شناسهٔ خبر: 105084 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

آغاز نوسازی ۲۱۰ واحد در بافت فرسوده قصر دشت شیراز با تجمیع ۵۰ پلاک

محمد آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اعلام آغاز نوسازی ۲۱۰ واحد در بافت فرسوده قصر دشت شیراز از سرمایه‌گذاران خواست تا برای ساخت فضاهای مذهبی، فرهنگی، ورزشی و آموزشی در بافت فرسوده، تاریخی و سکونتگاه‌های غیررسمی ورود کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در بازدید از پروژه نوسازی بافت فرسوده قصر دشت شیراز در خصوص این پروژه توضیحاتی ارایه کرد و گفت: سهمیه استان فارس در نهضت ملی مسکن ۱۱ هزار واحد مسکونی است و پروژه نوسازی محله قصر دشت در این راستا و به عنوان پایلوت شهر شیراز آغاز شد.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی از تجمیع قریب به ۵۰ پلاک، ساخت ۲۱۰ واحد در قالب ۲۲پروژه شروع شده است.

 آئینی توضیح داد: از سرمایه‌گذاران می‌خواهم با نیت خداپسندانه به ساخت فضاهای مذهبی، فرهنگی، ورزشی و آموزشی در بافت‌های فرسوده، تاریخی و سکونتگاه‌های غیررسمی ورود پیدا کنند.

وی افزود: تمام هزینه‌هایی که در این مناطق سرمایه‌گذاری می‌شود به استناد ماده ۱۲ قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های ناکارآمد  به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی آن‌ها محسوب خواهد شد. سازمان امور مالیاتی بخشنامه این امر را ابلاغ کرده است و ادارات مالیاتی آماده همکاری در این زمینه هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که مالکان بافت‌های فرسوده و حتی برخی سازندگان از توانایی مالی لازم برای نوسازی برخوردار نیستند، افزود: در نتیجه این دو گروه باید مورد حمایت قرار گیرند، در این راستا به مالکان ودیعه اسکان موقت اعطا می‌شود که این مبلغ در شهر شیراز ۶۰ میلیون تومان و در سایر شهرهای استان ۴۵ میلیون تومان است که به صورت قرض‌الحسنه و باز پرداخت ۳۶ ماهه خواهد بود.

وی با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شده برای سازندگان نیز گفت: میزان این تسهیلات در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، کلانشهرها ۴۰۰ میلیون تومان و در سایر شهرها هم ۳۵۰ میلیون تومان است. این تسهیلات با نرخ سود ۹.۵ درصد پرداخت می‌شود و به گونه‌ای است که تا ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات با نرخ سود یک درصد و ۱۵۰ میلیون تومان دیگر با نرخ ۱۸درصد به سازندگان در بافت فرسوده اعطا می‌شود، این نرخ به طور میانگین در شهر شیراز حدود ۱۱ درصد است.

به گزارش شرکت بازآفرینی شهری، آئینی در خصوص شرایط دریافت این تسهیلات نیز توضیحاتی ارایه و اظهار کرد: مالکان و صاحبان این پروژه‌ها با دارا بودن پروانه ساخت از شهرداری و حداقل ۱۰ درصد پیشرفت کار (پایان مرحله پی‌سازی) و امکان ترهین سند زمین پروژه، می‌توانند با مراجعه به سامانه ثبت‌نام تسهیلات نوسازی مردمی به آدرس اینترنتی facility.udrc.ir از تسهیلات مشارکت مدنی ارزان قیمت بانکی برای دوران ساخت برخوردار شوند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: تخفیف ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی هزینه صدور پروانه ساختمانی از سوی شهرداری‌ها نیز جزو مشوق‌هایی است که می‌تواند سازندگان خرد و انبوه را به ساخت‌و‌ساز در بافت‌های فرسوده تشویق کند.