شناسهٔ خبر: 104954 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

تشریح اهم اقدامات سازمان بنادر در حوزه توسعه ناوگان و تسهیل خدمات دریایی و بندری؛

واگذاری خدمات پهلودهی و جداسازی کشتی‌ها به بخش خصوصی

 خدمات پهلودهی مهم ترین اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در ۱۰ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ در حوزه توسعه ناوگان تجاری، مسافری و خدمات دریایی و نیز توسعه و تسهیل خدمات دریایی و بندری اعلام شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، طی ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۰ در حوزه توسعه ناوگان تجاری، مسافری و خدمات دریایی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی اقدامات مختلفی مد نظر قرار گرفته که از جمله آن می‌توان به تصویب اعطاء ۲۸۶۹ میلیارد ریال تسهیلات وجوه اداره‌ شده به بخش غیردولتی برای اجرای یک طرح شناور تجاری و خدماتی و یک طرح سرمایه‌گذاری اشاره کرد.

پرداخت ۷۶ میلیارد ریال یارانه از محل وجوه اداره شده به بخش غیردولتی برای اجرای طرح‌های مصوب شامل شناورهای تجاری و خدماتی معادل ۲۸ میلیارد ریال، شناورهای مسافربری معادل ۲۳ میلیارد ریال، تجهیزات بندری معادل ۲۱ میلیارد ریال و طرح‌های سرمایه‌گذاری معادل ۴ میلیارد ریال بوده است.

بهره‌برداری از ۲ طرح مرتبط با شناورهای تجاری - خدماتی با ظرفیت ۱۴۰۰ تن و به ارزش ۹۹ میلیارد ریال از محل وجوه اداره‌ شده، بهره‌برداری از یک طرح مرتبط با تجهیزات بندری - آموزشی به ارزش ۱۲۰۰ میلیارد ریال و ۲ طرح سرمایه‌گذاری به ارزش ۱۸۴ میلیارد ریال از محل وجوه اداره‌ شده از دیگر اقدامات صورت گرفته در این حوزه است.

توسعه و تسهیل خدمات دریایی و بندری

سازمان بنادر و دریانوردی در جهت توسعه و تسهیل خدمات دریایی و بندری اقدامات مختلفی را طی ۱۰ ماه سال جاری مدنظر قرار داده که از جمله آن می‌توان به واگذاری حق بهره برداری و مدیریت بنادر کنگان و دیر در استان بوشهر به بخش خصوصی و تدوین سند راهبردی واگذاری خدمات پهلودهی و جداسازی کشتی‌ها به بخش خصوصی اشاره کرد.

تدوین پیش‌نویس طرح واگذاری امور اجرایی ثبت کشتی‌ها به بخش خصوصی، برقراری ارتباط سیستم جامع دریایی با تامین اجتماعی، راه اندازی خط کشتیرانی رو-رو از بنادر شمالی کشور و راه‌اندازی بارکد در فرم اجازه حرکت کشتی‌ها جهت تسهیل در استعلام آن از سوی بنادر خارجی بخش دیگری از اقدامات صورت گرفته است.

کدنویسی نرم افزار راهنمایی جهت اجرا در سیستم جامع دریایی، جانمایی و تائید محدوده لنگرگاهی خرمشهر - کیش - جاسک، مدیریت راهبری پهلودهی و جداسازی کشتی‌های تانکر در SPM‌های جاسک (بنجی)، هوشمندسازی خدمات دریانوردان شاغل روی شناورهای تجاری، خدماتی و صیادی و نیز هوشمندسازی صدور اسناد در بخش شناورهای صیادی و شناورهای خدماتی از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط سازمان بنادر و دریانوردی طی ۱۰ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ است.

برگزاری آزمون‌های هماهنگ کشوری در تمامی بنادر و تمامی سمت‌ها، هوشمندسازی پلاک شناورها، اخذ مصوبه آیین‌نامه تردد اشخاص و وسایل نقلیه موتوری در بنادر کشور، بهره‌گیری از رایانه‌های دستی (هَند هِلد) در عملیات خروج کامیون در بنادر انزلی و نوشهر، فعال‌سازی زیرسیستم ورود از راه خشکی در سامانه CCS در بندر بوشهر و نیز آماده‌سازی زیرساخت نرم‌افزاری استفاده از دفاتر پیشخوان دولت جهت ارائه خدمات به شرکت‌های بندری و دریایی بخش دیگری از فعالیت‌هایی است که در مدت مذکور مدنظر قرار گرفته است.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، تهیه و تدوین و طی مراحل استصوابی آیین‌نامه‌های شرکت‌های کارگزاری بندری و دریایی، تدوین دستورالعمل تعیین نرخ بلیت شناورهای مسافری و ابلاغ آن به بنادر پس از تصویب شورای عالی هماهنگی ترابری کشور، اجرای پایلوت راه‌اندازی سامانه واقعیت مجازی بنادر کشور در بندر شهید رجایی و معرفی ۱۱۰ دانشجوی رشته علوم دریایی چابهار و خارک و مؤسسه آموزشی کیش روی کشتی‌ها و پذیرش ۴۰ نفر از آنها توسط کشتیرانی به عنوان بخش پایانی فعالیت‌ها در حوزه توسعه و تسهیل خدمات دریایی و بندری از سوی سازمان بنادر است.