به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علیاکبر صفایی در این دیدار با تاکید بر سیاست اصلی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر افزایش حداکثری همکاریهای تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت امور خارجه ایران مذاکراتی را به طور مستقیم با کشورهای هند، پاکستان، امارات، عمان و قطر در مورد استفاده از ظرفیتهای بندر چابهار، به منظور ترانزیت کالا به کشورهای آسیای مرکزی (CIS) داشتهاند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه موافقتنامه چابهار باید هرچه سریعتر نهایی و اجرایی شود و به امضای طرفین برسد، تاکید کرد: هدف ما این است که موافقتنامه بینالمللی چابهار با چالشهای کمتری، عملیاتی شود.
صفایی با بیان اینکه امکان ترانزیت کالا از طریق چابهار برای هند فراهم شده است، تصریح کرد: در حال حاضر از بخش کوچکی از ظرفیت بندر چابهار استفاده میشود که این مسئله نارضایتی سازمان بنادر را در دو سال گذشته از اجرای قرارداد کوتاه مدت، با شرکت هندی IPGL به همراه داشته است.
شرکت IPGL به صورت مستقیم در بندر چابهار فعال شود
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: هدف نهایی و محوری این سازمان، افزایش ترافیک کالای ورودی به بندر چابهار است که باید در قرارداد اصلی نیز به آن پرداخته شود.
صفایی تاکید کرد: انتظار میرود شرکت هندی IPGL به عنوان اپراتور بندری، مستقیما در بندر چابهار فعالیت داشته باشد؛ از این رو با تشکیل کمیته مشترک، هرچه سریعتر تغییرات لازم در قرارداد بلند مدت صورت گیرد و نسخه نهایی آن برای امضای طرفین ظرف یک ماه آینده آماده شود.
اتخاذ راهکارهای اجرایی برای اجرای بدون چالش موافقتنامه بینالمللی چابهار
راجیو جلوتا؛ مدیرعامل شرکت IPGL (اپراتور بندری بندر شهید بهشتی چابهار) هم در این دیدار با اشاره به پتانسیل مطلوب بندر چابهار برای ارتباط و تعامل تجاری با کشورهای حوزه CIS، گفت: با توجه به ماهیت قرارداد چابهار بین دو کشور، لازم است با اتخاذ راهکارهای اجرایی، موانع به سرعت برطرف شود.
وی اعلام کرد: حضور تجهیزات بهروز و کارآمد در بندر شهید بهشتی چابهار به افزایش تردد کشتیهای بزرگ در بندر چابهار کمک خواهد کرد که برای تسریع در این امر پیشنهادهایی از طرف شرکت IPGL ارائه خواهد شد.
مدیر عامل شرکت IPGL گفت: در حال حاضر دولت هند برای کالاهای ارسالی خطوط کشتیرانی هند به مقصد چابهار تسهیلات و تخفیف ۳۰ درصدی در تعرفههادر نظر گرفته است که در صورت افزایش ترافیک، میزان تسهیلات نیز افزایش خواهد یافت.
تدوین نقشه راه آینده حضور IPGL در بندر چابهار
جلیل اسلامی؛ معاون امور بندری و اقتصادی نیز در این نشست تاکید کرد: مساله اصلی در بندر شهید بهشتی، فعال شدن قرارداد اصلی چابهار و افزایش ترافیک ورودی به این بندر چابهار است.
به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، به گفته وی، تدوین یک برنامه مشخص از نقشه راه آینده حضور IPGL در بندر چابهار، یکی از رویکردهای سازمان بنادر قلمداد است که باید به سرعت مورد رسیدگی قرار گیرد.