شناسهٔ خبر: 105046 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در نشست شورای مسکن فارس اعلام کرد؛

عقب‌افتادگی استان فارس در بهره‌مندی شهروندان از مسکن را جبران خواهیم کرد

نشست شورای مسکن استان فارس وزیر راه و شهرسازی در نشست شورای مسکن فارس خطاب به مدیران حوزه مسکن در این استان گفت: استان فارس به لحاظ مسکن، در ردیف عقب‌افتاده‌ترین استان‌های کشور است و صادقانه اعلام می‌کنم که ما در بخش مسکن بسیار عقب هستیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی شامگاه پنجشنبه ۲۱ بهمن‌ماه در جلسه شورای مسکن استان فارس، در سخنانی با اشاره به وسعت جغرافیایی و همچنین تعدد شهرستان‌های این استان، گفت: به همین خاطر مسائل حوزه‌های مرتبط با راه و مسکن در استان، از پیچیدگی خاصی برخوردار است. ما در حوزه مسکن سه مولفه اصلی داریم: اولی نیاز مردم است که امروز ما به بیش از ۴ میلیون واحد مسکونی نیاز داریم، دومی تعهد دولت به مردم برای ساخت این مقدار مسکن است و سومی هم قانون جهش مسکن است. لذا با وجود این سه مولفه، اگر ما به عنوان دولت نتوانیم مردم را صاحب مسکن کنیم، آنها هرگز صاحب مسکن نخواهند شد؛ چون فارغ از این شرایط، اگر کسی در همین شهر شیراز خودش بخواهد صاحب مسکن شود، پروسه آن بیش از ۱۰۰ سال طول می‌کشد.

مسئولان حوزه اجرا باید اشراف کامل به قانون جهش تولید مسکن داشته باشند

وی با تاکید بر لزوم اشراف کامل مسئولان حوزه اجرا به قانون جهش تولید مسکن، افزود: طبق این قانون، زمین یا متعلق به راه و شهرسازی است که باید در اختیار بگذارد، یا زمین‌های بخش دولت است که مواد ۱۰ و ۱۲ قانون جهش تولید مسکن کاملا تکلیف آنها را روشن کرده که همه دستگاه‌های دولتی باید زمین‌هایشان را در اختیار اجرای این قانون بگذارند و چنانچه این اتفاق نیفتد، طبق قانون، اداره ثبت موظف است با درخواست وزارت راه و شهرسازی و در راستای اجرای نهضت ملی مسکن، حداکثر ظرف یک ماه سند را به نام وزارت راه و شهرسازی بزند؛ بجز زمین‌های نیروهای مسلح و همچنین زمین‌های کشاورزی درجه یک و درجه دو.

استان فارس به لحاظ مسکن، در ردیف عقب‌افتاده‌ترین استان‌های کشور است

قاسمی که در نشست شورای مسکن استان فارس سخن می‌گفت، خطاب به مدیران حوزه مسکن در این استان یادآور شد: استان فارس به لحاظ مسکن، در ردیف عقب‌افتاده‌ترین استان‌های کشور است و خیلی صادقانه اعلام می‌کنم که ما در بخش مسکن بسیار بسیار عقب هستیم. این در حالی است که ما الان استانی داریم که همین الان سهم دو سال خودش را در حوزه ساخت مسکن در نهضت ملی، شروع کرده است و حتی بعضی استان‌ها را هم داریم که شروع کرده‌اند به تملک زمین‌های سال سوم‌شان.

راهی نداریم جز اینکه زمین‌های مورد نیاز نهضت ملی مسکن را تامین کنیم

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: ما در کل کشور تقریباً ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد را نهایی کرده‌ایم؛ یک میلیون آن آماده بارگزاری است و یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد دیگر هم در شُرُف واگذاری است. بر اساس تعهد دولت ما ۳ میلیون واحد شهری و یک میلیون واحد روستایی لازم داریم که در بخش شهری همانطور که عرض کردم، بخش قابل توجهی مربوط به استان‌هایی است که عقب‌ماندگی دارند. ما راهی نداریم مگر اینکه زمین‌های مورد نیاز نهضت ملی را تامین کنیم که شامل زمین‌های وزارت راه و شهرسازی، زمین‌های دولت، زمین‌های با تغییر کاربری و زمین‌های قابل الحاق هستند.

