شناسهٔ خبر: 104429 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مديركل راه و شهرسازى لارستـان مطرح كرد :

8 هزار و 672 میلیارد ریال خسارات ناشی از سیل جنوب فارس به راه ها

سفر مهندس امانی به حوزه لارستان معاون وزیر و رييس سازمان راهدارى و حمل و نقل جاده اى و معاون اين سازمان به حوزه استحفاظى اداره كل راه و شهرسازى لارستـان آخرين وضعيت خسارات وارده به جاده ها و ابنيه فنى به واسطه سیل اخیر مورد ارزیابی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (لارستان) ، همزمان با سفر امانى معاون وزير و رييس سازمان راهدارى و حمل و نقل جاده اى و اكبرى معاون راهدارى اين سازمان به حوزه استحفاظى اداره كل راه و شهرسازى لارستـان ، شبانى مديركل راه و شهرسازى لارستـان ضمن همراهى جهت بررسى آخرين وضعيت خسارات وارده به جاده ها و ابنيه فنى به تشريح آخرين وضعيت و ميزان ريالى خسارات وارده پرداخت .

در ابتدا معاون وزير و رييس سازمان راهدارى و حمل و نقل جاده اى به همراه مديركل راه و شهرسازى لارستـان به صورت ميدانى از پل هاى واقع در محور مهر - لامرد ، محور لامرد- اشکنان، اهل- زین‌الدین و محور پاقلات -بیرم بازدید و مورد ارزیابی رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای قرار گرفت. 

پس از آن امانى معاون وزير رييس سازمان راهدارى و حمل و نقل جاده اى ، اكبرى معاون راهدارى اين سازمان و شبانى مديركل راه و شهرسازى لارستـان به اتفاق جمعی از مسئولین کشوری از جمله جمالی‌نژاد معاون وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ هاى وزارت كشور ، جانباز معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب ، رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس ، حسین زاده نماینده لارستان، خنج، گراش و اوز، موسوی نماینده لامرد و مهر، رضايى معاون هماهنگى امور عمرانى استاندارى فارس ، زمانى مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس، بوستانی مدیرعامل آب و فاضلاب فارس، برومندی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، جودی معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، اصنافی شهردار شیراز، فرمانداران، شهرداران، بخشداران و سایر مسئولین استانی و شهرستانی در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان‌های جنوبی استان فارس در بخش بیرم شرکت کردند.

در این نشست که به منظور جمع بندی و تعیین تکلیف در خصوص مناطق سیل زده خصوصا بخش  بیرم لارستـان برگزار شد مهندس شبانی مديركل راه و شهرسازى لارستـان اظهار داشت : شدت بارش كه در بعضی از ایستگاه ها به میزان ۱۹۷ میلیمتر ثبت گردیده از مهمترین عوامل رخداد این حادثه بود كه  در کنار این عامل، پایین بودن کیفیت محورهای روستایی، عدم مطالعات مناسب در حوزه رودخانه‌ها و پل‌ها، نداشتن امکانات و کمبود دستگاه‌های راهداری، خرابی سدها و سر ریز شدن آب در پایین دست از جمله علل دیگر این اتفاق می باشد که خسارت زیادی به راه های روستایی، پل ها و ابنیه فنی در محورهای اصلی و بین شهرستانی وارد کرد.

وی با بیان اینکه اين سيلاب آب گرفتگی معابر، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه های فصلی و انسداد موقت جاده ها، خسارت و  ... را درپی داشت، گفت: اقدامات اولیه برای تردد ایمن خودوها در مناطق سیل زده انجام شد و با همت راهداران و ایجاد پل های موقت مسیرهای آسیب دیده بصورت مقطعی مرمت شدند و هم اكنون تردد در تمامی محورها در حال جریان است.

 شبانى تصريح كرد : آب شکستگی، تخريب زیرسازی، ریزش ترانشه، خرابی زودرس روسازی در آینده، آب بردگی ابنیه‌ها، اجزا پل‌ها، علائم و تابلو از عوامل عمده آسیب های بوجود آمده می باشد که باید براي تعمیر و احداث مجدد ابنیه های کاملا تخریب شده، افزایش دهانه و پاکسازی خروجی و ورودی دهانه پل ها اقداماتی صورت گیرد.

 وى تاكيد كرد : كارهاى راهسازى و راهدارى زمانبر و با توجه به احتمال بارش باران در روزهاى آينده و بالابودن وسعت جغرافيايى اين حوزه ، فرصت براى ما كم است از اين رو مى بايست ماشين آلات بيشترى در اختيار اداره كل راه و شهرسازى لارستـان قرار گيرد تا ايمن سازى اضطرارى و تعمير و اصلاح قطعات آسيب ديده راه و ابنيه فنى با سرعت بيشترى دنبال شود . 

 شبانى با بيان اين موضوع كه اداره كل راه و شهرسازى لارستـان با ٢٦ هزار كيلومتر مربع مساحت حوزه سرزمينى ، وسعت جغرافيايى آن از ١٤ استان كشور پهناور تراست به ارائه آماری از میزان خسارات بوجود آمده به ابنیه‌ها، جاده‌ها و پل‌ها در حوزه اداره کل راه و شهرسازی لارستان و مبلغ خسارت دیدگی ها اشاره كرد و گفت : ٦٩٣ كيلومتر راه مواصلاتى و ٨٣٣ دستگاه ابنيه فنى در اين بارش دچار خسارت شده است .  

 وی سپس میزان خسارات بوجود آمده به ابنیه‌ها، جاده‌ها و پل‌ها در حوزه اداره کل راه و شهرسازی لارستان و مبلغ مورد نياز براى جبران خسارت دیدگی ها را عددى معادل ٨ هزار و ٦٧٢ ميليارد ريال عنوان كرد كه اين ميزان اعتبار صرفا براى جبران پروژه هاى آسيب ديده زيربنايى در حوزه راه است.

 شبانى يادآور شد : ما مكاتبات لازم با فرماندارى ها ،مديريت بحران استاندارى ، استاندار محترم فارس و رياست سازمان مديريت و برنامه ريزى استان فارس را انجام داده وخسارت ها به تفكيك هر شهرستان را اعلام نموديم . 

 ايشان همچنين از پرسنل راهداری لارستان، تمامى پيمانكاران راهسازى و راهدارى و دستگاه هاى متولى که با اقدامات به موقع و با حضور تجهيزات ماشين آلات خود نگذاشتند مسیری ناهموار و راهی بسته بماند ، تقدير و تشكر كرد .

همچنين امانى معاون وزير و رييس سازمان راهدارى و حمل و نقل جاده اى مبلغ ٣٠٠ میلیارد ريال به منظور تسریع در امور ضروری قبل از تخصیص اعتبار از طرف هیات دولت به اداره کل راه و شهرسازی لارستـان جهت انجام اقدامات ضرورى اوليه مساعدت کردند.