شناسهٔ خبر: 10529 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

رحیمیان در گفتگو با پایگاه خبری مطرح کرد:

علاقه‌مندی شرکت‌های ترک‌ برای همکاری در پروژه‌های راه‌وشهرسازی ایران/ درآمد ۳۰۰ میلیارد دلاری ترک‌ها از محل صدور خدمات مهندسی

مقداد رحیمیان مدیرکل دفتر مشارکت‌ها و جذب‌ سرمایه‌گذاری وزارت راه و شهرسازی از همکاری شرکت‌های پیمانکاری ترک با ایران در قالب ساخت آزادراه و سایر حوزه‌های حمل و نقل خبر داد.

مقداد رحیمیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: بخش خصوصی ترکیه در حوزه حمل و نقل قدرتمند است بنابراین با رئیس انجمن پیمانکاران و کارفرمایان ترکیه دیدار کردیم. در قالب این دیدارها توانستیم ارزیابی‌های خیلی خوبی از فعالیت آنها به دست آوریم.

وی ادامه داد: در یکی از مجلات خارجی هر ساله ۲۵۰ پیمانکار برتر دنیا معرفی‌ می‌شود که ۴۲ پیمانکار ترک برتر قبل از آمریکا و بعد از چین در میان برگزیده‌ها قرار گرفته‌اند. در این ۳۰ سال اخیر ترک‌ها توانستند به اندازه ۳۰۰ میلیارد دلار صدور خدمات مهندسی در قالب ۸ هزار پروژه برون‌مرزی داشته باشند.

رحیمیان با بیان اینکه ایران تمایل دارد با این شرکت‌ها در پروژه‌های مشارکتی همکاری کند، اظهار کرد: این همکاری‌ها می‌تواند خون تازه‌ای به فضای سرمایه‌گذاری ایران تزریق کند. همچنین یک شرکت ترکیه‌ای به نام "برگیس" همکاری خود را در زمینه ساخت پروژه آزادراه تبریز-مرند-بازرگان به طول ۲۵۲ کیلومتر آغاز و شرکت خود را در ایران تاسیس کرد. سهم ایران در این پروژه ۳۵ درصد و سهم شرکت ترک ۶۵ درصد است.

وی با بیان اینکه پروژه مذکور ظرف مدت پنج سال ساخته و ۱۸ سال توسط شرکت ترک بهره‌برداری خواهد شد، گفت: حجم اجرای این پروژه ۱.۸ میلیارد دلار است، این حجم از سرمایه‌گذاری در حوزه وزارت راه و شهرسازی و ساخت آزادراه از نظر سرمایه گذاری خارجی نظیر نداشته است.

به گفته مدیرکل دفتر مشارکت‌ها و جذب سرمایه‌گذاری وزارت راه و شهرسازی پیمانکاران ترک علاوه بر داشتن حمایت مالی مناسب از سوی بانک‌های کشورشان٬ با فضای کسب و کار و ریسک‌های آن آشنا هستند و در فضای پر مخاطره تر دیگری از جمله عراق، سوریه و ترکمنستان هم فعالیت داشته‌اند.

رحیمیان درباره آینده همکاری ایران با شرکت‌های پیمانکاری ترک تاکید کرد: این شرکت‌های ترکیه‌ای علاقه زیادی برای فعالیت در ایران دارند و ما هم حاضریم به میزانی ضمانت ازائه دهیم که پروژه سودآور و برای این شرکت‌های ترک جذاب باشد. شرکت‌های زیرساخت ترک در تمام حوزه‌های زیرساختی از جمله راه، گاز، سد، خطوط انتقال لوله، انرژی و حتی انبوه‌سازی فعالیت دارند. وقتی این شرکت‌ها ایجاد می‌شوند در حوزه‌های حمل و نقل مثل بندر، ریل، جاده و فرودگاه نیز ورود پیدا می‌کنند./

نظر شما