شناسهٔ خبر: 105284 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان :

خوزستان استان نخست در تردد بارهای ترافیکی است/نصب ۱۲ دوربین ثبت تخلف در محور بهبهان-رامهرمز

غلامعباس بهرامی نیا مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان گفت: خوزستان اولین استان از نظر میزان طول راه های اصلی و آسفالت و استان نخست از نظر تردد بارهای ترافیکی در کشور است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از خوزستان،  غلامعباس بهرامی نیا در یکصد و نوزدهمین جلسه کمیسیون ایمنی راه های کشور که بصورت ویدئو کنفرانس با هشتمین جلسه کمیسیون اجرایی آیین نامه مدیریت ایمنی و سوانح رانندگی خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: خوزستان دومین اقتصاد بزرگ کشور است و رتبه اول تولید نفت و گاز را در کشور در اختیار دارد و از نظر جا به جایی کالا جایگاه ویژه ای در کشور دارد.
وی افزود: خوزستان دارای ۲۴ پایانه مسافری، ۴ پایانه بار و ۱۰۳ دوربین ثبت تخلف است. همچنین خوزستان از نظر مجتمع های خدمات رفاهی افتتاح شده در رتبه نخست کشور است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان با اشاره به وضعیت طول شبکه راه های خوزستان، گفت: ۶.۱درصد از راه های برون شهری، ۶.۷ درصد از راه های شریانی و ترانزیتی، ۷درصد از راه های روستایی را در اختیار دارد و چهارمین استان کشور از نظر طول راه های برون شهری است. خوزستان همچنین اولین استان از نظر میزان طول راه های اصلی و آسفالت و استان نخست از نظر تردد بارهای ترافیکی در کشور است.
بهرامی نیا با اشاره به بررسی تصادف زنجیره ای محور بهبهان-رامهرمز در ۲۰ دی ماه امسال، ادامه داد: کل ترددهای انجام شده در ۱۰ ماه نخست امسال در خوزستان بیش از ۱۵۷ میلیون و ۳۵۰ هزار تردد بوده است. در این ۱۰ ماه، در محور بهبهان-رامهرمز بیش از ۳ میلیون و ۱۲۴ هزار تردد انجام شده که میانگین تردد محور رفت بهبهان به سمت رامهرمز ۱۱ هزار و ۳۰۱ خودرو بوده است.
وی با بیان اینکه درصد تردد سنگین از محور بهبهان-رامهرمز حدود ۱۳درصد است، افزود: در این محور در حال حاضر ۲ دستگاه دوربین نصب است و ۱۲ دستگاه دوربین دیگر نیز جانمایی شده و به زودی توسط پیمانکار نصب خواهند شد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان با اشاره به مولفه های مضاعفی که در روند بررسی تصادف زنجیره ای اخیر خوزستان بررسی شده است، گفت: این محور ارتباط دهنده استان خوزستان به استان بوشهر و کهکیلویه و بویر احمد است. همچنین وجود دو پالایشگاه بزرگ، یک نیروگاه، دو پادگان و عدم عملکرد کیسه های هوا در خودروها مورد بررسی قرار گررفت.
بهرامی نیا عنوان کرد: در این تصادف که در ۲۰دی ماه ۱۴۰۰ در ساعت ۷:۵۰ انجام شد، ابتدا یک کشنده دانگ فنگ بدون بار از مسیر شرق به غرب بزرگراه بهبهان در حال حرکت بود که به دلیل محدودیت دیدی که در مقعطی از این محور به علت وقوع مه غلیظ به وجود آمده است با یک خودروی سواری برخورد می کند و در ادامه برخوردهای زنجیره ای رخ می دهد.
وی با بیان اینکه این برخورد ها به دلیل دید کم و عدم رعایت فاصله طولی به وقوع پیوسته است، افزود: در این حادثه در مجموع ۵۸ خودرو دچار خسارت های شدید و سطحی شدند و متاسفانه ۵ نفر از هم استانی هایمان نیز جان خود را از دست دادند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان گفت: محل تصادف در دو قسمت عبور دارای خط کشی کامل بوده و همچنین تابلوهای علائم راهنمایی نیز به طور کامل وجود داشته است.
بهرامی نیا ادامه داد: براساس تایید سازمان هواشناسی پدیده مه غلیظ در این مقطع، دید افقی را به ۲۰ متر کاهش داده بود و براساس گزارش پلیس علت اصلی وقوع این تصادف، نداشتن توجه کافی ناشی از تخطی از سرعت مطمعنه بوده است.
وی افزود: از مجموع خودروهای درگیر در این تصادف زنجیره ای، ۱۵ خودرو تولید داخل بودند که دارای کیسه هوا بودند اما فقط یک کیسه هوا در خودرو سواری سمند مدل ۹۱ عمل کرده است. دیگر خودروهای سبک و سنگین درگیر در این حادثه سال ساخت آن ها به شکلی بود که فاقد کیسه هوا بودند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان تصریح کرد: در بررسی صحنه تصادف خط ترمزی بر روی زمین دیده نشد که این مساله می تواند بیانگر این مطلب باشد که ترمز ضد قفل یا همان ABS اگر وجود داشته عملکرد مناسبی نداشته و یا اصلا وجود نداشته است.