شناسهٔ خبر: 105830 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سمنان اعلام کرد:

تخصیص ۴۰درصد از صدور بارنامه‌ها به نمک و مصالح ساختمانی/ افزایش قیمت تجهیزات، مهم‌ترین معضل راهداری استان سمنان/ پیشرفت بیش از ۵۰ درصدی رفع نقاط حادثه خیز

ترانزيت مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سمنان گفت: طی یکسال فعالیت این اداره کل ۴۰درصد از صدور بارنامه‌ها مربوط به نمک و مصالح ساختمانی بوده، رفع نقاط حادثه‌خیز با پیشرفت ۵۰درصدی روبه‌رو است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،‌ بیش از ۹۰ درصد حمل‌ و نقل در کشور از طریق جاده‌ها انجام می‌شود، از این رو مرمت، بهسازی، حفاظت و نگهداری راه‌های ارتباطی بسیار حائز اهمیت است و در صورت عدم توجه به این امر، علاوه بر کاهش سرعت حمل و نقل و متحمل شدن زیان اقتصادی، شاهد افزایش تلفات جاده‌ای نیز خواهیم بود.

براساس آمارها اما بیش از ۶۰۰ کیلومتر از کریدورهای اصلی مواصلاتی کشور در استان سمنان قرار دارد؛ این آمار بدین معنی است که این استان به تنهایی به اندازه شش استان کشور شریان مواصلاتی اصلی را در خود جای داده است؛ به همین منظور حفظ و نگهداری راه‌های سمنان نیازمند توجه است و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این استان در راستای توسعه محورهای مواصلاتی طی یکسال فعالیت خود در سال ۱۴۰۰ اقداماتی را در دستور کار قرار داده است.

آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح گفت‌وگو تفصیلی پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با احسان منصور کیایی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سمنان در راستای تشریح عملکرد یکساله این اداره کل است.

وزیر راه و شهرسازی سیزدهم آبان ماه با حضور در استان سمنان به تشریح سیاست‌ها و برنامه‌های وزارتخانه در بخش حمل ونقل پرداخت و خواستار آن شد از تمامی ظرفیت‌های موجود استان استفاده شود، حال در راستای بهسازی جاده‌ها در سال ۱۴۰۰ چه اقداماتی صورت گرفته است؟

انجام لکه‌گیری و روکش آسفالت در محور‌های شریانی و بزرگراهی استان با طولی بالغ بر ۱۹۰ کیلومتر از اقداماتی بوده که در این راستا صورت گرفته است؛ همچنین اصلاح و ایمن سازی نقاط پرحادثه در محور‌های شریانی از دیگر فعالیت‌هایی بود که در سال جاری انجام شد. اجرای تعمیرات اساسی و نگهداری پل‌های بزرگ و ابنیه فنی راه‌های شریانی نیز مانند احداث پل دهانه ۲۱ متری در محور شهمیرزاد، چاشم، خطیرکوه و دوآب از جمله فعالیت‌های این اداره کل محسوب می‌شود، در این راستا می‌توان به مطالعه اجرای عملیات راهداری فوری، اضطراری، مستمر، جاری و دوره‌ای در سطح محورهای مواصلاتی به طول هزار و ۳۴۷ کیلومتر معادل در شهرستان‌های گرمسار، آرادان، سرخه، سمنان، مهدیشهر، دامغان و ... نیز اشاره کرد.

برحسب دستور وزیر راه و شهرسازی و تصویب دستورالعمل شناسایی و اولویت‌بندی رفع و اصلاح نقاط پرتصادف، در این استان چه کارهایی صورت گرفته است؟

در راستای این موضوع اصلاح و ساماندهی و حذف نقطه پرتصادف پیچ و قوس بعد از لاسجرد، پیچ‌های پنج هزاری(پاده) شهرستان آرادان و ساماندهی سه راهی فولاد محله در محور سمنان ساری با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد انجام شده است، همچنین مطالعه و تهیه اسناد و مدارک و مستندات و برآورد ریالی اصلاح نقاط پرحادثه گردنه آهوان نیز انجام گرفته است.

خبرها حکایت از افزایش سرقت علائم در جاده‌ها دارد، برای جلوگیری از سرقت علائم چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

جهت جلوگیری از سرقت علائم با ایمن سازی بیشتر در نصب تابلوها و علائم و همچنین استفاده بیشتر از علائم افقی به مبارزه با این موضوع پرداخته‌ایم تا از دست سارقان محفوظ بماند.

چه میزان از مسیرها ایمن سازی شدند و آیا سرقت علائم در زمینه ایمن‌سازی‌ها تاثیر گذاشته است؟

بیش از یک چهارم کل راه‌های استحفاظی این استان ایمن سازی شده‌اند، بله متاسفانه در محدوده‌هایی که مورد ایمن‌سازی قرار گرفته‌اند به علت سرقت علائم یا در اثر برخورد وسایط نقلیه به حفاظ و حاشیه راه مجدداً ایمن سازی صورت گرفته است.

