شناسهٔ خبر: 105067 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

عملکرد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در دولت سیزدهم؛

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری برای احداث ۲۷هزار کیلومتر راه روستایی/ نگهداری ۴۸۵۶ کیلومتر از رویه راه‌های اصلی

جاده عقد تفاهم‌نامه همکاری برای احداث ۲۷هزار کیلومتر راه روستایی با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع)، نگهداری ۴هزار و ۸۵۶ کیلومتر از رویه راه‌های اصلی و شریانی و روسازی و زیرسازی ۱۰۸ کیلومتر از آزادراه‌های کشور از مهمترین اقدامات انجام شده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در دولت سیزدهم است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، این وزارتخانه با تدوین و انتشار گزارشی آمار فعالیت‌های انجام شده در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در دولت سیزدهم را تشریح کرد.

هرروزه تصادفات جاده‌ای منجر به مرگ تعدادی از هموطنان می‌شود که بخشی از این تصادفات ناشی از بی احتیاطی رانندگان و بخش دیگر به سبب وجود نقاط حادثه‌خیز است.

وزیر راه و شهرسازی نیز در برخی از سخنان خود به این موضوع اشاره و ابرازی امیدواری کرده بود که در سال جاری حوادث کمتری را شاهد باشیم و در آغاز طرح زمستانه این نوید را داد که تا دو سال آینده با کمک شهرداری‌ها هیچ نقطه حادثه‌خیزی در کشور وجود نداشته باشد.

از این رو اصلاح و رفع نقاط حادثه‌خیز کشور در دستور کار نهادهای مربوطه قرار گرفت و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ازابتدای آغاز به کار فعالیت دولت سیزدهم تا کنون در حوزه نگهداری ابنیه فنی راه‌ها با اعتبار ۲۸۰۰ میلیون ریالی، اقدام به رفع و اصلاح ۱۱۱کیلومتر نقطه حادثه خیز کرده است.

این در حالی است که افزایش ایمنی راه‌های کشور و رفع نقاط حادثه‌خیز در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با جدیت دنبال می‌شود، چراکه براساس اعلام این سازمان، ۶۰۲ نقطه حادثه‌خیز نیمه تمام دیگر در دست اقدام است و پیشرفت فیزیکی آن با افزایش ۳۰ درصدی برآورد شده است که در صورت تامین اعتبار تا پایان سال ۱۴۰۰ بخشی از آن پایان می‌یابد و به آمار مذکور اضافه می‌شود.

عقد تفاهم‌نامه همکاری برای احداث ۲۷هزار کیلومتر راه روستایی

آبادانی روستاها منوط به بهبود وضعیت راه‌های این روستایی است و بهبودی این مسیرها می‌تواند مسیر کشور برای توسعه پایدار را نیز هموار کند، چراکه خدمات  زیربنایی همچون این راه‌ها از مهم‌ترین عوامل توسعه جوامع مختلف محسوب می‌شود.

از آنجایی که جاده‌ها رکن اساسی توسعه هستند، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در دولت سیزدهم عقد تفاهم‌نامه همکاری برای احداث ۲۷هزار کیلومتر راه روستایی را با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) در دستور کار قرار داد.

در این راستا با توجه به لزوم ایجاد دسترسی آسفالت برای روستاهایی با بیش از ۲۰ خانوار در سطح کشور براساس تکلیف قانون ششم توسعه، در یک بررسی جامع، روستاهای مذکور مورد شناسایی قرار گرفت و موضوع احداث راه آسفالته برای روستاهای شناسایی شده در سطح کلان و در قالب تفاهم‌نامه همکاری به قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) واگذار شد.

مقرر شده این قرارگاه طی هشت سال با اعتبار ۶۰هزار میلیارد تومان برای این حجم از عملیات عمرانی اقدام کند.

نگهداری ۴هزار و ۸۵۶ کیلومتر از رویه راه‌های اصلی و شریانی

در تمامی بخش‌ها راه‌ها به عنوان شریان اصلی ارتباطی محسوب می‌شوند و نقص در راه‌ها نه تنها خسارات مالی و اختلال در اقتصاد کشور را به همراه دارد، بلکه می‌تواند صدمات جانی را هم در پی داشته باشد.

به همین منظور سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با آغاز به کار سیزدهمین دولت در راستای نگهداری و ایجاد سطح سرویس مناسب در راه‌های شریانی کشور در بخش تقویتی، حفاظتی، لکه‌گیری و درزگیری، چهار هزار و ۸۵۶ کیلومتر را در دستور کار خود قرار داد.

