شناسهٔ خبر: 105200 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت خبر داد

اتصال کشورهای CIS به بندر چابهار از طریق خط آهن چابهار – زاهدان/ بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی طرح در بخش زیرسازی/ افتتاح پروژه فرامنطقه‌ای چابهار – زاهدان تا ۱۴۰۲/ راه آهن چابهار – زاهدان احیا کننده کریدور شمال - جنوب

عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن، ‌بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، راه آهن چابهار به زاهدان را یک پروژه فرا‌منطقه‌ای دانست که کشورهای CIS و حوزه قفقاز و اروپا را از طریق شبکه ریلی کشور به چابهار متصل می‌کند.

عباس خطیبی،‌ معاون ساخت و توسعه راه آهن، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، راه‌آهن چابهار به زاهدان را یکی از پروژه‌های مهم ریلی کشور با طول ۶۲۸ کیلومتر دانست که با احتساب خطوط ایستگاهی به ۷۳۰ کیلومتر می‌رسد.

وی ادامه داد:‌ این پروژه نه تنها بندر اقیانوسی چابهار را به شبکه ریلی کشور متصل می‌کند، بلکه بخشی از کریدور ریلی شمال - جنوب در قسمت شرقی کشور است و می‌تواند کشورهای CIS و حوزه قفقاز و اروپا را از طریق شبکه ریلی کشور به چابهار متصل کند.

معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت با تاکید بر اهمیت و بزرگی این طرح، تاثیر این خط آهن را فراتر از خطوط داخلی دانست و گفت: راه آهن چابهار – زاهدان نقش تاثیرگذاری در منطقه خاورمیانه خواهد گذاشت و به نوعی کریدور شمال - جنوب را احیا می‌کند.

به گفته خطیبی،‌ با تکمیل راه‌آهن چابهار – زاهدان، بار از طریق چابهار به قسمت شرقی و جنوب شرقی آسیا و چین از آنجا به کشورهای CIS و کشورهای اروپایی منتقل می‌شود که همین موضوع،‌ پروژه مورد اشاره را طرحی فرا منطقه‌ای کرده است.

اتمام خط ریلی چابهار - زاهدان با تامین منابع تا ۱۴۰۲

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن در مورد وضعیت پیشرفت و تکمیل این پروژه خاطرنشان کرد:‌ قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء مجری این طرح بوده و با وجود مشکلات مالی در برهه‌های زمانی، پیشرفت فیزیکی آن به طور کلی به ۵۷ درصد رسیده است.

وی افزود: همچنین در بخش زیرسازی کل مسیر، بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی حاصل شده و در صورت تامین مالی،‌ تا سال ۱۴۰۲ کل محور را به صورت مرحله‌ای به بهره‌بهرداری می‌رسانیم.

خطیبی ادامه داد: عملیات ریل‌گذاری در فاصله زاهدان تا خاش با طول ۱۵۴ کیلومتر، انحام شده و حدود ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی بدست آمده که در تلاشیم محدوده زاهدان - خاش در فاز اول به بهره‌برداری برسد.

نیاز 250 میلیون یورویی به جز اعتبار صندوق توسعه ملی برای تکمیل پروژه

خطیبی در مورد تامین مالی این طرح با اشاره مصوبه برداشت ۳۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی افزود: تاکنون ۲۰۰ میلیون یورو از این صندوق دریافت کردیم اما مجموعا به حدود ۵۵۰ میلیون یورو نیاز داریم و باید حداقل ۲۵۰ میلیون یوروی دیگر بجز مصوبه صندوق توسعه ملی، تامین مالی شود.

وی درباره دیگر روش‌های تامین مالی این طرح با اشاره به استفاده از  فاینانس که بازگشت تحریم‌ها مانع اجرای آن شد، گفت: استفاده از ظرفیت‌های قانون بودجه و روش‌های تهاتری،‌ راهکارهای پیش رو  برای تامین نیازهای مالی طرح است.

معاون ساخت و توسعه راه آهن تاکید کرد: تاکنون ۵ هزار میلیارد تومان در این پروژه به صورت ثبت دفتری هزینه شده و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد اگر باقی منابع مورد نیاز طرح تامین شود، با مشکلی در مسیر تکمیل طرح مواجه نخواهیم شد.

راه آهن چابهار - زاهدان یک ابر پروژه 100 درصدی در استفاده از ریل ملی

خطیبی با مقایسه راه آهن چابهار – زاهدان نسبت به سایر طرح‌های ریلی گفت: خط آهن چابهار – زاهدان یک ابر پروژه ریلی به استفاده ۱۰۰ در صدی از ریل ملی است، به طور میانگین سالانه بین ۱۷۰ تا ۲۰۰ کیلومتر خط آهن راه‌اندازی می‌شود اما این راه آهن ۶۲۸ کیلومتر طول دارد و فراتر از سایر طرح‌هاست.

وی درباره تغییر موعد بهره‌برداری این طرح طی سال‌های اخیر توضیح داد:‌ حجم پروژه بسیار بزرگ است و چون محل آن در دورترین منطقه کشور قرار دارد، هزینه‌ها نیز افزایش می‌یابد و همن موضوع کمی زمان‌بندی طرح را تحت‌الشعاع قرار داده اما با توجه به ابعاد و احجام آن، نسبت به طرح‌های دیگر از پیشرفت خوبی برخوردار بوده است.