شناسهٔ خبر: 105343 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیر کل راه و شهرسازی استان اعلام کرد؛

هزینه‌کرد ۳۰۰ میلیارد تومان در سال برای مقابله با حاشیه‌نشینی سیستان و بلوچستان/ حاشیه‌نشینی ۴۰ درصدی در زاهدان و زابل

اكبري مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان، حاشیه‌نشینی را معضل جدی شهرهای زاهدان و ‌زابل دانست و گفت: طی بازدید وزیر راه و شهرسازی از مناطق حاشیه‌نشین،‌ بودجه مقابله با این مساله به ۳۰۰ میلیارد تومان در سال افزایش یافته و اقدامات خوبی دراین زمینه انجام شده است.

عطااله اکبری مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با بیان اینکه ۴۰ درصد جمعیت دو شهر زاهدان و زابل حاشیه نشین هستند،‌ گفت: حاشیه‌نشینان این مناطق به دو دسته حاشیه‌نشین واقعی و غیر واقعی تقسیم می‌شوند و باید در طرح‌های مقابله با حاشیه‌نشینی و نوسازی بافت فرسوده بین این دو قشر تفاوت قائل شد.

برخی خانوارها برای قاچاق به حاشیه‌نشینی روی آورده‌اند

اکبری در مورد تفاوت اقشار حاشیه‌نشین این استان اظهار کرد:‌ تعدادی از این خانواده‌ها از لحاظ اقتصادی ضعیف نیستند و به دلیل فعالیت‌های خلاف قانون مثل قاچاق مواد مخدر و بزهکاری‌های دیگر در مکان‌های حاشیه‌ای احساس امنیت بیشتری داشته و با وجود داشتن ملک و واحد مسکونی در بهترین نقاط شهر، به حاشیه‌نشینی روی می‌آورند.

وی با اشاره به اینکه باید این تفکیک را مد نظر قرار داد و در نوع برخورد با حاشیه نشینی بین این دو قشر تفاوت قائل شد،‌ افزود:‌ حاشیه‌نشین واقعی از کمک‌های دولتی برای بهبود وضعیت محل سکونت خود و خروج از حاشیه‌نشینی استقبال می‌کند اما گروه خلافکار موافق دخالت و برنامه‌های مسئولان راه و شهرسازی استان در حاشیه نیستند.

به گفته اکبری، ۴۵ درصد از وسعت ۹ هزار و ۵۰۰ هکتاری دو شهر زاهدان و زابل،‌ بافت فرسوده و حاشیه‌نشین است.

وی همچنین جمعیت این دو شهر را ۸۰۰ هزار نفر اعلام کرد که حدود ۴۰ درصد آن‌ها در حاشیه‌نشینی به سر می‌برند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه ارقام مورد اشاره، وضعیت کالبدی و اجتماعی استان را نشان می‌دهد، ‌افزود: در حال حاضر ۳ دستگاهِ اداره کل راه و شهرسازی، ‌‌شهرداری و بنیاد مسکن در حوزه حاشیه‌نشینی از جنبه کالبدی مشغول فعالیت هستند.

اقدامات انجام گرفته برای مقابله با حاشیهنشینی

اکبری تهیه طرح تفصیلی با رویکرد ویژه و تعیین تکلیف زمین‌های بدون سند مالکیت را دو اقدام موثر برای مقابله با حاشیهنشینی دانست و گفت:‌ در حوزه کالبدی تلاش کردیم بسیاری از زمین‌های بدون سند مالکیت در حاشیه شهرها را تعیین تکلیف کرده و حتی زمین‌هایی که متعلق به شهرداری، دولت و ... بوده، سند‌ دار کنیم.

وی افزود:‌ تهیه طرح تفصیلی اختصاصی با هدف ساماندهی با رویکرد ویژه، از دیگر اقدامات این حوزه است که طی آن باید امکانات را برای یک زندگی حداقلی از جمله آسفالت کردن کوچه‌ها و مناسب‌سازی محیط زندگی،‌ جمع‌آوری زباله،‌ ساخت فاضلاب،‌ گازرسانی و ... فراهم کنیم.

بازدید وزیر راه از مناطق حاشیه‌نشین استان در پیشرفت طرح‌ها موثر بود

مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان درباره بودجه اختصاص یافته به طرح‌های مقابله با حاشیه نشینی گفت:‌ بازدید وزیر راه و شهرسازی از مناطق حاشیه‌نشین زاهدان به عنوان اولین مقصد در سفر خود به سیستان و بلوچستان، تاثیر به‌سزایی در افزایش بودجه این مناطق داشت.

اکبری افزود: سالانه حدود ۳۰۰ میلیارد تومان در این مناطق برای بهبود شرایط فیزیکی هزینه می‌شود.

مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: طرح‌های بازآفرینی با استفاده از کمک‌های ستاد بازآفرینی تهیه شده که هدف آن‌ها حوزه‌های زیرساختی، فرهنگی، ‌اجتماعی و توانمند سازی است چرا که معتقدیم باید شاخص‌های زندگی ارتقا یابد تا مردم نیز به توسعه علاقمند شوند.

وی ادامه داد: باید در طرح‌های بازآفرینی، امتیازات و مزایای نوسازی بافت فرسوده و زندگی مناسب را به خانواده‌ها معرفی کنیم و با فرهنگسازی، آن‌ها را با خود همراه کنیم.

اکبری گفت:‌ همه جنبه‌های بهسازی سکونتگاه‌های نابسامان در اختیار وزارت راه نیست و ‌این وزارتخانه تنها جنبه فیزیکی و کالبدی را می‌تواند هدایت کند، ‌بنابراین سایر دستگاه‌های اقتصادی و خدمات‌رسان باید در کنار ما فعالیت کنند.