شناسهٔ خبر: 104369 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

هشدار سطح زرد هواشناسی؛

بارش برف و باران به همراه رخداد مه در برخی استان‌های کشور/ وزش باد شدید از روز سه‌شنبه

هشدار هواشناسی سازمان هواشناسی کشور یک هشدار سطح زرد هواشناسی و یک هشدار افزایش گرادیان فشاری و وزش باد شدید منتشر کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی کشور در مورد آخرین وضعیت جوی کشور، یک هشدار سطح زرد هواشناسی صادر کرد که از روز دوشنبه برخی استان‌های کشور با بارش برف و باران، وزش باد شدید موقت، رعدو برق و رخداد مه همراه خواهند بود.

بر اساس این گزارش منطقه اثر این سامانه در روز دوشنبه یازدهم بهمن‌ماه خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و نوار غربی اصفهان بوده و در روز سه‌شنبه دوازدهم بهمن‌ماه خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، کرمانشاه، ایلام، همدان، اصفهان، مرکزی، قزوین، البرز، تهران، قم، سمنان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، جنوب کردستان، جنوب زنجان، نیمه شمالی فارس، بوشهر، شمال کرمان و یزد را در بر می‌گیرد.

اختلال در تردد، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، کولاک برف، احتمال سقوط بهمن، احتمال مسدود شدن راه‌های روستایی در اثر بارش برف، احتمال لغو یا تاخیر در پروازها، احتمال آب گرفتگی معابر شهری و احتمال خسارت به محصولات و آسیب به ماشین‌آلات‌ کشاورزی از آثار این مخاطره است که لغو سفرهای غیر ضروری، پرهیز از توقف و احتیاط در تردد از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بازگشایی آبروها و دهانه پل‌ها، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، جمع آوری دام‌ها از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، توقف فعالیت‌های کوهنوردی، اجتناب از جابجایی عشایر کوچ‌رو، تجهیز خودرو ها به تجهیزات زمستانی و سوخت لازم و آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای عملیات برف روبی توصیه می‌شود.

سامانه دوم  افزایش گرادیان فشاری است که از بعدازظهر سه‌شنبه دوازدهم بهمن‌ماه آغاز شده و تا چهارشنبه سیزدهم بهمن ادامه دارد.

نوع مخاطره وزش باد شدید بوده و منطقه اثر نیمه شمالی فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی، یزد، جنوب خوزستان و جنوب خراسان رضوی را در بر می‌گیرد.

اثر مخاطره در نواحی مستعد خیزش گردوخاک و کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها و آسیب به سازه‌های موقت مانند گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی است.

نسبت به مستحکم کردن سازه‌های موقتی، احتیاط در تردد از اطراف تابلوهای تبلیغاتی، درختان فرسوده و ساختمان‌های‌ نیمه کاره و عدم پارک خودروها در اطراف موارد ذکر شده توصیه می‌شود.