شناسهٔ خبر: 104047 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

فرمانده یگان حفاظت اداره کل راه و شهرسازی استان :

۱۷۴هکتار از اراضی ملی آذربایجان‌شرقی رفع تصرف شد

رفع تصرف خراسان شمالی فرمانده یگان حفاظت اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی گفت: در ۹ ماه سال جاری ۱۷۴ هکتار از اراضی ملی و دولتی استان با حمایت دستگاه قضایی رفع تصرف و آزادسازی شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی (آذربایجان شرقیسرهنگ موسی عبدلی گفت: این اراضی به ارزش بیش از ۲۱۱ میلیارد تومان در اجرای ۸۵ فقره رفع فوری تصرف که ۷۰ فقره آن در شهرستان تبریز و بقیه در سایر شهرستان های استان بوده، آزاد سازی شده است.

وی با بیان اینکه وسعت اراضی رفع تصرف شده استان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۶ درصد افزایش یافته است، یادآوری کرد: در مدت مشابه سال گذشته ۱۳۸ هکتار اراضی ملی و دولتی به ارزش بیش از ۱۰۵ میلیارد تومان با اجرای ۲۸ فقره رفع فوری تصرف، آزاد سازی شده بود.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی گفت: در این مدت و در راستای اجرای ۳۳ فقره اجرای حکم قطعی رفع تصرف از اراضی ملی و دولتی نیز ۲۶.۷ هکتار در سطح استان به ارزش حدود ۱۰۲ میلیارد تومان رفع تصرف شده است در حالی که در مدت مشابه سال گذشته با اجرای ۳۱ فقره اجرای حکم قطعی ۸.۵ هکتار به ارزش حدود ۶۰ میلیارد تومان رفع تصرف شده بود.

عبدلی، با بیان اینکه هرگونه اقدام فیزیکی مانند دیوار و فنس کشی در اراضی ملی و دولتی ممنوع بوده و تصرف اراضی ملی و دولتی به شمار می رود، ادامه داد: یگان حفاظت اداره کل با انجام اقدامات پیشگیرانه مانند نصب بنر و پخش بیش از سه هزار فقره تراکت در ۹ ماه سال جاری و اطلاع رسانی از طریق رسانه ها، هشدارهای لازم را به مردم اعلام می کند.

وی اظهار داشت: در این راستا سامانه ۱۶۵۶ این یگان به صورت شبانه روزی به منظور دریافت اخبار و اطلاعات مردمی در ارتباط با تصرف اراضی ملی و دولتی راه اندازی شده است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی گفت: هم اکنون ۲۲ تیم گشتی در سراسر استان به صورت پیمایش روزانه در حال گشت زنی برای رصد اراضی ملی و دولتی تحت پوشش این اداره کل هستند و در صورت مشاهده موارد مربوط به تصرف این اراضی اقدامات قانونی لازم را انجام می دهند.

سرهنگ عبدلی، با اشاره به تعامل خوب دستگاه قضایی با این یگان، افزود: در ماه های متوالی اخیر یگان حفاظت اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی در زمینه های پیشگیری، رفع فوری تصرف و اجرای احکام با کسب رتبه، جزو سه استان برتر کشور شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال هیچ گونه پرونده تصرف اراضی ملی و دولتی در شهرستان تبریز تشکیل نشده و تصرفات اراضی مربوط به سال های قبل است، یادآوری کرد: تلاش می شود در سال ۱۴۰۱ نیز با انجام اقدامات پیشگیرانه مانند نصب تابلو و باکس های هشدار و اطلاع رسانی از طریق رسانه ها از بروز تصرفات اراضی ملی و دولتی در شهرستان های استان جلوگیری شود.

سرهنگ عبدلی، از مردم خواست از هرگونه خرید و فروش اراضی که دارای شک و شبهه و فاقد سند باشد، پرهیز کنند و بعد از کسب اطمینان و گرفتن استعلام موقعیت این اراضی از مراجع ذی صلاح از جمله راه و شهرسازی و ثبت اسناد و املاک اقدام به خرید این اراضی کنند چراکه قانون مربوط به رفع فوری تصرف، متصرف فعلی را می شناسد و با فروشنده کاری ندارد.