شناسهٔ خبر: 105637 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیر کل راه و شهرسازی استان خبر داد:

رفع تصرف ۷۰۰ هکتار از زمین های دولت در سیستان‌و‌بلوچستان

برخورد قاطع با پدیده زمین‌خواری در شهرستان خوی مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان از تشکیل کمیته پایش زمین‌های دولتی واگذار شده پیش از انقلاب در استان خبر داد و گفت: تا کنون ۷۰۰ هکتار از زمین‌های دولت که تا کنون تصرف شده یا در حال تصرف بود، رفع تصرف کرده‌ایم.

عطااله اکبری مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره اقدامات انجام شده در این استان برای مقابله با زمین‌خوای اظهار کرد: ساز و کار واگذاری زمین در سیستان‌و‌بلوچستان تغییر داده شد و قانون را مبنای واگذاری زمین قرار دادیم که این اولین گام ما برای مقابله با زمین‌خواری بود.

وی با بیان اینکه ۱۸ هزار هکتار زمین در اختیار سازمان ملی داخل حریم و محدوده‌های قانونی قراردارد و محافظت از این زمین‌ها توسط یگان حفاظت انجام می‌گیرد، افزود: پیش از این، هر شخص و دستگاهی درخواست زمین داشت،‌ به راحتی و بدون پیگری در خصوص اجرای فعالیت و طرح در نظر گرفته شده برای آن، زمین واگذار می‌شد اما این روند را متوقف کردیم.

تشکیل کمیته ویژه برای پایش زمین‌های استان و مقابله با زمین‌خواری

اکبری اقدام دوم اداره کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان در راستای مقابله با زمین‌خواری را اینگونه توضیح داد: بر اساس ماده  ۱۰۰ و ۲۲ اراضی خدماتی کمیته‌ای ویژه‌ای تشکیل شد تا زمین‌هایی که پیش از انقلاب واگذار شده و بدون ساخت و بلاتکلیف باقی مانده،‌ پایش شوند.

وی ادامه داد: بر همین اساس ۳۲ قطعه زمین در ابعاد ۲ تا ۱۵ هزار متر در محدوده زاهدان، سراوان، خاش، سوران،‌ سیرکان را با ارزشی به مبلغ بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان از طریق اظهارنامه و محاکم قضایی به دولت بازگرداندیم.

مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان روش سوم را صیانت از اراضی دانست و افزود: رفع تصرف از زمین‌ها روزانه به صورت ۲۴ ساعته در دستور کار قرار دارد و طی ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ تا کنون، بیش از ۷۰۰ هکتار از زمین‌های دولت که تصرف شده یا در حال تصرف بود، رفع تصرف شد.

اکبری با اشاره به اینکه برخورد با زمین خواری به طور جدی پیگیری می‌شود، خاطر نشان کرد: اقدامات انجام شده در راستای مقابله با زمین‌خواری این پیام را به مخاطب می‌دهد که هرکس از دولت چه در حوزه مسکونی و چه خدماتی زمین دریافت کرده باید به شکل جدی به ساخت و ساز اقدام کند.

 مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان گفت: از زمان تحویل زمین، ۶ ماه الی ۲ سال مهلت برای کسب پروانه و آغاز ساخت‌و‌ساز وجود دارد اما امروز از زمان اخذ برخی زمین‌ها ۳۰ الی ۴۰ سال گذشته و ساخت‌و‌سازی انجام نشده است چرا که بانک اطلاعات زمین وجود نداشت و امکان پیگیری سرنوشت زمین‌های واگذار شده، نبود.

وی ادامه داد: در حال حاضر علاوه بر تشکیل بانک اطلاعاتی زمین، ۴۰ هزار پرونده اخذ زمین دولتی، بایگانی، برشماری، دسته بندی و تنظیم شده و اکنون در سیستم ثبت است.

اکبری بیان کرد: خروجی بانک اطلاعاتی زمین به کمیته پایش سپرده می‌شود و این کمیته در صورت اتمام مهلت دریافت کنندگان زمین به ساخت و ساز، طی مراحل قانونی مالکیت زمین را باطل می‌کند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد: با وجود همه سختی‌ها در عرصه مقابله با زمین‌خواری و تهدیدهای متعدد جانی، با تمام توان مبارزه کرده و زمین‌های دولت را باز می‌گردانیم.