شناسهٔ خبر: 105250 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر کل راه و شهرسازی استان اعلام کرد:‌

تامین ۳۳۰ کتار زمین برای طرح نهضت ملی مسکن در لرستان

کرم الهی مدیر کل راه و شهرساز استان لرستان.jpg مدیرکل راه و شهرسازی لرستان با تشریح جزئیات طرح جهش تولید مسکن در این استان، از تامین زمین برای ۴۰ درصد از متقاضیان این واحدها خبر داد.

وحید کرم الهی در گفت و گو با خبر پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (لرستان)، با اشاره به اجرای طرح جهش ملی مسکن در لرستان اظهار داشت: یکی از نیازهای مهم جامعه امروز ما بحث مسکن است، در حال حاضر درصد قابل توجهی از درآمد خانوارها صرف مسکن، اجاره بها و خرید مسکن می‌شود.

سهمیه ۸۸ هزار واحدی طرح جهش تولید مسکن برای لرستان

وی عنوان کرد: با توجه به شرایط خاص اقتصادی مشکلاتی برای مردم ایجاد شده، در راستای کاهش این مشکلات قانون جهش تولید مسکن توسط مجلس شورای اسلامی در سال جاری تصویب شد و در ۲۴ شهریور ماه برای اجرا به دولت ابلاغ شد.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان با بیان اینکه در راستای عمل و اجرای قانون جهش مسکن، نهضت ملی مسکن توسط وزارت راه و شهرسازی آغاز شده است تصریح کرد: استان لرستان نیز به عنوان یکی از استان‌های کشور با توجه به نیازهای ویژه ای که دارد، این امر را شروع کرده است.

کرم الهی در ادامه سخنان خود با اشاره به سهمیه‌هایی که در این رابطه برای استان در نظر گرفته شده است بیان داشت: با توجه به مطالعاتی که از سوی دفتر اقتصاد مسکن صورت گرفته، زمینی که می‌بایست تأمین کنیم و به صورت حمایتی برای اقشار و متقاضیان واجد شرایط در طول چهار سال پیش بینی کنیم، به اندازه ۸۸ هزار واحد مسکونی است.

پالایش ۵۱ هزار متقاضی

وی با تاکید بر اینکه در این راستا از ابتدای مهر ماه ۱۴۰۰، سامانه «سمن» به عنوان طرح جامع حمایتی مسکن برای شهرهای لرستان بازگشایی شد افزود: البته از ابتدا این سامانه برای چهار شهر خرم آباد، پلدختر، کوهدشت و الشتر بازگشایی نشده بود که از ۱۸ مهر ماه این امر تحقق پیدا کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان بیان داشت: در همه شهرهای استان که دارای اراضی ملی بوده‌اند، ثبت نام متقاضیان شروع شده و تا تاریخ ۲۴ بهمن ماه، حدود ۹۵ هزار نفر در شهرهای استان ثبت نام کرده‌اند.

کرم الهی ادامه داد: به موازات ثبت نام، شرایط متقاضیان در حال رصد و پالایش است و تا کنون حدود ۵۱ هزار نفر از ثبت نام کنندگان حائز شرایط شده‌اند، البته این به معنای اتمام پالایش نیست، کسانی که تا کنون پالایش شده‌اند و پیامک برایشان ارسال می‌شود برای تشکیل پرونده به دفاتر پیشخوان و ادارات کل راه و شهرسازی مراجعه کنند.

تأمین زمین برای ۴۰ درصد از متقاضیان

وی با تاکید بر اینکه شرط سکونت حداقل پنج سال در شهر مورد نظر به صورت فیزیکی از سوی همکاران ما در اداره کل راه و شهرسازی بررسی خواهد شد بیان داشت: تا امروز ۵۱ هزار نفر پالایش شده‌اند و زمین مورد نیاز این تعداد به طور متوسط در استان حدود ۸۲۰ هکتار است.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان بیان داشت: با تلاش‌هایی که از ابتدای این طرح با تشکیل کارگروههای ویژه تأمین زمین و جلسات متعددی که با ادارات کل منابع طبیعی، ثبت اسناد و املاک، شورای مسکن و… داشته‌ایم، تا امروز حدود ۳۳۰ هکتار زمین، معادل ۴۰ درصد زمین مورد نیاز برای ثبت نامی ها را شناسایی و تأمین کرده‌ایم.

