شناسهٔ خبر: 103825 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل خبر داد:

برف‌روبی بیش از ۶۰۰۰ کیلومتر باند از راه‌های استان اردبیل

برف روبی .jpg مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل گفت: با تلاش ۸۰ اکیپ راهداری ۶۰۰۰ هزار کیلومتر باند برف روبی محورهای مواصلاتی استان انجام شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از اردبیل،کلیم‌اله وثوقی از تداوم برف‌روبی و بازگشایی راه‌های مواصلاتی و ارتباطی در اردبیل خبر داد و گفت: ناوگان راهداری اردبیل کفاف شرایط بحران را نمی‌دهد.

عضو شورای اداری استان اردبیل تصریح کرد: با اذعان به اینکه قسمت اعظمی از فعالیت‌های راهداری اردبیل مربوط به نگهداری زمستانی است و با شرایط پیش آمده و بارش‌های اخیر این مهم به خوبی انجام شده است اما متأسفانه اصلی‌ترین مشکل ما در حال‌حاضر عدم کفایت کمی و کیفی ماشین آلات راهداری برای مدیریت شرایط بحرانی و سخت است.

وی با اشاره به فعالیت ۲۳۸ دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین افزود: در طرح زمستانی ۴۳۰ نیروی انسانی در ۲۲ راهدارخانه مرکزی و بین‌راهی مستقر بوده و با امکانات فعلی نسبت به خدمات‌رسانی اقدام کردند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل ادامه داد: به دنبال بارش‌های اخیر در استان که شدت نسبتاً بالایی داشته است متأسفانه به صورت دوره‌ای ۳۰ تا ۴۰ دستگاه از ماشین‌آلات ما دچار نقص فنی شده به کارگاه ارجاع و بعد از اورهال و بازسازی دوباره به چرخه طرح زمستانی بازگشتند که همین مسئله روند خدمات‌دهی در استان را با مشکل مواجه کرده است.

۵۰۰ میلیارد ریال سهم اعتباری استان سردسیر اردبیل

وثوقی به پیش‌بینی و تخصیص اعتبارات در ۵ ماه گذشته اشاره و تصریح کرد: اعتبارات پیش بینی شده برای نگهداری زمستانی در استان اردبیل ۵۰ میلیارد تومان است که این هزینه‌ها شامل نگهداری ماشین‌آلات و خرید اقلام ضروری برای برف‌روبی و بازگشایی مسیرهاست که در کنار آن برخی هزینه‌های جاری و مصرفی از جمله اجاره ماشین‌آلات از بخش خصوصی نیز وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در حال‌حاضر ۶ هزار و ۷۰۰ کیلومتر جاده مواصلاتی در استان وجود دارد که در مدت چند روز گذشته اکثر این محورها به دلیل بارش ۷۰ تا ۸۰ سانتیمتری برف، برف‌روبی و بازگشایی شدند که در این راستا تنها ۲ شهرستان شمالی اردبیل به دلیل عدم بارش برف از مشمولیت این طرح خارج بودند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قسمت اعظمی از راه‌های استان را کوهستانی و مناطق برف‌گیر عنوان و بیان کرد: در کنار این محورها پاکسازی و بازگشایی راه‌های اصلی و فرعی و راه‌های روستایی را داشتیم.

راه ۳۲۵ روستا مسدود است

وثوقی با اشاره به بازگشایی راه‌های ارتباطی روستاهای استان گفت: از روز گذشته که تردد به نزدیک به ۵۰۰ روستای استان غیرممکن بود عملیات برف‌روبی آغاز و تا ظهر دوشنبه راه ارتباطی ۲۲۰ روستا بازگشایی شدند که در حال‌حاضر ۳۲۵ روستا همچنان در محاصره برف هستند.

وی به عدم تعطیلی عملیات راهداران استان تاکید کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود راه ارتباطی مابقی روستاهای استان تا عصر و شامگاه امروز با اولویت عملیات راهداران برف‌روبی و بازگشایی شوند.

دبیر کمیسیون مدیریت اجرائی ایمنی حمل و نقل  استان اردبیل به آمادگی صد درصدی اکیپ های راهداری برای تلاش و تداوم عملیات زمستانی اشاره و اذعان کرد: با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی در روزهای آتی شدت کولاک در استان بالا خواهد بود که متأسفانه یکی از دلایل استهلاک ماشین آلات راهداری همین کولاک‌های شدید مقطعی در روزهای گذشته بود که امید داریم به خاطر همین مسئله در روزهای آینده به مشکل خاصی برخورد نکنیم.

وثوقی به اسکان مسافران و رانندگان گرفتار در برف نیز اشاره و اظهار کرد: این مهم اگر چه جز وظایف راهداری نیست اما در روند خدمات‌دهی به رانندگان و مسافران گرفتار در برف در جاده‌های استان سعی به هدایت این افراد به راهدارخانه‌های استان داریم که در این زمینه اقامتگاه‌های بین‌راهی نیز برای اسکان اضطراری مسافران تجهیز شده است.