شناسهٔ خبر: 104757 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیر کل راه و شهرسازی استان اعلام کرد؛

استفاده از ماده ۵۶ قانون الحاقی بودجه برای توسعه راه‌های خراسان جنوبی/ ایجاد تحول و انقلاب در حوزه مرزی استان

وحيد داعي2.jpg مدیر کل راه و شهرسازی استان خراسان جنوبی از وقوع انقلابی در راه‌های مرزی کشور با استقرار پیمانکار در ۴ گذر مرزی به طول ۱۲۵ کیلومتر از سربیشه خراسان جنوبی تا ماهیرود افغانستان طی کمتر از یک سال و نیم گذشته خبر داد و گفت: در سال ۹۹ تنها ۲۰ کیلومتر از این مسیر پیمانکار داشته است.

وحید داعی مدیر کل راه و شهرسازی استان خراسان جنوبی، در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، این استان را سومین استان پهناور کشور از لحاظ وسعت دانست و توضیح داد: در مجموع، قرارداد ۵۹۰ کیلومتر راه در خراسان جنوبی با ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در دست اجراست که حدود ۳۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و ۵۰ کیلومتر از این میزان تا پایان سال زیر بار ترافیک می‌رود.

داعی خاطر نشان کرد: مجموع راه‌های خراسان جنوبی ۱۷ هزار و ۱۶۰ کیلومتر است که شامل راه‌های اصلی، دوم، فرعی و روستایی می‌شود و ۷۶۰ کیلومتر آن را راه دوم یا بزرگراه تشکیل می‌دهد.

خراسان جنوبی استان پیشتاز در تهاترهای بانکی و مالیاتی برای توسعه راه

وی با بیان اینکه در سفر رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی به استان خراسان جنوبی، اعتبارات مناسبی به بخش راه تخصیص یافت، افزود: علاوه بر بودجه تخصیص یافته، از ظرفیت‌های مالی ماده ۵۶ برای تسهیلات و اعتبارات راه‌های استان استفاده شد و در زمینه تهاترهای بانکی و مالیاتی برای پرداخت بدهی پیمانکاران،‌ خراسان جنوبی جزو استان‌های پیشتار به شمار میرود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان خراسان جنوبی پیرامون اقدامات انجام شده در حوزه مرزی گفت: این استان حدود ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد که شامل ۴ گذر مرزی در شهرستان زیرکوه معروف به یزدان، شهرستان درمیان معروف به گلورده، شهرستان سربیشه بنام ماهیرود و شهرستان نهبندان به نام دوکوهانه می‌شود.

داعی مرز ماهیرود را تنها مرز فعال در ایام کرونا اعلام کرد و افزود: این مرز از هاب‌های مهم و حیاتی در رونق ترانزیت و صادرات است که استان را به فراه در افغانستان متصل می‌کند و گمرک نیز دراین مرز مستقر است.

وی ادامه داد: به دنبال تقویت راه‌های این مرز از «سربیشه» تا نقطه مرزی «ماهیرود» یا «میل ۷۸» با وسعت ۱۲۵ کیلومتر هستیم.

داعی گفت: در مسیر سربیشه تا ماهیرود تا سال ۹۹ تنها ۲۰ کیلومتر دارای پیمانکار بود و امروز یعنی طی کمتر از یک سال و نیم، کل ۱۲۵ کیلومتر پیمانکاردارد که تحول و انقلابی در حوزه مرزی خراسان جنوبی است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان خراسان جنوبی تاکید کرد: اکنون در ۴ قطعه مرزی پیمانکار مستقر است و تا الان توانستیم ۳۰ کیلومتر آن را دو بانده کنیم.

داعی درباره حوزه برون مرزی توضیح داد: مسافت مرزی از نقطه «میل ۷۸» تا «فراه» افغانستان ۱۱۷ کیلومتر و مسافت ماهیرود تا قلعه‌کاه در افغانستان حدود ۶۴ کیلومتر است که جاده آن از نظر کیفی باید بهسازی شود.

وی ادامه داد: از قلعه‌کاه تا فراه هم در قالب دو قطعه، مناقصه برگزار و پیمانکار مستقر شده و در حال اجرای پروژه‌ای در در خاک افغانستان برای تقویت مرزها هستیم.

داعی گفت: در مرز یزدان نیز تا محدوده حاجی آباد باند دوم اجرا و بازارچه نیز فعال شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان خراسان جنوبی تاکید کرد: تکمیل زیرساخت‌های مرزی و به دنبال آن رونق ترانزیت و جابجایی کالا به اقتصاد استان، منطقه و کشور کمک خواهد کرد.