شناسهٔ خبر: 104373 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام اعلام کرد:

پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصدی تونل کبیرکوه ۷۵/ تکمیل به موقع تونل کبیرکوه تا پایان ۱۴۰۲ در صورت تأمین اعتبار

بازدید استاندار ایلام از تونل کبیر کوه (2).JPG مدیرکل راه و شهرسازی استان در بازدید استاندار ایلام ازپیشرفت ۷۵ درصدی پروژه تونل کبیر کوه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(ایلام)، بهرام نیا استاندار ایلام به همراه معاونین استانداری، امام جمعه دره شهر و جمعی از مدیران و مسئولان استان از تونل کبیر کوه بازدید کرد. مدیر کل راه و شهرسازی استان در این بازدید با اشاره به تلاش بی وقفه پیمانکاران این طرح گفت: در صورت تامین اعتبار به موقع تا پایان سال ۱۴۰۲ این تونل تکمیل خواهد شد.

عبدالله بهادری درمورد تونل اصلی کبیرکوه گفت: تونل اصلی با ۴۷۵۰ مترطول، حفاری وکف برداری و ۱۵۰۰ متر لاینینگ( پوشش بتونی سقف و دیوارها)آن به انجام رسیده و ادامه عملیات لاینینگ، زیرسازی وروسازی و تکمیل جاده های دسترسی آن به سمت آبدانان و مورموری(دهلران و دشت عباس) طبق قرارداد جدید آغاز شده است.

وی درادامه افزود: ازسمت دره شهرنیزپیمانکارمشغول عملیات راهسازی، لاینینگ تونلهای دیگرمسیرکه طول آنها در مجموع ۱۸۵۰ متر می باشد (بخاطر پیش بینی لاین سبقت اکثراً به صورت سه خطه حفاری شده اند)، به علاوه۲۴۰ متر گالری نیز در مقطع ریزشی نیز احداث شده است.

مدیرکل راه وشهرسازی استان پیشرفت فیزیکی پروژه تونل کبیرکوه را در مجموع ۷۵ درصد عنوان کرد و هدف ازاجرای تونل کبیرکوه، حذف گردنه های پرخطرمحوردره شهربه آبدانان ودربلندمدت احداث راه ارتباطی جنوب وشمال استان وهمچنین ارتباط استانهای مرکزی به مرزهای غربی دانست.

بهادری دربحث اهمیت احداث این تونل گفت: تونل کبیرکوه از چند لحاظ چه سطح استان و چه در سطح ملی از اهمیت بالایی بر خوردار است، این تونل گردنه سخت گذر کبیر کوه بین شهرستان های دره شهر و آبدانان با نزدیک به۱۸۰ پیچ و قوص پرحادثه را حذف نموده و دسترسی شهرستان های شمال وجنوب استان و حتی درآینده با از طریق راه ارتباطی سیروان- بدره و سایر پروژه های راه سازی دیگر تردد بین استانهای کرمانشاه به خوزستان را تسهیل و کوتاه ترمی کند وهمچنین به عنوان یک راه عمود بر راههای موازی دیگر دسترسی استانهای مرکزی به مرزهای غربی نظیر مرز چیلات را امکان پذیرمی سازدکه از این نظر به لحاظ پدافند غیرعامل از اهمیت بالایی برخوردار است.

لازم به ذکر است پس از پایان عملیات لاینینگ تونل نصب تأسیسات روشنایی و تهویه در دستور کار قرار خواهد گرفت.

بهرام نیا استاندار ایلام نیز در این بازدید تونل کبیر کوه را به لحاظ فنی یک پروژه کم نظیردر سطح کشور توصیف کرد و از تلاش و کوشش مدیر کل و همه کارشناسان راه و شهرسازی استان ، مشاورین و پیمانکاران این خصوص تقدیر کرد.

استاندار ایلام احداث این تونل را یک امر مهم در کاهش حوادث رانندگی، مدیریت زمان تردد و استهلاک خودروها دانست و از اهمیت این تونل در دسترسی استانهای همجوار به مرزهای بین المللی با کشور عراق یاد کرد.