شناسهٔ خبر: 10562 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

درهمی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

افراد با انگیزه‌ شخصی وارد انتخابات نظام مهندسی نشوند/ حق رای نماینده نظام مهندسی استان‌ها در کمیسیون ماده ۵ قانونی شود

سید مهدی درهمی عضو سابق هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی خراسان بزرگ با انتقاد از حضور نداشتن مهندسان و نداشتن حق رای در کمیسیون ماده ۵ خواستار قانونی شدن حضور نماینده نظام مهندسی استان‌ها در این کمیسیون شد.

سیدمهدی درهمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره چالش‌هایی که نظام‌های مهندسی و جامعه مهندسی با آن روبه‌روست به انتخاب اعضای هیئت‌مدیره سازمانهای نظام‌مهندسی که در جریان انتخابات شکل می‌گیرند و همچنین اعضای شورای مرکزی که به عنوان منتخبان استان‌ها سکان هدایت جامعه مهندسی کشور را در دست می‌گیرند اشاره کرد و گفت: سازمان نظام‌مهندسی به عنوان یک سازمان غیردولتی و غیرانتفاعی یکی از دستاوردهای قانونی نظام جمهوری اسلامی است که به واسطه ساختارهای غیردولتی در میان نخبگان شکل می‌گیرد. نخبگان را در دیگر جوامع تخصصی همچون پزشکی، وکلا، قضات و سایر اقشار هم می‌توان دید که در جریان توسعه جوامع در سطح ملی نقش ایفا می‌کنند. به همین‌خاطر نیز توجه به جامعه‌مهندسی بسیار مهم است و انتخاب هیئت مدیره سازمان‌های نظام مهندسی از میان نخبگان امری مهم تلقی می‌شود.

عضو هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی خراسان بزرگ در سال‌های ۸۲ تا ۸۸ با تاکید بر نتایج خوبی که در کشورهای پیشرفته از انتخاب نخبگان در جوامع تخصصی حاصل شده بود، افزود: ایجاد سازمان‌های مردم‌نهاد متکی بر جامعه نخبه از یک سو به دولت فرصت می‌دهد تا به طور مستقیم و بی‌واسطه در جریان مشکلات و معضلات یک حوزه مهم و استراتژیک کشور مهندسان قرار بگیرد. از سویی دیگر مدیریتی که از سوی منتخبان جامعه مهندسی بر دستگاه‌های دولتی اعمال می‌شود و بر اساس نظرات جامعه مهندسان است مدیریتی با قدرت نفوذ بیشتر خواهد بود تا زمانیکه دولت بخواهد به طور مستقیم نظام مهندسی را در دست بگیرد. بدین معنا اصل وجود سازمان نظام مهندسی و تصویب آن در سال ۷۴ در مجلس شورای اسلامی به عنوان دستاورد مهم نظام تلقی می‌شود.

درهمی با اشاره به اینکه قانون نظام مهندسی دارای نواقصی است، گفت: علاوه بر آنکه نظام مهندسی از نظر قانونی نواقصی دارد اجرای آن نیز در ادوار مختلف معمولا با کاستی‌هایی همراه بود. در حال حاضر شاهد هستیم که در بسیاری از امور مهندسی، مداخله دستگاه‌های دولتی به صورت مستقیم صورت می‌گیرد که این مسئله با روح قانون که سازمان‌های نظام مهندسی نهادی غیردولتی است کمی در تعارض است.

وی در بیان پیشنهاد خود برای تعدیل ورود مستقیم وزارت راه و شهرسازی در مسایل مربوط به جامعه‌مهندسی، گفت: دستگاه‌های دولتی باید به عنوان دستگاه‌های سیاستگذار به سیاستگذاری بپردازند و این اختیار به سازمان‌های نظام‌مهندسی داده شود تا خود نسبت به حل مشکلاتشان اقدام کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه خیام مشهد با انتقاد از نحوه برخورد دیگر نهادهای عمومی، شهرداری‌ها و نهادهای دولتی همچون فرمانداری‌ها با سازمان‌های نظام مهندسی گفت: شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها نیز از جمله نهادها و دستگاه‌هایی هستند که جایگاه مناسبی را برای سازمان‌های نظام مهندسی قائل نیستند. به همین دلیل نیز در بسیاری از جلسات تصمیم‌سازی حتی نماینده‌ای از سازمان نظام مهندسی نیز حضور ندارد.

