شناسهٔ خبر: 104990 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

عملکرد ۱۰ ماهه وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل جاده‌ای؛

جابه‌جایی ۸۴ میلیون مسافر در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۰/ افزایش ۱۰۳درصدی ترانزیت جاده‌ای/ رکورد حمل بار امسال شکسته شد

افزایش تردد کامیون های صادراتی و ترانزیتی در پایانه مرزی میلک جابه‌جایی ۸۴میلیون مسافر، حمل بار با بارنامه به میزان ۴۱۷میلیون تن و ۷.۵ میلیون تن ترانزیت جاده‌ای از جمله اقدامات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل جاده‌ای در جابه‌جایی مسافر داخلی، جابه‌جایی بار و ترانزیت در ۱۰ ماه نخست امسال است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وزارت راه و شهرسازی با تهیه و انتشار گزارشی اقدام به ارائه آمار۱۰ ماهه فعالیت دولت سیزدهم در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه حمل و نقل جاده‌ای در جابه‌جایی مسافر داخلی، جابه‌جایی بار و ترانزیت کرده است.

براساس گزارش مذکور، طی ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۰ در بخش جابه‌جایی مسافر در حوزه حمل و نقل، ۸۴میلیون مسافر جابه‌جا شده است که در مقایسه با سال گذشته ۱۲درصد افزایش داشت؛ چراکه در مدت مشابه سال گذشته براساس آمار ذکر شده در کتابچه عملکرد آماری، پایش و کنترل آماری ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۹، تعداد مسافران جابه‌جا شده ۷۵ میلیون نفر اعلام شده است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است؛ با بررسی‌های صورت گرفته طی ۱۰ سال اخیر سهم بیشترین جابه‌جایی مسافر متعلق به سال ۱۳۹۰ با ۱۹۷ میلیون مسافر است.

از این رو با مقایسه آماری ۱۰ ماهه ابتدایی سال جاری با سال ۱۳۹۰، شاهد کاهش ۵۷ درصدی جابه‌جایی مسافر هستیم، چراکه با افزایش تعداد خودروهای شخصی اقبال مردمی به بهره‌گیری از وسایل حمل و نقل عمومی در مسافرت‌ها کم شده است.

این درحالی است که نمی‌توان منکر تاثیر ویروس کرونا بر جایگزینی خودروهای شخصی به جای ناوگان عمومی مسافری شد.

افزایش یک درصدی حمل بار نسبت به سال گذشته

حمل بار با بارنامه ۴۱۷میلیون تن در ۱۰ ماهه سال جاری را به خود اختصاص داده است که آمارها در مدت مشابه سال گذشته حکایت از افزایش یک درصدی  دارد که میزان آن  ۴۱۲ میلیون تن بود.

همچنین با بررسی روند ۱۰ ساله حمل بار اعلام شده، بیشترین حمل بار در ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۹ و به مقدار ۴۱۲ میلیون تن به ثبت رسیده بود که با ثبت ۴۱۷ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ این رکورد شکسته شد.

افزایش ۱۰۳درصدی ترانزیت جاده‌ای

میزان ترانزیت جاده‌ای توسط بخش جاده‌ای در ۱۰ ماهه سال جاری ۷.۵ میلیون تن گزارش شده است که این آمار نیز در مدت مشابه سال گذشته با رقم ۳.۷ میلیون تن افزایش ۱۰۳درصدی را تجربه کرده است.

همچنین بررسی روند ۱۰ ساله ترانزیت بیانگر آن است که در ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۳ بیشترین ترانزیت جاده‌ای را شاهد بودیم و این میزان با عدد ۱۰.۳ میلیون تن به ثبت رسیده است.

براساس این گزارش که توسط دفتر آمار، اطلاعات و پایش برنامه‌ها در معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی تنظیم شده، مقایسه عملکرد ۱۰ ماهه سال جاری با عملکرد ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۳، کاهش ۲۷ درصدی را نشان می‌دهد؛ این در حالی است که مناسبات بین المللی و تحریم‌های ظالمانه در کاهش ترانزیت نقش موثری داشت.

این آمارها حکایت از آن دارد که شیوع گسترده ویروس کرونا نیز پیامدهای اقتصادی‌ای را به همراه داشته و بخش ترانزیت در حوزه حمل و نقل هم متاثر از این رخداد بوده است.