کرم الهی بیان داشت: این ۳۳۰ هکتار زمین از محل تحویل و تحول اراضی ملی داخل حریم شهرها از منابع طبیعی، اراضی مازاد دستگاه‌های اجرایی، اراضی ساخته نشده‌ای که در سنوات گذشته به بعضی دستگاه‌ها داده شده و ساخته نشده، تأمین شده و در مراحل مختلف طراحی در دست اقدام هستند، قراردادهای تهیه طرح تفکیکی توسط مشاورین شهرسازی منعقد شده، مطالعات ژئوتکنیک و طراحی شهرسازی در حال انجام است.

پرداخت تسهیلات خودمالکی و بازآفرینی شهری

وی با بیان اینکه برای تأمین کسری زمین‌ها نیز اقداماتی را از طریق تغییر اراضی دولتی واقع در داخل محدوده شهرها، اراضی مازاد و ساخته نشده سایر دستگاه‌ها و اراضی ملی حریم شهرها در حال انجام است افزود: امیدواریم که بتوانیم ظرف دو ماه آینده این عدد ۴۰ درصد را افزایش و به عدد قابل قبولی برای تأمین زمین متقاضیان پالایش شده برسانیم.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان با تاکید بر اینکه در راستای اجرایی کردن طرح جهش مسکن اطلاع رسانی در شهرهای استان برای استفاده از تسهیلات خود مالکی صورت گرفته است گفت: این افراد با داشتن سند و پروانه ساختمان می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

کرم الهی با بیان اینکه همچنین در بافت‌های فرسوده با تسهیلاتی که از سوی دولت در این زمینه پیش بینی شده، متقاضیان ثبت نام کرده‌اند ادامه داد: سهمیه‌ای که در سال جاری در حوزه بازآفرینی شهری قرار است تسهیلات به آنها پرداخت شود، هزار و ۶۰۰ واحد است که نصف این عدد و حدود ۸۰۰ واحد از تسهیلات ۹.۵ درصدی و نصف دیگر از حمایت‌های خدمات مهندسی و… برخوردار خواهند شد.

چالش کمبود زمین در شهرهای مختلف

وی بیان داشت: نهضت ملی مسکن مبتنی بر نیاز واقعی و اساسی است که در جامعه ما وجود دارد، از طرفی صنعت مسکن و فعالیت در بخش مسکن یک فعالیت کارآفرین، مولد، اقتصادی و… قلمداد می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان با تاکید بر اینکه موانعی که در راستای اجرای این طرح در استان مشاهده می‌شود عمدتاً در دو حوزه عمده تأمین زمین و مشکلات اقتصادی جامعه هدف و متقاضیان مسکن است افزود: به غیر از شهرستان بروجرد، در ما بقی شهرستان‌ها به شدت با مشکل کمبود زمین مواجه هستیم و این امر روند کار را کند می‌کند، مقوله تأمین زمین نیز یک امر پیچیده و سخت است.

کرم الهی عنوان کرد: آماده سازی زمین باید از محل آورده متقاضیان و یا تسهیلات بانکی که باید خود متقاضیان اقساط آن را بعداً پرداخت کنند است، پرداخت این هزینه‌ها برای متقاضیان مقداری دشوار است.

وی بیان داشت: امیدواریم با حمایت‌های وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، شهرداری‌ها، سازمان نظام مهندسی و… شرایط تسهیل شود تا روند ساخت و اجرای طرح ملی مسکن شتاب لازم را به خودش بگیرد.