شناسهٔ خبر: 104592 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد؛

موافقت با تامین زمین نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر ۵٠ هزار نفر آذربایجان شرقی توسط بنیاد مسکن / تهاتر زمین با نیروهای مسلح برای تامین اراضی مورد نیاز نهضت ملی مسکن

جلسه مجازی وزیر راه و شهرسازی با مدیران حوزه مسکن در استانها وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مسئولیت اصلی تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن با ادارات کل راه و شهرسازی استان‌هاست، موافقت خود را با درخواست راه و شهرسازی آذربایجان شرقی برای بر عهده گرفتن این طرح در شهرهای زیر ۵٠ هزار نفر توسط بنیاد مسکن در حد ظرفیت و توانایی این سازمان موافقت کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی امروز بعد از ظهر در جلسه مجازی با مدیران کل راه و شهرسازی هفت استان، وضعیت اجرای طرح نهضت ملی مسکن و مشکلات استان‌ها را جویا شد.

وزیر راه و شهرسازی در این جلسه بر تسریع در تامین زمین‌های مورد نیاز طرح نهضت ملی مسکن از طرق مختلف و با استفاده از همه ظرفیت‌های موجود از جمله ساخت شهرک‌های جدید، توانمندی‌های بنیاد مستضعفان، اوقاف، نیروهای مسلح و... تاکید کرد و گفت: کارگرو‌ه‌های مشترکی در سازمان ملی زمین و مسکن تشکیل شده و طی جلسات آینده مشکلات مطرح شده، پیگیری و موانع برطرف خواهد شد.

تهاتر با نیروهای مسلح برای تامین زمین نهضت ملی مسکن

قاسمی به مدیران کل وزارت راه و شهرسازی استان‌ها دستور داد؛ گزارشی از میزان و مالکیت زمین‌های تحت تملک ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و... به تفکیک تهیه شود تا طی جلسات آینده با نیروهای مسلح به منظور تهاتر زمین به توافق رسیده و در ازای دریافت زمین از آن‌ها در استان‌هایی که کمبود دارند، در استان‌های بدون مشکل، اراضی در اختیار نیروهای مسلح قرار دهیم.

وی با بیان اهمیت تکمیل و توسعه شهرهای جدید در استان‌ها گفت: هرگونه مصوبات مورد نیاز برای ساختار شهرهای جدید را در هیأت دولت پیگیری کرده و مجوزهای لازم را اخذ خواهیم کرد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر ضرورت خلق و درآمدزایی استان‌ها برای طرح نهضت ملی مسکن خطاب به مدیران کل استان‌ها تاکید کرد: لازم است تا پایان سال و در سفر رئیس جمهور تعداد زیادی واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن به مرحله کلنگ‌زنی برسد تا مردم نیز به این طرح امیدوار شوند.

ابوالقاسم سلطانی، مدیر کل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی در این جلسه با ارائه گزارشی از پیشرفت طرح نهضت ملی زمین و مسکن در این استان گفت: تا کنون ١٧٠ هزار نفر در این استان ثبت نام کرده‌اند که ١۴ نفر آن‌ها بالای ٢٣ تا ۴۵ سال و مجرد هستند.

وی ادامه داد: ٧٠ درصد از ثبت نام کنندگان متعلق به شهر تبریز هستند و از امروز برای جابجایی ٧ هزار واحد سکونتگاه‌ غیر رسمی اقدام کرده‌ایم.

سلطانی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در شهر جدید سهند برای ٨ هزار نفر و در شهر غیر دولتی شهریار نیز برای ٢٢ هزار نفر زمین پیش‌بینی شده، مشکل زیادی در تأمین زمین نخواهیم داشت.

وی از وزیر راه و شهرسازی درخواست کرد که با توجه به نبود زمین در شهرهای کوچک زیر ۵٠ هزار نفر، مسئولیت تامین زمین در این شهرها بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار گیرد که وزیر با درخواست وی به شرط رعایت ظرفیت این بنیاد موافقت کرد.

در این جلسه محسن حمزه‌لو، مدیر کل راه و شهرسازی استان آذربایجان غربی کل سهمیه در نظر گرفته شده برای این استان را ١٧٨ هزار و ٩۶٢ واحد اعلام کرد و گفت: در حال حاضر برای  ٢٣۵ هزار واحد تامین زمین انجام شده اما به دنبال زمین‌های با کیفیت و بهترین موقعیت مکانی و ایمنی برای ساخت واحدهای مسکونی هستیم.

