شناسهٔ خبر: 10509 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

اولین جایزه ملی بهترین تجربه‌های بهسازی و نوسازی شهری؛

جستجوی کیفیت در شهر از دریچه تصویر

جستجوی کیفیت اولین جایزه ملی بهترین تجربه‌های بهسازی و نوسازی شهری با عنوان «جستجوی کیفیت در شهر از دریچه تصویر» برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با همکاری مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران با هدف نهادینه کردن مفهوم کیفیت در حیات مطلوب شهری، مسابقه عکاسی «جستجوی کیفیت در شهر از دریچه تصویر» را به عنوان بخش جنبی رویداد جایزه ملی «جستار کیفیت در تجربه‌های بازآفرینی شهری» برگزار می‌کند.

این مسابقه در دو بخش تخصصی (کیفیت اقدامات بهسازی و نوسازی شهری) و عمومی (کیفیت اقدامات در محله‌ها) برگزار می‌شود.

 همچنین سه محور «کیفیت‌های محیطی» شامل محیط انسان‌ساخت (عرصه عمومی و نیمه عمومی) و محیط طبیعی، «حیات اجتماعی فرهنگی» شامل هویت اجتماعی فرهنگی، خاطرات جمعی و مشترک و تعاملات اجتماعی و «حیات اقتصادی» شامل فعالیت‌های اقتصادی کوچک در محله و جذابیت‌های گردشگری تفرجگاهی محله برای شرکت در این مسابقه عکاسی در نظر گرفته شده است.

رویداد «جستار کیفیت در تجربه‌های بازآفرینی شهری» با هدف ایجاد چرخش در زاویه نگاه به بافت‌های تاریخی، فرسوده، سکونت‌گاه‌های غیررسمی ‌و حاشیه‌ای شهرها و ترویج نگرش مثبت‌اندیشانه نسبت به دارایی‌ها و منابع این محدوده‌ها، توجه به نقاط قوت و فرصت‌های این محله‌ها، افزایش حساسیت جامعه نسبت به کیفیت‌های مغفول مانده این محله‌ها و کمک به نهادهای ذیربط جهت شناسایی بهتر توانهای این محدوده‌ها در حوزه‌های کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی و برنامه‌ریزی برای استفاده از این توان‌ها برگزار می‌شود.

شرکت در مسابقه برای کلیه افراد اعم از متخصص (در زمینه عکاسی، معماری، شهرسازی، علوم اجتماعی و سایر حوزه‌های هنری) و غیرمتخصص در حوزه‌های بهسازی و نوسازی، آزاد است.

بر این اساس محدوده‌ها و محله‌های هدف بهسازی و نوسازی شهری عبارتند از محدوده‌ها و محله‌های تاریخی (مراکز شهر)، محدوده‌های نابسامان میانی (درونی)، سکونتگاه‌های غیررسمی، بافت‌های روستایی الحاق یا ادغام و محدوده‌ها و نواحی با کاربری‌های ناهمگون شهری.

مجتبی آقایی (عکاس و مدرس دانشگاه در رشته عکاسی)، سیمون آیوازیان (معمار، نقاش، عکاس و مدرس دانشگاه در رشته عکاسی و معماری) و حمیدرضا سپهری (معمار، شهرساز و مدرس دانشگاه در رشته مرمت) داوران این مسابقه هستند.

آخرین مهلت ارائه آثار به این مسابقه ۳۱ شهریور ماه است و نتایج داوری‌ها از ۱۸ تا ۲۳ مهرماه اعلام می‌شود.

نظر شما