شناسهٔ خبر: 103873 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد خبر داد:

پیشرفت ۷۰ درصدی پروژه اسکله رو- رو بندرامیرآباد/ ضرورت ترانزیت بدون واسطه با روسیه از طریق دریا

بندر امیر آباد مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد در جریان سفر رییس جمهوری به روسیه گفت: ایران در تلاش برای ترانزیت بدون واسطه با روسیه از طریق دریا با تکمیل اسکله رو- رو در بندرامیرآباد است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،  محمدعلی اصل سعیدی پور، مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد  با بیان اینکه اگر در موضوع ترانزیت دریایی خوب عمل کنیم، نگرانی‌های ترانزیتی برطرف خواهد شد، تصریح کرد: در شش ماه نخست سال جاری میزان تبادلات تجاری از‌ بندرامیرآباد حدود  ۲۰ درصد رشد داشته است که بخش عظیمی از این عدد مربوط به تجارت با روسیه بوده است.

وی افزود: با توجه به موقعیت استراتژیک بندر امیرآباد و قرارگیری آن در کریدور بین‌المللی شمال-جنوب و همچنین نگاه ویژه دولت جهت استفاده از این ظرفیت، می توان صادارات کالا به روسیه را با جدیت بیشتری دنبال کرد.

سعیدی پور گفت: امیرآباد تنها بندر متصل به شبکه راه‌آهن سراسری در شمال کشور است و ۲۵ کیلومتر ریل داخل بندر وجود دارد، همچنین اسکله رو- رو ریلی به عنوان یکی از پتانسیل‌های منحصر به فرد کشور در این بندر مستقر است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد درباره آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژه اسکله رو- رو بندر امیرآباد گفت: این پروژه پیشرفت ۷۰ درصدی دارد و تقریبا ۳۰ درصد آن باید تکمیل شود و البته همزمان خدمات دریایی و خدمات روی کامیون از طریق همین اسکله درحال انجام داریم.

وی گفت: اکنون بندرامیرآباد به بنادر چهار کشور همسایه از جمله باکو در آذربایجان، آستاراخان در روسیه، اکتائو در قزاقستان و ترکمن باشی ترکمنستان در ارتباط مستمر است و بیشترین حجم عملیات کشور با بنادر روسیه و قزاقستان است.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد با بیان اینکه سازمان بنادر اعلام کرده است تا ۸۰ درصد تعرفه‌های خود را برای حمل کالا از طریق رو- رو اعمال می‌کند، افزود: ظرفیت عملیاتی اسکله رو- رو در سال به راحتی ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تن است؛ البته اگر به طور مستمر بار وجود داشته باشد.

سعیدی پور افزود: دولت در موضوع ترانزیت وارد شده است و می‌خواهد سهم خود را از ترانزیت منطقه بگیرد؛ زیرساخت ترانزیتی کافی در بندر امیرآباد فراهم است و اگر بتوانیم به حمل دو سر از بنادر ایران به روسیه و بنادر روسیه به ایران برسیم حمل و نقل دریایی در منطقه خزر جایگزین حمل و نقل زمینی در کریدور بین المللی شمال- جنوب می‌شود.