شناسهٔ خبر: 104958 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

تکمیل چهار خطه شدن هراز در اولویت قرار گرفت/ بهره‌برداری ۱۰ كيلومتر ديگر از بزرگراه هراز در سال آتی

سفر استانی معاون وزير راه وشهرسازی در سفر به استان مازندران با اعلام اینکه ساماندهی محورهای مواصلاتی شمال كشور يكی از اولويت‌های اصلی وزارت راه وشهرسازی است، گفت: در همين راستا حدود ۱۰ کیلومتر از تقاطع غيرهمسطح هزار سنگر شهر آمل در سال آينده تكميل و آماده بهره‌برداری می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خیراله خادمی، رییس شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، در سفر به استان مازندران و بازدید از پروژه‌های راهسازی استان گفت:‌ استان مازندران یکی از مناطق مهم گردشگری کشور است كه ساماندهی ترافیک در این استان با چهارخطه كردن محور هراز، كنارگذر محمودآباد، كنارگذر نور- رویان و تقاطع میدان هزار سنگر در آمل در دست اقدام است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در بازدید از بزرگراه هراز اظهار داشت: جاده هراز مهمترین مسیر ارتباطی بین دو استان پرجمعیت تهران و مازندران و كوتاه ترین مسیر تردد میان دو شهر تهران و آمل است و به دلیل اهمیت این محور مواصلاتی از نظر اقتصادی و گردشگری برای كشور، چهار خطه كردن آن در اولویت قرار دارد.

وی از اتمام چهارخطه كردن ۷۲ كیلومتر از محور هراز خبر داد و گفت: بیش از ۵۰ درصد از بخش های باقیمانده این محور به طول ۲۸ كیلومتر پل و تونل است و از نظر اجرا یكی از سخت ترین قسمت های باقیمانده بزرگراه هراز محسوب می شود كه ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای اتمام آن اعتبار مورد نیاز است.

خادمی اعلام كرد: ۱۰ كیلومتر دیگر از این محور تا پایان سالجاری زیرعبور ترافیک قرار می گیرد.

وی افزود: ۱.۵ كیلومتر در محدوده بلبل خوان در مرحله اجرای اساس قرار دارد و آسفالت آن باقی مانده است، تونل نشل به طول ۵۷۴ متر در مراحل پایانی لاینینگ است. تونل زیارباغ به طول ۱.۵ كیلومتر از گره های ترافیكی محور نیز حدود ۷۰ درصد لاینینگ شده است و تونل ابتهاج به طول ۱ كیلومتر در مرحله لاینینگ قرار دارد كه با توجه به استقرار ماشین آلات و نیروهای اجرایی ظرف مدت یكسال آینده به بهره برداری می‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص ابنیه فنی این پروژه توضیح داد و اظهار كرد: محور هراز دارای ۲۲ رشته تونل به طول ۲۰.۵ كیلومتر است كه تاكنون ۹ رشته از آن به طول حدود هشت متر به بهره‌برداری رسیده است و ۱۳ رشته تونل به طول بیش از ۱۳ متر در حال عملیات اجرایی است.

خادمی افزود: این محورهمچنین دارای ۲۹ دستگاه پل به طول ۳.۱۱۸ متر است كه ۱۵ دستگاه آن به طول ۹۹۴ متر زیر عبور قرار دارد و ۱۴ دستگاه آن به طول ۲ كیلومتر باقی مانده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در بازدید از تقاطع غیرهمسطح میدان هزار سنگر آمل بیان كرد: این تقاطع نقش مهمی در تسهیل ترافیک محور محمودآباد به آمل و بالعكس دارد و با تامین اعتبار مورد نیاز تا پایان سال آماده بهره برداری می‌شود.
وی اظهار داشت: این پروژه ۴.۵ كیلومتر است كه طول سازه پل ۲۰۰ متر در دو باند رفت و برگشت به عرض ۲۵.۵ متر طراحی شده است و در حال حاضر ۹۵ درصد پیشرفت فیزیكی دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه سفر به استان مازندران از كنارگذر محمودآباد بازدید كرد و گفت: كنارگذر محمودآباد به طول ۱۲.۵ كیلومتر در ضلع جنوبی این شهر طراحی شده و در حال اجرا است. بال شرقی آن به طول ۶.۵ كیلومتر به ارزش ۵۴۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده است و بال غربی در حال مطالعه است و نیاز به آزادسازی مسیر دارد. پیش بینی می شود به منظور ساخت بال غربی ۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

خادمی در ادامه با تاكید بر اهمیت كنارگذر نور- رویان در تسهیل ترافیک استان اظهار کرد: نزدیکی پروژه به دو محور مهم هراز و کندوان یکی از موارد قابل ذکر در اهمیت این پروژه است و خروج محورهای سنگین ترانزیتی از محدوده شهری از مزایای بهره‌برداری از این كنارگذر محسوب می‌شود.

وی طول این پروژه را دو كیلومتر اعلام و عنوان کرد: این پل ۸۰ متر است و دارای دو دهانه ۱۸ متری و دو دهانه ۲۲ متری است.

معاون وزیر راه و شهرسازی پیشرفت فیزیكی كنارگذر نور- رویان را ۲۵ درصد دانست و گفت: در حال حاضر تقاطع غیرهمسطح آبپری با پیشرفت فیزیكی بیش از ۵۰ درصد در حال اجرا است كه در بازدید امروز در خصوص اعتبار مورد نیاز برای آزادسازی دو كیلومتر از مسیر به میزان ۷۰۰ میلیارد تومان نیز بحث و تبادل نظر صورت گرفت.