شناسهٔ خبر: 105224 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی آذربایجان غربی:

ایمن سازی شبکه ریلی آذربایجان غربی باید جزو برنامه های راه آهن آذربایجان باشد/ رفع نواقص خطوط ریلی برای پیشگیری از بروز حوادث ضرورت دارد

حمزه لو جلسه کمیته مدیریت بحران راه و شهرسازی آذربایجان غربی در خصوص بررسی ابعاد مختلف حادثه خروج قطار ارومیه- مراغه از ریل برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (آذربایجان غربی)، رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی آذربایجان غربی در جلسه کمیته مدیریت بحران راه و شهرسازی آذربایجان غربی در خصوص بررسی ابعاد مختلف حادثه خروج قطار ارومیه- مراغه از ریل بر شناسایی و رفع نواقص های فنی و ساختاری راه آهن ارومیه- مراغه تاکید کرد و گفت: ما در مقابل جان مردم مسئولیت داریم و بروز چنین سوانح در حوزه حمل و نقل ریلی قابل قبول نیست.

سیدمحسن حمزه لو با اعلام اینکه در هدف گذاری برای توسعه شبکه ریلی استان علاوه بر افزایش ضریب ایمنی حمل و نقل ریلی به دنبال ارتقای سهم راه آهن در جابه جایی کالا  هستیم، ادامه داد: سال گذشته تنها ٧٠٠ هزار تن بار در مبادلات مرزی رازی و صادرات از ایستگاه راه آهن سلماس با احتساب حمل و نقل محصولات پتروشیمی مهاباد ثبت شده، بنابراین تجدید نظر در سهم راه‌آهن آذربایجان غربی از حمل ونقل باری ضروری است چرا که سالانه بیش از ١٨ میلیون تن بار از جاده های استان جابه جا می شود و بدون‌شک انتقال بخشی از این حجم به شبکه ریلی از استهلاک حمل و نقل جاده ای می کاهد.

حمزه لو  با اعلام اینکه شبکه ریلی استان از ظرفیت حمل‌ونقل سالانه ١٠ میلیون تن بار برخوردار است، یادآور شد: فراتر از همه، موقعیت ویژه این استان در همسایگی با سه کشور و وجود پنج پایانه فعال مرزی گواه بر این امر است که راه آهن؛ زیرساخت کلیدی توسعه بخش‌های صنعتی، تولیدی، کشاورزی و گردشگری شمالغرب کشور به شمار می‌رود.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی تصریح کرد: طبق نیازسنجی و مطالعات فراملی بارها و نگاهی به مرزبندی مناطق راه‌آهن از جمله لرستان، زاگرس، همدان،  گرگان و جنوب شرق نشان می‌دهد که آذربایجان‌غربی، ویژگی‌های لازم برای استقرار اداره کل راه‌آهن را داراست.

جلسه کمیته مدیریت بحران راه و شهرسازی آذربایجان غربی با حضور مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی و مدیرکل مدیریت بحران استان و اعضای کمیته با محوریت بررسی حادثه خروج قطار مسافربری ارومیه-تهران برگزار و مقرر شد گروه فنی متشکل از کارشناسان حوزه ساخت و توسعه، راه آهن،  شورای فنی و شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک تمامی ابعاد این حادثه را بررسی کرده و با ارائه اقدامات ضروری، فنی و کارشناسی از تکرار حوادث مشابه جلوگیری شود.

راه آهن آذربایجان غربی شامل محور مراغه- ارومیه به طول ١٨٢ کیلومتر دارای ٨ ایستگاه راه‌آهن شامل ارومیه، شیرین‌بلاغ، نقده، مهاباد، قزقلعه، میاندوآب، ملکان، مراغه و محور سلماس-رازی به طول ٧٠ کیلومتر  متشکل از ۴ ایستگاه سلماس، بابکان، میلادی و رازی است.