شناسهٔ خبر: 105804 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیر مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرد؛

پیش‌بینی وضعیت تردد وسایل نقلیه در جاده‌های برون شهری در ایام نوروز ۱۴۰۱

علی اکبر آشوری مدیر مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: بر مبنای شرایط کرونا در کشور و تصمیمات احتمالی ستاد ملی مقابله با کرونا، دو سناریو برای تردد مسافران در راه های کشور طی نوروز ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی اکبر آشوری مدیر مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار کرد: دو سناریوی «محدودیت هدفمند» و سناریوی «بدون محدودیت» برای تردد مسافران در ایام نوروز در جاده‌های کشور در نظر گرفته شده است که تحلیل‌های انجام شده با توجه به تصمیمات ستاد کرونا، شیوه اعمال محدودیت ها و شرایط جوی قابل تغییر خواهد بود.

آشوری با اشاره به سناریوی «محدودیت هدفمند» افزود: طبق این سناریو پیش‌بینی می‌شود با توجه به موج ششم بیماری کرونا شاهد افزایش همه‌گیری بیماری در پایان سال باشیم که به تبع آن محدودیت‌های ستاد کرونا به صورت هدفمند اعمال می‌شود. در این سناریو فرض می‌شود سفرهای نوروزی با اهداف تفریحی و سیاحتی با اعمال محدودیت‌هایی مانند لزوم ۳ دوز واکسیناسیون انجام پذیرد، همچنین با انجام تبلیغات در رسانه‌های عمومی و سیاست‌گذاری‌های اعمال شده برای رزرو اقامتگاه‌ها، سفرهای برنامه‌ریزی نشده با اهداف تفریحی کاهش یابد.

مدیر مرکز مدیریت راه ها در خصوص سناریوی «بدون محدودیت» گفت: در این سناریو فرض شده است که بیماری کرونا در اسفند ماه سال جاری روند کاهشی داشته باشد و محدودیتی بر روی سفرهای با اهداف مختلف از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعمال نشود.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود در سناریوی «بدون محدودیت»، متوسط تردد روزانه بین استانی حدود ۲ میلیون و ۱۸۰ هزار وسیله نقلیه باشد و در سناریوی محدودیت هدفمند ۱ میلیون و ۳۸۰ هزار وسیله نقلیه در محورهای برون شهری کشور تردد داشته‌باشند.

آشوری با اشاره به دلیل اهمیت تأثیر سفرهای پیش از نوروز در تصمیم‌گیری‌های مختلف، روز شنبه تاریخ ۲۵ اسفند ماه را شروع سفرهای نوروزی بیان کرد و گفت: تاریخ ۲۵ اسفند ماه۱۴۰۰ تا روز ۱۶ فروردین مقارن با سوم ماه مبارک رمضان به عنوان بازه اصلی تحت تأثیر سفرهای نوروزی سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است.

مدیر مرکز مدیریت راه‌ها بیان کرد: با توجه به این که در سناریوی محدودیت هدفمند فرض شده است سفرها با هدف سیاحتی و تفریحی کنترل شود و ترددها با هدف دیدار با خانواده‌ها غالبا پیش از تعطیلات نوروز و در هفته اول روی می‌دهد، پیش‌بینی می‌شود اوج تردد‌ها در روزهای سه‌شنبه تا یکشنبه برابر ۲۶ تا ۲۹ اسفند، اتفاق بیفتد.

وی افزود: در سناریوی بدون محدودیت انتظار می‌رود اوج تردد‌ها پیش از سال نو و مجدداً در روزهای سوم تا هفتم فروردین، در تلاقی موج اول و دوم سفرها اتفاق بیفتد.

آشوری در خصوص سفرهای استان‌های تهران و البرز گفت: در سناریوی محدودیت هدفمند انتظار می‌رود که روند خروج وسایل نقلیه از تاریخ ۲۷ اسفند افزایش و تا تاریخ ۲۹ اسفند ادامه پیدا کند. در بازه زمانی ۳ تا ۵ فروردین نیز خروج وسایل نقلیه از این دو استان به اوج خود (حدود۴۰۰ هزار وسیله نقلیه) خواهد رسید. در سناریوی بدون محدودیت، موج خروج وسایل نقلیه از ابتدای هفته آخر اسفندماه شروع شده و انتظار می‌رود در روزهای پایانی اسفند تا چهارم فروردین به اوج خود ‌برسد.

وی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود تردد به ویژه در محورهای آزادراه تهران-کرج، آزادراه کرج-قزوین از ۲۵ اسفندماه تا ۲۹ اسفندماه و محور کرج چالوس از ۲۷ اسفندماه تا ۱ فروردین (در مقطع قبل از آزادراه) به صورت سنگین باشد. همچنین پیش‌بینی می‌شود در مقاطعی از محورهای هراز و فیروزکوه در بازه ۲۷ اسفندماه تا ۲۹ اسفند ترافیک سنگین مشاهده شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، مدیر مرکز مدیریت راه های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: کاربران جاده‌ای می‌توانند با استفاده از سامانه‌های ۱۴۱ مانند، اپلیکیشن۱۴۱، سامانه پاسخگویی ۱۴۱، سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۴۱ و سایت ۱۴۱ از وضعیت ترافیک در جاده‌های برون شهری اطلاع یابند و سفرهای خود را در ایام نوروز ۱۴۰۱مدیریت کنند.