ایجاد بستر لازم برای تامین نیازهای معیشتی ، بهداشتی، ایجاداشتغال، ساماندهی خدمات زیر بنایی وروبنایی ورفع تبعیض در محلات کم برخوردار مقوله ای است که باید قبل ازدیگر مقولات مورد توجه قرار گیرد.

آیینی با تاکید بر اینکه راهی جز مردمی سازی برای رفع مشکلات کم برخوردار وجود ندارد، گفت: جوانان زیر ۳۰باید در این راستا باید برای ساماندهی این معضلات بسیج شوند.

وی با بیان اینکه۲۰ درصد ‌از محدوده‌های شهری را بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی به خود اختصاص داده‌اند، گفت: به‌طور متوسط ۳۰ درصد جمعیت شهری در بافت‌های ناکارآمد زندگی می‌کنند.

وی از اجرای طرح توسعه و تحول اجتماع محور محلات کم‌برخوردار خبر داد و گفت: در قالب این طرح دنبال ساماندهی جوانان هر محله برای توسعه و رونق محلات کم برخوردار هستیم.

آیینی افزود: هیچ کس جز خود اهالی محلی نمی‌تواند شرایط محلات را درست کند و در این مسیر نگاه اول به جوانان است. آیینی گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه، باید سالیانه ۲۷۰ محله در بافت‌های ناکارآمد شهری در کشور بازآفرینی شود.

آیینی تصریح‌کرد: طبق ماده ۵۹ قانون برنامه ششم باید سالیانه ۱۰ درصد از بافت فرسوده شهری مرمت و احیا شود و این امر با ارائه بسته‌های تشویقی و تسهیلات مناسب محقق می‌شود.

وی آموزش، توانمندسازی و مهارت‌آموزی ساکنان در محدوده و محلات هدف بازآفرینی شهری را مورد تاکید قرار داد و افزود: باید با سنددار کردن واحدهای مسکونی واقع در محلات حاشیه‌نشین و سکونتگاه‌های غیر رسمی، سرمایه‌های آنان به چرخه اقتصادی شهر برگردانیم و ساکنان این مناطق را به نوسازی واحدهایشان ترغیب کنیم.

به گفته آیینی، حمایت مالی و توانمندسازی ساکنان، ایجاد ساختار اجرایی و مدیریت هماهنگ در محلات هدف از اصول مهم برنامه‌های آینده شرکت بازآفرینی شهری ایران خواهد بود.

وی اذعان کرد: برنامه منسجمی برای توسعه و تحول اجتماع محور ۲ هزار و ۲۰ محله در سطح بسیار وسیع در حوزه بازآفرینی شهری تنظیم شده است.

وی اضافه کرد: در راستای نهضت ملی مسکن باید تولید را به محدوده و محلات هدف بازآفرینی شهری راهبری و هدایت کنیم. آیینی گفت: ۷ میلیون واحد مسکونی باید در بافت‌های فرسوده در کل کشور احداث و بازسازی شود که ما در حال حاضر امکان احداث ۴ میلیون واحد مسکونی داریم.

وی افزود: امسال ۴۰۰ میلیارد تومان را به شرکت بازآفرینی اختصاص داده‌اند که ۲۰۰ میلیارد تومان آن به استان‌ها ابلاغ شده که جذب این اعتبارات به میزان فعالیت استان ها ارتباط دارد.