شناسهٔ خبر: 105721 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

اخذ مجوز برای تاسیس پژوهشکده تحقیقات صنعت هوانوردی و فرودگاهی/ بهره برداری از ۱۰پروژه نیمه‌تمام در سال جاری

هم انديشي مديران فرودگاهي نشست هم انديشی مديران ستادی و فرودگاهی با تشريح عملکرد يک ساله معاونت عمليات هوانوردی، فرودگاهی، توسعه مديريت و منابع و برنامه ريزی، نظارت و امور اقتصادی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جلسه هم اندیشی مدیران ستادی و فرودگاهی  با تشریح عملکرد یک ساله معاونت عملیات هوانوردی، فرودگاهی، توسعه مدیریت و منابع و برنامه ریزی، نظارت و امور اقتصادی برگزار شد در این نشست موضوعاتی چون تفویض اختیار، اخذ مجوز برای تاسیس پژوهشکده صنعت فرودگاهی و هوانوردی و بهره برداری از ده پروژه نیمه تمام در سال جاری مورد توجه قرار گرفت.

تفویض اختیار، تصمیم گیری را تسهیل می کند

علی شورمیج، معاونت مدیریت منابع و نیروی انسانی در هم اندیشی مدیران ستادی و فرودگاهی بر تفویض اختیار بیشتر برای تسهیل در تصمیم گیری در حوزه های ستادی و فرودگاهی تاکید کرد و به تشریح اقدامات انجام شده و در حال انجام در حوزه متبوع خود پرداخت.

شورمیج حقوق و مزایای کارکنان را مورد توجه قرار داد و خطاب به مدیران فرودگاهی خواستار در اولویت قرار دادن پرداخت حقوق و مزایای کارکنان شد. و بر محورهایی چون ورود اطلاعات حقوق و مزایای کارکنان و مدیران در سامانه، ورود اطلاعات معاملات و قراردادها در سامانه مورد نظر تاکید کرد.

شورمیج با اشاره به حسابرسی عملیاتی، خواستار اهتمام بیشتر فرودگاه ها برای ارائه گزارش شفاف شد تا هیات مدیره بتواند براساس آن تصمیم گیری کند.

معاونت مدیریت منابع و نیروی انسانی موضوع امین اموال را مورد توجه قرار داد و خواستار رعایت قوانین در جابجایی اموال شد.خرید 98 دستگاه خودرو در سال جاری و برپایی مزایده 100 دستگاه اسقاطی در سال آتی از جمله مواردی بود که شورمیج به بیان آن پرداخت.

شورمیج با اشاره به سند جامع نیروی انسانی که با امضای وزیر راه و شهرسازی به سازمان اداری استخدامی ارسال شده است، گفت: 350 نفر خروجی در سال های 1399 و 1400 داریم که می بایست جایگزینی آنها به ویژه در حوه عملیات مورد تاکید است و در این راستا مجوز استخدام در دست پیگیری است. و همچنین سند تک برگی برای 20 هزار هکتار اراضی فرودگاهی از 26 هزار هکتاراخذ شده است.

معاونت مدیریت منابع و نیروی انسانی در پایان به تبدیل وضعیت ایثارگران، برگزاری آزمون استخدامی برای 28 نفر نیروی عملیاتی، بازنگری در چارت سازمانی، آموزش کارکنان، پرداخت حق نوبت کاری، پرداخت اضافه کاری بر مبنای شاخص، حق الزحمه امامان جماعت، پرداخت 15 درصد باقی مانده کمک رفاهی و پرداخت کمک رفاهی به بازنشستگان و پرداخت وام  نیز اشاره کرد.

مجوزهای لازم برای تاسیس پژوهشکده تحقیقات صنعت هوانوردی و فرودگاهی اخذ شده است

احمد مظفر معاون برنامه ریزی، نظارت و امور اقتصادی در هم اندیشی مدیران ستادی فرودگاهی که صبح امروز به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، از اخذ مجوزهای لازم برای تاسیس پژوهشکده تحقیقات صنعت هوانوردی و فرودگاهی خبر داد و گفت: با همراهی هیات مدیره شرکت فرودگاه ها، هیات امنای این پژوهشکده به وزارت علوم معرفی خواهد شد.

وی با اشاره به اصلاح تفویض امور و تسهیل در امور، از مدیران فرودگاهی خواست، فراخوان های فرودگاه ها بر اساس نظامنامه انجام شود. همچنین دستورالعمل جامع برای جانمایی غرف تجاری تهیه شود و پس از تصویب هیات مدیره ابلاغ شود.