برای اجرای نهضت ملی مسکن، اختیارات شورایعالی شهرسازی و معماری را در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر به فرمانداران واگذار کردیم

وی از استاندار فارس و نیز فرمانداران شهرستان‌های استان خواست که ظرف دو، سه هفته آینده مشکل تامین زمین را در استان برطرف کنند و گفت: ظرف چهار ماهی که از تصویب قانون جهش مسکن می‌گذرد، دو جلسه شورای عالی مسکن با حضور رئیس جمهور محترم برگزار شده است و درخواست هم کرده‌ایم که در بین جلسات اصلی، معاون اول هم جلساتی فرعی را برگزار کند. خوشبختانه آقای رئیس جمهور مصوبات بسیار خوبی را هم ابلاغ کرده‌اند. ما در مورد نهضت ملی مسکن در رابطه با شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر، اختیارات شورای عالی شهرسازی و معماری را به خود فرمانداران واگذار کرده‌ایم و تمام مسائل از جمله تغییر کاربری‌ها، موارد مربوط به ماده ۵، شورای برنامه‌ریزی استان و همه موارد دیگر در اختیار خودتان است.

زمین‌های نهضت ملی مسکن نهایتا باید ظرف ۲ ماه تعیین تکلیف شود

قاسمی اضافه کرد: در رابطه با شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت هم تکلیف معلوم است؛ باید ظرف یک ماه تکلیف زمین‌ها برای اجرای نهضت ملی مسکن در شورای مسکن استان مشخص شود و یک ماه هم برای شورای عالی شهرسازی و معماری در نظر گرفته شده است که اگر ظرف این یک ماه نظری اعلام نشد، معنی‌اش این است که نظر استان، تصویب‌شده است.

وزیر راه و شهرسازی در عین حال اعلام کرد: البته ما در مورد ۵ کلانشهر ممنوعیتی برای توسعه‌شان داریم؛ تهران، شیراز، اصفهان، تبریز و اهواز که توسعه آنها هم به لحاظ افزایش آلایندگی‌ها هم به لحاظ ترافیک، در دستور کار ما نیست مگر اینکه زمینی در آنها وجود داشته باشد که بتوانیم از آن استفاده کنیم.

وی افزود: ما در حال حاضر حدود ۳۶ شهر جدید در کشور داریم و تا ۶۰ شهر و شهرک جدید هم در دستور کارمان است که اضافه کنیم و این کار هم خیلی کار سخت و پیچیده‌ای نیست؛ شما می‌توانید شهرک‌های منفصل را به عنوان شهرک به ما پیشنهاد دهید، ما بلافاصله مجوزش را صادر می‌کنیم. در این جلسه گفته شد که در چهار شهر مشکل زمین وجود دارد که می‌بایست هر چه زودتر تعیین تکلیف شود.

چنانچه بانکی به تعهدات خود در نهضت ملی مسکن عمل نکند، جریمه می‌شود

قاسمی همچنین با تاکید بر اهمیت مسئله تامین منابع مالی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن، گفت: با توجه به اینکه وزیر راه و شهرسازی عضو پول و اعتبار هم هست. ما در این شورا، تسهیلات را ۲۰ ساله و با سود ۱۸ درصد تعیین کرده‌ایم و این به همه بانک‌ها ابلاغ شده است که چنانچه بانکی به تعهدات خود عمل نکند، جریمه می‌شود. بعد از ۵ ماه، مگر بانکی جرات دارد بگوید این بخشنامه به من ابلاغ نشده است؟! از نظر ما همه بانک‌های بزرگ (منهای بانک‌های بخش خصوصی) باید سهم ۲۰ درصدی خودشان را در نهضت ملی مسکن بدهند. پس امروز نباید مشکلی به نام وام وجود داشته باشد.

واحدهای مسکونی در نهضت ملی مسکن، مشکلات سکونت در پروژه‌های مسکن مهر را نخواهد داشت

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به موضوع اجرای نهضت ملی مسکن و اینکه روش‌های اجرای این نهضت مخصوصا در مقایسه با مسکن مهر، متفاوت است، اضافه کرد: در شهرهایی که خانه‌های مردم یک طبقه و دو طبقه است، ما نباید خانه‌های چهار طبقه بسازیم. این را تجربه مسکن مهر به ما گوشزد می‌کند. در نهضت ملی مسکن تعریف شده است که هر ۵۰ خانواده در یک هکتار باید سکونت یابند که تراکم بسیار کمی است و مشکلات سکونت در پروژه‌های مسکن مهر را ندارد.

وی ادامه داد: در نهضت ملی مسکن، حتی پیش‌بینی شده که ساخت واحدها را می‌توان به خود مردم واگذار است اما یک تعهد از آنها بگیریم که ظرف ۱.۵ سال واحدها را بسازند. روش‌های انبوه‌سازی و تعاونی‌سازی هم که وجود دارد که همه اینها به علاوه شیوه‌نامه‌هایشان و حتی قیمت‌هایشان ابلاغ شده است. سهم هر استان را هم مشخص و ابلاغ کرده‌ایم و حتی گفته‌ایم که نباید محدودیتی برای سقف این سهم وجود داشته باشد و چنانچه تقاضا بیشتر از سهم تعیین شده‌ استان بود، می‌توان سهم استان را همان تقاضای مردم در نظر گرفت.