وی در ادامه به ارائه توضیحاتی درباره شهرهای جدید این استان پرداخت.

رضا خالقی، مدیر کل راه و شهرسازی استان البرز نیز دراین جلسه تعداد ثبت نام کنندگان را ١١۵ هزار نفر اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ٣ هزار و ٢٠٠ واحد مسکونی آماده تحویل وجود دارد.

وی گفت: سهمیه البرز در طرح نهضت ملی مسکن ۱۰۰ هزار و ۵۷۱ واحد بوده و شهر هشتگرد بیش‌ترین متقاضی را دارد.

عرفان مرادی، مدیر کل راه و شهرسازی استان کردستان نیز سهمیه کل در نظر گرفته شده برای این استان را ۸۷ هزار و ۲۳۹ واحد  برای ۴ سال اعلام کرد و گفت: تاکنون ٢٢ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند که ١٢ هزار نفر از آنان واجد شرایط شناخته شده‌اند.

وی افزود: تا کنون ۳ هزار و ۲۰۰ نفر واریز وجه انجام داده‌اند که زمین مورد نیاز ٢ هزار و ۶٠٠ نفر از آنان تامین شده اما در شهر سنندج با مشکل جدی کمبود زمین مواجه هستیم.

مرادی همچنین در خصوص شهرک جدید این استان با نام نیشتمان با ظرفیت ٢٨ هزار نفر معادل ٧ هزار و ۵٠٠ واحد نیز توضیحاتی ارائه کرد و خواستار ایجاد دسترسی برای این شهرک جدید شد.

علی حاجی‌زاده، مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمان اظهار کرد: تا کنون ١۶٣ هزار و ٢٢٣ نفر در این طرح ثبت نام کرده‌اند که ٧٠ درصد آن‌ها مربوط به شهرهای کرمان، بم، سیرجان و رفسنجان است.

وی منقاضیان واجد شرایط را ۶٨ هزار نفر دانست و افزود: ٧ هزار و ٨٠٠ نفر از آن‌ها واریز وجه را انجام داده‌اند و زمین مورد نیاز برای ٢٧ هزار واحد امسال تامین شده‌است اما برآی سال‌های آینده کسری زمین داریم.

حمزه امیریان، مدیر کل راه و شهرسازی ایرانشهر از استان سیستان و بلوچستان سهمیه جنوب این استان را اعلام کرد و گفت: تا کنون ۶۲ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند و تعداد ۲۰ هزار ۸۱۹ نفر واجد شرایط شناخته شدند.

وی با اشاره به شهر جدید در ساحل چابهار، ظرفیت موجود ایرانشهر برای نهضت ملی مسکن را ۴۲ هزار واحد دانست و افزود: مجموع زمین برای دو سال از این طرح تامین شده است.

در ادامه این جلسه علی هاشمی، مدیر کل راه و شهرسازی استان قزوین نیز سهم این استان در طرح نهضت ملی یا جهش تولید مسکن را ساخت ۶۲ هزار واحد مسکونی اعلام کرد و گفت: در طرح نهضت ملی مسکن ما به یک هزار و ۹۰۰هکتار زمین برای ساخت و ساز نیاز داریم که تاکنون حدود ۴۹۸ هکتار آن تامین شده است.

وی با اشاره به چالش‌های ساخت و ساز در این استان اظهار کرد: رایزنی‌هایی با اوقاف، ‌آستان قدس و بنیاد مستضعفان برای تامین حدود ۲۰۰ هکتار در حال انجام است و با پیگیری‌های انجام شده از سوی وزیر راه، شرایط رو به بهود است.

گفتنی است جلسه وزیر راه و شهرسازی با مدیران کل راه و شهرسازی به صورت مجازی همراه مدیران سازمان راهداری استان‌ها به ارائه گزارش‌های خود درباره جزئیات طرح نهضت ملی مسکن و مشکلات استان خود در این زمینه پرداختند.

ارسلان مالکی از سازمان ملی زمین و مسکن و محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی نیز در این جلسه مجازی حضور داشتند و توضیحات لازم را ارائه دادند.