شناسهٔ خبر: 104421 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان خبر داد:

پایش شبانه روزی ترافیک راه های خراسان جنوبی با سامانه های هوشمند / شناسایی بیش از ۱۷۲ هزار تخلف سرعت در راه های استان

مرکز مدیریت راه های خراسان جنوبی.jpg مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی، از فعالیت شبانه روزی سامانه های هوشمند حمل و نقل مرکز مدیریت راهها، با هدف اطلاع یابی از آخرین وضعیت جریان ترافیک محورهای مواصلاتی این استان، خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خراسان جنوبی)، اسداله جلال زاده مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی گفت: به دلیل سهم بیش از ۹۵ درصدی حمل و نقل جاده‌­ای استان در جابجایی کالا و مسافر، و نیز انعطاف­‌پذیری، پوشش سراسری و گستره وسیع فعالیت و تاثیرگذاری آن بر رشد و توسعه سایر بخش­‌های استان، موضوع "ارتقای ایمنی حمل و نقل جاده­ای" اهمیت مضاعفی را نشان داده است.

وی در ادامه افزود: یکی از راههای مهم دستیابی به این هدف، از طریق توسعه سیستم­های هوشمند حمل و نقل است که در تصمیم­گیری لحظه به لحظه در مواقع بحرانی نظیر انسداد محورها بدلایل گوناگون از جمله مداخلات جوّی و تصادفات حادّ ترافیکی، و نیز در تصمیم­گیری درازمدّت در خصوص ارتقاء خصوصیات عملکردی محورها، کاربرد دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده­ای استان عنوان کرد: نتایج برگرفته از سامانه­‌های هوشمند حمل و نقل مرکز مدیریت راههای استان، رشد ۱۵ درصدی تردد در ۱۰ماهه ابتدای امسال را نسبت به بازه مشابه سال قبل نشان می­دهد.

همچنین با پیگیری و تلاش مرکز مدیریت راههای استان، سامانه­های ثبت تخلف سرعت این اداره کل توانسته است در ۱۰ ماهه ابتدای امسال، بیش از ۳۳ ملیون پلاک­خوانی، داشته باشد، که منجر به شناسایی تعداد بیش از ۱۷۲ هزار تخلف سرعت شده و ذکر این نکته حائز اهمیت است که بیش از ۵۶ درصد موارد مذکور مربوط به ثبت سرعت­های متوسط وسایل نقلیه بوده است.

اسدا... جلال­زاده  در پایان با اشاره به اینکه افزایش حوادث جاده‌­ای از نوع واژگونی (۴۷ درصد از مجموع تصادفات ۱۰ماهه ۱۴۰۰) نیز معضل دیگری است که در استان با آن مواجه هستیم، که غالباً بدلیل "عدم توجه به جلو ناشی از خستگی و خواب آلودگی" از سوی رانندگان بوده که در همین زمینه: تماس با سامانه گویای ۱۴۱، برنامه‌ریزی و مدیریت سفر در طی مسیر، بهره‌مندی از امکانات مجتمع‌های خدماتی رفاهی، رعایت نکات ایمنی، استراحت و توقف ۱۵ دقیقه‌ای بعد از هر دو ساعت رانندگی، ازجمله راهکارهای سودمند در کاهش این نوع از تصادفات به شمار می‌آید.