از این میزان یکهزار و ۷۷۴ کیلومتر سهم عملیات بهسازی و روکش آسفالت، ماسه آسفالت و بازیافت سرد و گرم در آزادراه، بزرگراه‌ها و راه‌های اصلی شریانی بوده و تناژ کل آسفالت پخش شده در راستای روکش سطح راه‌های شریانی کشور یک میلیون و ۵۷۸ هزار و ۶۳۲ تن است.

اجرای روکش‌های دوغابی و عملیات حفاظتی رویه راه‌ها همچون فوگ سیل، چیپ سیل، اسلاری سیل، آسفالت سرد، ردمیکس و میکروسرفیسینگ نیز جمعا به میزان یک هزار و ۳۳۸ کیلومتر اجرا شده است.

عملکرد عملیات درزگیری۸۷۷ و لکه‌گیری آسفالتی نیز ۸۶۷ کیلومتر را به خود اختصاص داده‌اند که معادل ۵۹۵هزار و ۶۸۱ تن آسفالت مصرفی است.

گفتنی است برای نگهداری مستمر راه‌های اصلی و شریانی کشور در این بازه زمانی اعتباری بالغ بر ۴۸ میلیارد و ۳۱۴ میلیون و ۷۲۰ هزار میلیون ریال در نظر گرفته شد.

بر اساس گزارش مذکور پروژه‌های انجام گرفته در حوزه ساخت راه‌های روستایی در پنج ماهه استقرار دولت سیزدهم در ۳۱ شهر و استان به طول ۷۳۵.۱ کیلومتر انجام شده است.

سهم آذربایجان شرقی ۳۹ کیلومتر، آذربایجان غربی ۱۱ کیلومتر، اردبیل ۲۲.۵، اصفهان دو کیلومتر، البرز ۲.۱ کیلومتر، ایرانشهر ۹۵ کیلومتر، ایلام چهار کیلومتر، چهارمحال و بختیاری ۱۷ کیلومتر، خراسان جنوبی ۹ کیلومتر، خراسان رضوی ۲۱.۲ کیلومتر، خراسان شمالی ۲۵ کیلومتر، خوزستان ۳۶.۹، زنجان ۸.۵ کیلومتر،‌ سمنان ۴.۵ کیلومتر و شاهرود در شرق سمنان ۱۷ کیلومتر است.

همچنین استان فارس با ۱۸.۹ کیلومتر،‌ قزوین ۴.۳ کیلومتر، کردستان ۲۹ کیلومتر، کرمان ۱۳.۷ کیلومتر،‌ کرمان جنوب ۵۰.۱، کرمانشاه چهار کیلومتر، کهگیلویه و بویراحمد ۲۴.۵، استان گلستان ۲۰.۵، گیلان ۹.۷، لارستان ۹.۵ کیلومتر و لرستان ۱۹ کیلومتر از جمله پروژه‌های انجام شده در حوزه ساخت راه‌های روستایی در پنج ماهه استقرار دولت سیزدهم هستند.

۲۰ کیلومتر در استان مازندران، ۲۱.۴ کیلومتر در استان مرکزی، ۶۲.۴ کیلومتر در استان هرمزگان، ۳.۵ کیلومتر در استان همدان  و ۱۰ کیلومتر نیز  در استان یزد صورت گرفته است.

براساس این گزارش،‌ حدود دو ماه گذشته در بیشتر نقاط کشور به علت نامساعد بودن شرایط جوی امکان اجرای عملیات اجرایی فراهم نشده و همچنین مبادله موافقت نامه اعتبارات استانی از اواخر شهریورماه و تا عمدتا در طول مهر محقق می‌شود.

روسازی و زیرسازی ۱۰۸ کیلومتر از آزادراه‌های کشور

روسازی۵۵ کیلومتر و زیرسازی ۵۳ کیلومتر از آزادراه‌های کشور، بهره‌برداری از شبکه راه‌های کشور به طول ۴۷۰ کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۷۰هزار میلیارد ریال ارزش به روز پروژه‌ها، انعقاد قراردادهای تامین مالی طرح‌های زیرساختی حوزه حمل و نقل از محل ماده ۵۶ قانون الحاق(۱) به ارزش تقریبی ۱۵۰۰ میلیارد تومان و صدور ضمانت نامه دولت برای بانک‌های طرف قرارداد عاملیت و انعقاد دو قرارداد واگذاری و مشارکت قطعات ۷ و ۸ آزادراه اصفهان به شیراز به ارزش ۲۵۰۰ میلیارد تومان و کمربندی ماهشهر به ارزش ۱۲۰۰ میلیارد تومان و اخذ مصوبه هیات وزیران برای توسعه شبکه آزادراهی کشور به ارزش تقریبی ۳۷۰۰ میلیارد تومان از مهم‌ترین اقدامات انجام شده طی این یکسال گذشته است.