پیش از این عمده ترین مشکل حوزه حمل و نقل در استان سمنان و کشور را موضوع نوسازی ناوگان عنوان کرده بودید؛ اکنون برای نگهداری و بهبود وضعیت راه‌ها از امکانات و تجهیزات کافی برخوردار هستید و ناوگان نوسازی شده است؟

متاسفانه افزایش قیمت تجهیزات و دستمزد نیز تبدیل به مهمترین معضل و مشکل این استان شده است که باید بری رسیدن به هدف مطلوب این معضل رفع شود و سن ناوگان نیز بالا است.

با توجه به اینکه استان سمنان بیش از ۶۰۰ کیلومتر از کریدورهای اصلی مواصلاتی کشور را در خود جای داده است، تخصیص بودجه برای نگهداری راه‌های این استان، بر اساس گستردگی محورهای مواصلاتی صورت گرفته است؟

در زمینه اعتبارات مشکل خاصی وجود ندارد، اما با توجه به اینکه درصد تخصیص اعتبارات مقداری کمتر از پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها است، پیگیری‌های لازم از سازمان متبوع انجام شده و قول مساعد در این زمینه جهت افزایش سهم تخصیص داده شده است.

در صحبت‌های خود به تخصیص اعتبارات کمتر از میزان مورد نیاز برای تکمیل پروژه‌ها اشاره کردید، با وجود چنین شرایطی کدام یک از اقدامات را در اولویت کارها قرار داده‌اید؟

در زمینه اولویت پروژه‌ها باید بگویم با تدبیری که صورت گرفته است، اولویت را با پروژه‌های مطرح شده در سفر رییس جمهور به استان شامل نگهداری راه‌های استان در قالب پروژه‌های لکه‌گیری و روکش آسفالت محورهای مواصلاتی شامل هشت محور و اصلاح ۱۰ نقطه حادثه‌خیز در سطح استان قرار داده‌ایم.

در حوزه ترانزیت در سال ۱۴۰۰ چه اقدامات شاخصی را در دستور کار داشتید؟

در بحث کریدور ترانزیتی در حوزه شرق به غرب بیش از ۵۵۰ کیلومتر از مسیر پرتردد تهران ـ مشهد در استان سمنان قرار داشته و سالانه میلیون‌ها زائر حرم مطهر رضوی از این مسیر عبور می‌کنند که به صورت بزرگراهی است و فعلا تغییراتی نداریم، البته با افتتاح آزادراه حرم تا حرم در محدوده گرمسار تا سمنان بیش از ۱۱۰ کیلومتر آزاد راه می‌شود، همچنین در حوزه شمال به جنوب نیز ۳۰۰ کیلومتر به صورت محور اصلی دوطرفه در حال بهره برداری است که تغییراتی ندارد و ابلاغی هم در این خصوص صورت نگرفته است.

در بازه زمانی یکساله سال ۱۴۰۰ چه تعداد بارنامه ثبت شده است و چه تعداد از بارنامه‌ها کالای اساسی هستند؟

از ابتدای سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۵۶۰هزار برگ بارنامه برای جابه‌جایی ۹میلیون و یکصد هزار تن کالا صادر شده است که ۴۰ درصد آن را گچ، سیمان، نمک و مصالح ساختمانی پوشش می‌دهند.

چه میزان از راه‌های روستایی بهسازی شدند؟

در حوزه راه‌های روستایی قریب به ۶۰ کیلومتر راه روستایی به صورت عملیات خاکی اجرا شده و قریب به ۱۴ کیلومتر از مسیرها نیز آسفالت شده است.

اقدامات لازم برای ایمن‌سازی جاده‌ها و محورها برای پذیرش مسافر در نوروز ۱۴۰۱ صورت گرفته است؟

بله تدابیر لازم اندیشیده شده است که در این خصوص می‌توان به تنقیه، لایروبی و پاکسازی دهانه ورودی و خروجی پل‌ها و آب‌روها، احیای دیواره‌های هدایت سیلاب و تقویت و بازسازی آن‌ها، بوته‌کنی و قطع علف‌های هرز شانه‌ها در دو طرف کلیه محورها، زیباسازی و منظر آرایی مبلمان جاده‌ای در ۳۰ کیلومتری ورودی و خروجی شهرها، تکمیل راه فرار اضطراری محور سمنان فیروزکوه در محدوده پلیس راه افتر و تهیه و تامین قیر مورد نیاز پروژه‌های لکه گیری از محل تبصره یک بند ز قانون بودجه ۱۴۰۰ جهت اجرای سریع‌تر آن‌ها یاد کرد. همچنین اجرای عملیات آسفالت حفاظتی و لکه گیری با ماسه آسفالت در محور آرادان سرخه و لکه گیری و روکش آسفالت در محور سمنان معلمان در صورت مساعد شدن شرایط آب و هوایی در دست اقدام است.