قاسمی گفت: برنامه ما این است که تاسیسات روبنایی مانند مدارس و بیمارستان‌ها و کلانتری‌ها و غیره همزمان با ساخت واحدها در نهضت ملی ساخته شود و نباید اشتباه مسکن مهر تکرار شود که مردم بروند در خانه‌ها ساکن شوند ولی مدرسه‌ای در کار نباشد، کلانتری‌ای در کار نباشد، مرکز درمانی‌ای وجود نداشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: برای آب و برق و گاز هم، قانون جهش تولید مسکن به طور دقیق پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده است. مردم فقط باید پول انشعاب بدهند و بقیه را دولت باید انجام دهد.

موافقت دولت با اِعمال تسهیلات باقیمانده پروژه‌های «مسکن مهر» و «اقدام ملی» مطابق با «نهضت ملی مسکن»

وی از موافقت دولت با اِعمال و پرداخت تسهیلات باقیمانده پروژه‌های مسکن مهر و همچنین پروژه‌های مربوط به اقدام ملی مسکن مطابق با تسهیلات تعیین شده در نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: یعنی اگر کسی در مسکن مهر ۱۰۰ میلیون تومان دریافت کرده - و بانک تا قبل از این می‌گفت که اول باید بیاید این ۱۰۰ میلیون تومان را تسویه کند بعد ما ۴۰۰ میلیون تومان (و در شهرک‌ها ۳۵۰ میلیون) به او وام می‌دهیم - حالا کافی است که او ۳۵۰ میلیون تومان سهم وام خودش را بدهد و ۱۰۰ میلیون آن را بردارد و دوباره ۲۵۰ میلیون تومان وام خودش را در اختیار بگیرد.

قاسمی افزود: ما در شورای عالی مسکن تصمیم گرفته‌ایم که مسکن مهر باقیمانده را تمام کنیم. مسکن مهر کار بزرگی بود و واقعا اتفاق بزرگی افتاد. البته کل مسکن مهر ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد بود که یک میلیون آن از زمین‌های دولت بود و یک میلیون هم مربوط به بخش خصوصی. ولی امروز ما می‌خواهیم ۴ میلیون مسکن بسازیم و واقعا ظرفیت‌هایش را داریم؛ ما در همین هفته گذشته جلسه بسیار خوبی با وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با وضعیت مصالح مسکن مهر به خصوص در حوزه سیمان و فولاد داشتیم که بتوانیم با قیمت مناسبی این مصالح را بخریم و حتی پیش‌خرید کنیم.

وزیر راه و شهرسازی بار دیگر به مسئولان مربوطه در استان فارس تاکید کرد که هر چه زودتر زمین مناسب را برای شروع نهضت ملی مسکن تامین کنند و اضافه کرد: ما در استان فارس امروز می‌باید حداقل برای ۱۰۰ هزار واحد مسکونی، زمین آماده می‌کردیم و لذا از فرمانداران شهرستان‌ها می‌خواهم که هر چه سریع‌تر جلساتشان را برای انجام این کار برگزار کنند و نمایندگان محترم هم موضوع را در دستور پیگیری و پایش قرار دهند.

وی در رابطه با اقدامات دولت برای کاستن از فشار به مردم در زمینه سود تسهیلات نهضت ملی مسکن هم گفت: ما به دنبال این هستیم که مردم حداقلِ سود را پرداخت کنند. البته این بستگی به آورده ما در صندوق ملی مسکن است. مردم باید بتوانند نهایتاً ظرف مدت یک ماه با دریافت پیش‌پروانه، ساخت واحدهایشان را شروع کنند؛ حالا یا خودشان یا به توسط دولت. به هر حال نباید زمان را از دست داد. زمینه فراهم است و هیچ‌گاه چنین شرایطی وجود نداشته است.

قاسمی ساخت واحدهای مسکن نهضت ملی را در بافت‌های فرسوده از اولویت‌های وزارتخانه مطبوعش عنوان کرد و افزود: در استان فارس هم ۱۱ هزار واحد از این دست را پیش‌بینی کرده‌ایم که ۸۰۰۰ واحد آن در شهر شیراز است که امروز کلنگ‌زنی آن را انجام دادیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ما در کشور ۱۰ میلیون جوان داریم که هنوز ازدواج نکرده‌اند، گفت: حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که ۲، ۳ میلیون از این جوان‌ها به خاطر مسائل اقتصادی نبوده که ازدواج نکرده‌اند، اما ۷ میلیون جوان داریم که به خاطر مسائل معیشتی که بخش زیادی از آن متاثر از بحث مسکن است، ازواج نکرده‌اند. اینها باید بتوانند صاحب مسکن شوند تا بعدتر بتوانند ازدواج کنند.