وی افزایش ظرفیت های اقتصادی و سرمایه گذاری فرودگاه ها را یکی از تکالیف هیات مدیره و مجمع عمومی عنوان کرد و گفت: در این راستا می بایست روی درآمدهای غیر هوانوردی سرمایه گذاری کنیم که در حال تحقیقات آن توسط دانشگاه علامه طباطبایی در حال نگارش است.

 معاون برنامه ریزی، نظارت و امور اقتصادی ضمن اشاره به مولدسازی دارایی ها آن را یکی از تکالیف مهم دولت و وزارتخانه عنوان کرد و گفت: بخشی از این مولدسازی شامل شناسایی ظرفیت های اقتصادی و بازرگانی و بخش دیگر شامل اراضی فرودگاهی است که به طور نمونه در بخش اراضی می توانیم مدل های انرژی خورشیدی را در فرودگاه ها با مشارکت بخش خصوصی اجرا کنیم.

مظفر در خصوص تعرفه های پارکینگ، خدمات و فعالیت های فرودگاهی نیز گفت: این تعرفه ها در هیات مدیره مصوب و بروزرسانی شده است و در دستور مجمع عمومی قرار دارد و امیدواریم به زودی ابلاغ شود.

وی همچنین اختیار بروز رسانی تعرفه گذاری پارکینگ های فرودگاهی را به فرودگاه و براساس مصوبه قیمت گذاری شورای شهرها عنوان کرد.

معاون برنامه ریزی، نظارت و امور اقتصادی با بیان اینکه در حال حاضر 18 طرح سرمایه گذاری در 12 فرودگاه کشور وجود دارد، اظهار امیدواری کرد: این طرح ها با هماهنگی لازم پیش رود.

وی اقتصاد دیجیتال و ابلاغ آن توسط هیات وزیران در دی ماه را مورد توجه قرار داد و از آن به انقلاب چهارم صنتعی تعبیر کرد و گفت: اقتصاد دیجیتال در شش ماه گذشته در دستور کار شرکت فرودگاه ها بوده است و ما در این بخش می بایست در جهت عملیاتی کردن آن با یکی از دانشگاه های بزرگ پیش رویم.

مظفر در ادامه از مدیران فرودگاههای ارومیه، خرم آباد، شهرکرد، اصفهان، اراک، بیرجند و مهرآباد برای اقدامات و تلاش های بسیار که موجب ارتقای رتبه شرکت در جدول ارزیابی سازمان اداری استخدامی شد، قدردانی کرد.

معاون برنامه ریزی، نظارت و امور اقتصادی اجرای سند برنامه ریزی استراتژیک شرکت در فرودگاه ها را به عنوان یکی از مصوبات هیات مدیره مورد توجه قرار داد و از مدیر فرودگاه های مشهد، بندرعباس و آبادان برای حضور در فاز نخست قدردانی کرد و گفت: این سند می بایست در همه فرودگاهها اجرا شود.

مظفر در ادامه ضمن اعلام خبر انجام کار تحقیقاتی بر روی طرح جامع شبکه فرودگاهی گفت: با اجرای این طرح نقش هر فرودگاه در منطقه، استان حتی عرصه بین المللی هدف گذاری می شود.

معاون برنامه ریزی، نظارت و امور اقتصادی با اشاره به بخشنامه وزارتخانه در خصوص برنامه ملی آمار گفت: مدیران موظف هستند برنامه هفتگی آمار را در شاخص های اصلی شرکت تهیه کنند. و همچنین مدیران با بازرسین ویژه موارد 91 و 92 قانون خدمات کشوری جهت ارتقای سلامت اداری همکاری کنند.

مظفر همچنین استقرار مدیریت چرخه بهره وری و انجام کار تحقیقاتی توسط دانشگاه علوم تحقیقات تهران را مورد توجه قرار داد و گفت: این طرح در مراحل نهایی است و پس از تصویب می بایست برای اجرای نهایت همکاری و همراهی در مورد آن انجام شود.

معاون برنامه ریزی، نظارت و امور اقتصادی همچنین در خصوص بخش امور بین الملل و پژوهش نیز از اجرای نظامنامه پژوهشی خبر داد و گفت: این نظامنامه با دید وسیع توسط یک تیم دانشگاهی تصویب شده و در این نظامناهه ترکیب شورا و کمیته های تخصصی و ترکیب کارگروهای تخصصی در فرودگاهها تعیین شده است.

