شناسهٔ خبر: 104385 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

هشدار سطح زرد هواشناسی کشاورزی؛

وزش باد شدید از اواسط هفته/احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال

هواشناسی کشاورزی سازمان هواشناسی کشور یک هشدار سطح زرد هواشناسی کشاورزی اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی در مورد آخرین وضعیت جوی کشور، یک هشدار سطح زرد هواشناسی کشاورزی صادر کرد که بر اساس آن از بعداز ظهر روز سه‌شنبه برخی استان‌های کشور با وزش باد شدید مواجه خواهند شد.

زمان شروع این سامانه «تغییر توده هوا و افزایش شیو فشاری» بعدازظهر سه‌شنبه دوازدهم بهمن‌ماه و زمان پایان آن پیش از ظهر چهارشنبه سیزدهم بهمن ماه خواهد بود.

سازمان هواشناسی کشور نوع مخاطره این سامانه را وزش باد شدید اعلام کرده است.

منطقه اثر این سامانه برای روز سه‌شنبه ‌استان‌های خوزستان، بوشهر، فارس، کرمان، جنوب یزد، شمال هرمزگان و برای روز چهارشنبه استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان خواهد بود.

اثر مخاطره این سامانه احتمال خسارت به گلخانه‌ها و شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال اعلام شده است.

استحکام نهال‌های تازه کشت شده با نصب قیم جهت مقاومت در برابر باد، خودداری از محلول‌پاشی و سم پاشی، استحکام و ترمیم سقف و سازه‌های گلخانه‌ها، عایق‌بندی و محافظت از کندوها، با توجه به باد و سرما در مناطق سردسیر، دامداری‌ها نسبت به خشک نگهداشتن سطح زمین و مسدود نگهداشتن درب‌های سالن‌ها از جمله مواردی است که کشاورزان و باغداران لازم است نسبت به آن اقدام کنند. سالن های مرغداری نسبت به تهویه و کنترل دما در شرایط باد اقدامات لازم را انجام دهند، عدم انجام آبیاری جهت جلوگیری از سست شدن ریشه گیاهان به دلیل باد، عدم استقرار ماشین آلات‌کشاورزی و نهاده‌های کشاورزی بر روی زمین، عدم آهک‌‌پاشی در استخرهای خاکی پرورش ماهی و مزارع میگو که آب آن تخلیه شده به دلیل وزش باد شدید از توصیه‌های سازمان هواشناسی کشور است.