درهمی با اشاره به حضور پیدانکردن نماینده سازمان‌های نظام مهندسی استان‌ها در کمیسیون ماده ۵ گفت: تصمیمات مهم مهندسی که در کمیسیون ماده ۵ اتخاذ می‌شود بدون حضور نماینده‌ای از جامعه مهندسی و نظام مهندسی استان‌هاست. در حالیکه به نظر می‌رسد یکی از شایسته‌ترین افراد که باید در تصمیمات کمیسیون ماده ۵ حق رای داشته باشد نماینده سازمان نظام مهندسی است.

به گفته وی، روح قانون در سازمان‌های نظام مهندسی باید متکی بر آرای جامعه مهندسان باشد؛ آرایی که برپایه مقررات و دستورالعمل‌های مصوب مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه‌های اجرایی ابلاغ شده از سوی هیئت دولت است. در عین حال، نفوذ در لایه‌های اجرایی و کنترل کردن فعالیت‌های نظام مهندسی توسط دستگاه‌های دولتی نقض قوانین است.

درهمی با اشاره به اینکه در سازمان‌های نظام مهندسی از یک سو تلاش می‌شود تا سازمانی غیردولتی شکل بگیرد و از دیگر سو تمامی لایه‌های سازمان به تصمیمات دولتی وابسته است، گفت: سازمان‌های نظام مهندسی در ایران هنوز جوان هستند به همین خاطر نیز از شاکله اجرایی مناسب برای انجام ماموریت‌ها برخوردار نیست. شاید یکی از دلایلی که سبب شده دولت همچنان بر تصمیم‌گیری‌های سازمان‌های نظام مهندسی ورود می‌کند عدم اطمینان به آن‌هاست.

عضو هیئت علمی دانشگاه خیام مشهد افزود: جامعه مهندسی در عرصه‌های مختلف همچون انتخابات همواره هوشمندانه حاضر شده و اطمینان لازم را با انتخاب شایسته منتخبان جامعه مهندسان به بخش‌های دولتی در عمل نشان داده است. به بیانی دیگر، افراد برای به دست آوردن امتیازات شخصی نباید پا به عرصه نظام مهندسی بگذارند زیرا نظام مهندسی عرصه‌ای است که در آن شکل‌گیری امتیازات جمعی باید در اولویت قرار بگیرد.

درهمی گفت: تا زمانی که صحنه انتخابات نظام مهندسی با ارزش‌های اقتصادی و کسب کرسی برای تامین منافع شخصی همراه باشد بخش‌های دولتی ناچار به ورود مستقیم هستند. افراد با انگیزه‌های شخصی وارد عرصه انتخابات نظام مهندسی نشوند. عرصه نظام مهندسی عرصه خدمت جمعی است و به همین خاطر نیز افرادی که نیاز مالی دارند نباید پا به این عرصه بگذارند و آن‌ها که وارد می‌شوند باید سعی کنند مشکلات جامعه را با کمترین هزینه برای شهروندان حل کنند.

وی در پایان تاکید کرد: در انتخابات نظام مهندسی کاندیداها باید کمک به جامعه مهندسان را هدف قرار دهند تا به وظایف قانونی خود به نحوی شایسته جامه عمل بپوشانند. همچنین منتخبان این نکته را نیز مدنظر قرار دهند که انتخابات مردمی نشانی از اعتمادی جمعی است که باید به بهترین شکل پاسخ داده شود وگرنه در صورتیکه نخبگان مهندسی کشور فاصله زیادی با مردم جامعه خود پیدا کنند کارکردی غیر منطقی و دور از اعتماد و اطمینان خواهند داشت و این آفتی است که جامعه مهندسی را تهدید می‌کند. به همین‌خاطر نیز مهندسان کشور نمادی از شایسته سالاران مهندسی به شمار می‌روند که هدف خود را در بهبود وضعیت موجود و برون رفت از مشکلات فعلی در ساخت و سازها قرار می‌دهند./

نظر شما