شناسهٔ خبر: 10437 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه در دیدار با معاون وزیر اقتصاد ترکیه مطرح کرد:

سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری ایران در حوزه حمل و نقل / تاثیر توسعه زیرساخت‌های ایران در منطقه/ پیشنهاد همکاری مشترک شرکت‌های ایرانی و ترکیه‌ای در سایر کشورها

دیدار با وزیر ترکیه معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی در دیدار با معاون وزیر اقتصاد ترکیه با اشاره به زمینه‌‌های مساعد برای حضور سرمایه‌گذاران در حوزه حمل و نقل ایران گفت: ایران در حمل و نقل به ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امیر امینی معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی عصر روز یکشنبه ۱۸ مرداد با آدنان ییلدیریم معاون وزیر اقتصاد ترکیه در محل ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی دیدار و گفتگو کرد.

ییلدیریم در ابتدای این نشست با بیان اینکه از سفر به ایران بسیار خوشحال است، به هدف از سفر خود به کشورمان اشاره کرد و گفت: پیش از این مقرر شده بود طی سفری یک روزه و به منظور بازدید از نمایشگاه صنعت ساختمان ایران که هم اکنون در حال برگزاری است در ایران حضور داشته باشم اما با توجه به اینکه چند روز گذشته با سفیر ایران در ترکیه دیدار کردم مقرر شد این سفر دو روز افزایش یابد تا دیدارهای مفیدتری با برخی مسئولان ایران داشته باشم.

وی از حضور پنج نماینده اتحادیه‌های پیمانکاری ترکیه‌ای در این سفر خبر داد و افزود: در این سفر از پنج گروه متخصص در ساختمان‌سازی و سایر گروه صنعتی که بسیار فعال هستند بهره می‌بریم تا همکاری و گسترش روابط میان ترکیه و کشور دوست و همسایه اش یعنی ایران نسبت به گذشته افزایش یابد. ما علاقمند هستیم این روابط به خصوص در زمینه‌های تجاری و اقتصادی پیشرفت بیشتری داشته باشد. در دوره جدید، این سطح از روابط نقش بسیاری در اهداف مدنظر خواهد داشت.

ییلدیریم با بیان اینکه این اتحادیه‌های پیمانکاری تاکنون ۸۶۰۰ پروژه را در کشورهای مختلف دنیا با مبلغ ۳۱۳ میلیارد دلار به سرانجام رسانده یا در حال انجام هستند گفت: این شرکت ها در حوزه‌های جاده‌ای، مترو، راه آهن، سیستم آب‌رسانی، صنعت ساختمان، مراکز تجاری و هوایی فعال هستند و در اکثر کشورها چنین پروژه‌هایی را تکمیل کرده‌اند که می‌توان به راه آهن اتیوپی، فرودگاه دوحه و سالن المپیک ترکمنستان اشاره کرد.

معاون وزیر اقتصاد ترکیه با یادآوری اینکه برخی شرکت‌های بزرگ ترکیه‌ای هم اکنون حضور دارند و سرمایه‌گذاری‌های بزرگی را هم انجام داده‌اند، اظهار کرد: ترکیه در صنعت ساختمان تجارب مفید و متعددی دارد که قطعاً با حضور این شرکت ها در ایران می توان به پیشرفت کشور دوست و برادر خودمان کمک کنیم.

وی همچنین پیشنهاد کرد که ترکیه و ایران به طور مشترک در سایر کشورها فعالیت کنند که این موضوع مورد استقبال معاون وزیر راه و شهرسازی قرار گرفت.

تمایل شرکت‌های پیمانکاری ترکیه ای برای افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در ایران

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در ادامه این نشست نمایندگان هر پنج شرکت ترکیه‌ای به نام‌های STFA، شرکت ساختمانی یوکسل، شرکت پیمانکاری اثر، شرکت ساختمانی کالایون و شرکت ساختمانی جنگیز گزارشی از عملکرد و اقداماتی که در حوزه های صنعت ساختمان، انرژی، حمل و نقل، راه آهن، فرودگاه، جاده سازی، مترو و سایر بخش ها در کشورهای مختلف آسیایی، اروپایی، آفریقایی و غیره انجام داده یا در حال انجام اند، گزارش ارائه کردند.

این شرکت‌ها هر کدام پس از بیان گزارش عملکرد، اشتیاق و استقبال خود را برای سرمایه‌گذاری در ایران به معاون وزیر راه و شهرسازی ایران اعلام کردند.

ایران در حمل و نقل به ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد

در ادامه این نشست، امیر امینی ضمن اظهار خرسندی از توسعه روابط میان ایران و ترکیه پس از توافق وین تاکید کرد: ایران و ترکیه طی سال‌ها پیوندی ناگسستنی داشته و تاکنون در این مدت هیچ عاملی نتوانسته در این رابطه خللی ایجاد کند.

وی افزود: باید بگویم ترکیه در دوران تحریم ایران به کمک مان آمد و در کنارمان بود که از خاطرمان نمی‌رود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تاکنون بسیاری از شرکت‌های ترکیه‌ای مثل کیسون و کوزو در ایران حضور یافته و به امر ساختمان سازی مشغولند، خاطرنشان کرد: شرکت ساختمان‌سازی کوزو تاکنون یک مجموعه ۱۳ هزار واحدی و هم اکنون در یکی از شهرهای جدید مجموعه ۳۰ هزار واحدی مسکن را در دست اجرا دارد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه ایران هم شرکت های ساختمان سازی متعدد و با تجربه ای دارد، می توان با همکاری شرکت های ترکیه ای و ایرانی در سایر کشورها همکاری مشترکی را آغاز کرد.

امینی ترکیه را دروازه ایران برای ورود به اروپا خواند و اظهار کرد: ما با کمال میل آماده پذیرش سرمایه گذاران در حوزه توسعه زیرساخت های کشور هستیم چون زیرساخت های موجود در ایران تنها به توسعه خودمان کمک نمی کند بلکه بر توسعه منطقه نیز تاثیر دارد. 

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: با یک برآورد می توان گفت که ایران در حمل و نقل به ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد که ۸ میلیارد دلار از این رقم مربوط به توسعه زیرساخت ها و مابقی برای توسعه ناوگان است و باید بگویم زمینه‌های خوبی برای حضور سرمایه گذاران وجود دارد و بستر همکاری‌ها باز است./

نظر شما