شناسهٔ خبر: 104839 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن،‌ بنادر و فرودگاه‌ها اعلام کرد؛

رشد ۳ برابری خطوط ریلی کشور پس از انقلاب/ امکان احداث یک‌هزار کیلومتر پروژه ریلی در سال آینده

عباس خطیبی معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن گفت: در حال حاضر ۱۴ هزار کیلومتر خط‌آهن در کشور احداث شده است که نسبت به پیش از انقلاب رشد ۳ برابری دارد و در صورت تأمین منابع این امکان را داریم که سال آینده یک‌هزار کیلومتر پروژه ریلی به مردم تقدیم کنیم،

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس خطیبی، معاون ساخت وتوسعه راه‌آهن،‌ بنادر و فرودگاه‌ها اظهار کرد:‌ تا پایان سال ۱۴۰۱، پنج خط آهن کشور تکمیل و ۶۰۰ کیلومتر به  شبکه ریلی کشور افزوده می شود.

وی ادامه داد: پروژه ریلی میانه-تبریز که حدفاصل میانه تا بستان آباد به بهره برداری رسیده است و قطعه بستان آباد - تبریز به طور ۴۴ کیلومتر اواخر امسال یا بهار سال آینده افتتاح می‌شود، راه‌آهن زاهدان-خاش به طول ۱۵۸ کیلومتر که یکی از خطوط ریلی مهم در حال احداث کشور است و مراحل نهایی اجرا را طی می‌کند، راه آهن همدان – سنندج که کردستان را به شبکه ریلی متصل می‌کند و سال آینده‌ آماده بهره‌برداری می شود، راه‌آهن میانه-اردبیل به طول ۱۶۵ کیلومتر که شهریور سال آینده افتتاح می‌شود و  راه آهن رشت – کاسپین در ۶ ماهه نخست سال آینده افتتاح خواهد شد.

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌ها طول خط‌آهن در سال‌های قبل از انقلاب را ۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر اعلام کرد و گفت:‌ در حال حاضر ۱۴ هزار و ۲۷۰ کیلومتر مسیر ریلی در کشور احداث شده است که نسبت به پیش از انقلاب اسلامی رشد ۳ برابری داشته است.

وی با اشاره به اولویت‌بندی اجرای طرح های ریلی اظهار داشت: در توسعه خطوط ریلی کشور سه رویکرد مهم دنبال می شود که توسعه کریدور شمال- جنوب در درجه اول، توسعه کریدور ریلی شرق به غرب در درجه دوم و توسعه زیرساخت های ترانزیتی در مرحله سوم قرار دارد.

خطیبی کریدور ریلی شمال- جنوب کشور  را ۱۳ هزار کیلومتر و از بندر بمبئی هند تا هلسینکی پایتخت فنلاند عنوان و اظهار کرد: بخش بندرعباس تا آستارای آن در ایران قرار دارد که از بندرعباس تا رشت مسیر ریلی احداث شده است. از آنجا یک مسیر ریلی به سمت بندر کاسپین و دریای خزر می رود و یک مسیر به بندر انزلی می رسد و از آنجا و به شبکه ریلی آذربایجان اتصال می یابد.

 معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌ها با تاکید بر خودکفایی ۱۰۰ درصدی در زمینه مهندسی و تجهیزات ریلی بیان داشت: تنها حلقه مفقوده خودکفایی صنعت زیرساخت ریلی، ریل ملی بود که کارخانه ذوب آهن اصفهان  از ۳ سال قبل ریل ملی را تولید می‌کند و تمام تجهیزات آن اعم از شمش و آلیاژها و خود ریل در داخل تولید می‌شود. ما حتی در تراورس های بتنی و پیچ و ادوات هم وابسته به واردات بودیم اما الان همگی در داخل تولید می‌شوند حتی سالانه مجبور بودیم ۶۰ هزار تن ریل وارد کنیم که اگر صنعت ریل ملی نداشتیم تحریم‌ها، صنعت ریلی ما را فلج می‌کرد.

وی با تاکید بر اینکه در صورت تأمین منابع این امکان را داریم که سال آینده یک‌هزار کیلومتر پروژه ریلی به مردم تقدیم کنیم، گفت: از سه روش فاینانس داخلی، فاینانس خارجی و تهاتر، پروژه راه آهن رشت – آستارا تأمین مالی می‌شود که در حال مذاکره برای نهایی کردن این ظرفیت‌ها هستیم، همچنین راه آهن گرگان- بجنورد- مشهد از ظرفیت‌های ماده ۵۶، فاینانس و تسهیلات بانکی اهداف می‌شود.

به گزارش شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، وی افزود: فقط پروژه خط‌آهن چابهار- زاهدان بود که از ظرفیت صندوق توسعه ملی ساخته شد و با پیشرفت ۵۷ درصدی در حال احداث است. بدون تحقق منابع مالی امکان آغاز پروژه‌های ریلی وجود ندارد.