مظفر همچنین به برگزاری دوره های آموزشی بین المللی ACI با مشارکت فرودگاه های اصفهان، تبریز، مهرآباد،  شیراز و بندرعباس اشاره کرد و از اخذ مجوزهای لازم برای تاسیس پژوهشکده تحقیقات صنعت هوانوردی و فرودگاهی خبر داد و گفت: با همراهی هیات مدیره، هیات امنا را به وزارت علوم معرفی می کنیم.

امسال ۱۰ پروژه نیمه‌تمام را به بهره‌برداری رساندیم

مصطفی صفایی، معاون عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در نشست هم‌اندیشی مدیران ستادی و فرودگاه‌های سراسر کشور با تقدیر از زحمات مدیریت  امیرمکری، انتصاب  سیدی را به ایشان تبریک گفت و اظهار کرد: امسال در حدود هزار میلیارد تومان، اعتبار در حوزه عملیات فرودگاهی داشتیم که ۹۰۰ میلیارد از این اعتبار، مربوط به حوزه عمرانی است که تا ۸۰ درصد در این زمینه عملکرد داشته‌ایم. عملکردی که باعث افتخار است و حاصل تلاش دوستان و همکاران در فرودگاه و ستاد است.

صفایی اضافه کرد: هر پروژه‌ای که در اداره‌کل عمران تعریف می‌شود، با نظر هیات مدیره و با اهتمام بر اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام است و بر این اساس ما امسال، ۷ پروژه را آغاز کردیم و به جز پروژه‌های فرودگاه‌های مهرآباد و مشهد، ابعاد باقی پروژه‌ها کوچکتر بود که همه براساس اولویت‌بندی‌ احصا شد.

معاون عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تصریح کرد: امسال ۱۰ پروژه نیمه‌تمام را به بهره‌برداری رساندیم و با کنترل پروژه‌ها توانستیم پروژه‌های بلاتکلیف را به اتمام برسانیم.

صفایی افزود: مهمترین پروژه ما پروژه فرودگاه اردبیل بود که با استفاده از توان داخلی انجام شد.

وی ادامه داد: تمامی تجهیزات مورد نیاز سیستم روشنایی باند را با کمک یک شرکت دانش‌بنیان تامین کردیم و نصب آن توسط پرسنل ستاد و فرودگاه اردبیل انجام شد.

صفایی پروژه فرودگاه مهرآباد که از اول تیر ماه سال جاری آغاز شد را مهمترین پروژه حال حاضر عنوان کرد و گفت: در حدود ۱۰ ماه مطالعات پروژه‌ را به‌غیر از مطالعات و تحقیقات سال‌های گذشته، انجام دادیم و با به حداقل رساندن هزینه‌کرد، ان‌شالله در این زمینه رکورد ثبت کنیم.

معاون عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افزود: جلسات کنترل پروژه مهم فرودگاه مشهد را هر هفته انجام دادیم و این پروژه تا ۷۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته و این پهنه ۱۸ هزار مترمربع به ترمینال فرودگاه مشهد تا خرداد ماه سال آینده به چرخه خدمات مسافری اضافه خواهد کرد.

صفایی توسعه اپرون این فرودگاه را نیز از دیگر پروژه‌های تعریفی مشهد عنوان کرد و گفت: این پروژه به تازگی آغاز شده و در موعد مقرر به پایان خواهد رسید.

به گزارش شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، معاون عملیات فرودگاهی خاطرنشان کرد: در حوزه تامین تجهیزات نیز ساخت و تجهیز چراغ‌های فرودگاه اردبیل، سراوان و... از جمله پروژه‌های مربوط به فرایند داخلی‌سازی است که همکاران ما کارهای مربوط به آن را انجام دادند.

صفایی از تدوین پیش‌نویس طرح جامع اداره‌کل مقررات فرودگاهی نیز خبر داد و اضافه کرد: امکان‌سنجی پروژه‌های فرودگاهی در برخی از فرودگاه‌ها به ما تحمیل می‌شود که باید هزینه‌های مربوط به آن را تأمین کنیم که امیدوارم بتوانیم از این موارد نیز رها شویم.

صفایی در انتها از زحمات کلیه معاونین قدردانی کرد و گفت: این دوستان کمک کردند که فرایندها با تنوع کاری و به درستی انجام شوند و امیدوارم در ادامه نیز با موفقیت کارها ادامه یابد.