شناسهٔ خبر: 105876 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

برای نخستین بار در کشور انجام شد؛

نصب کوپلینگ تولید داخلی انتقال قدرت در شناورهای تجسس و نجات در بندر شهید رجایی

شناور معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: برای نخستین بار کوپلینگ انتقال قدرت از موتور رانش که توسط صنایع داخلی کشور ساخته شده جهت استفاده در شناورهای تجسس و نجات دریایی در بندر شهید رجایی نصب و در حال بهره‌برداری است.

محمدرضا پوررجبی معاون فنی و نگهداری اداره‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با بیان اینکه تنها چند شرکت در دنیا قادر به ساخت کوپلینگ انتقال قدرت هستند، گفت: این قطعه برای استفاده در شناورهای تجسس و نجات اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان اولین بار است که توسط صنایع داخلی کشور ساخته می‌شود.

وی ادامه داد: این قطعه مکانیکی بیش از یک ماه است که به صورت آزمایشی بر روی شناور ناجی ۱۵ نصب که خوشبختانه نتایج حاصله از نصب این قطعه بسیار مثبت ارزیابی شده است.

به گفته معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، کوپلینگ وظیفه انتقال قدرت از موتور به جعبه دنده و از جعبه دنده به شافت انتقال قدرت سیستم رانش واتر جت را دارد.

پوررجبی ادامه داد: کوپلینگ در انگلیسی به معنی (flexible  joint) یا اتصال قابل انعطاف گفته می‌شود که علاوه بر میرا نمودن (کاهش ضربه) در زمانی که شناور حرکت را آغاز می‌نماید، موجب عدم انتقال ضربه‌های وارده معکوس از سمت امواج دریا به موتورهای اصلی رانش می‌شود.

 

یادآوری می‌شود، کوپلینگ در لغت به معنای (اتصال، جفت کردن، جفت، سرپیچ، متصل کننده، جفت شدگی، جفت ساز، جالس) است؛ به تعبیری کوپلینگ به معنی اتصال دهنده دو قطعه بوده که هدف اصلی از کاربرد آنها نیز اتصال دو قطعه برای انتقال نیرو از یکی به دیگری و نهایتا تبدیل نیرو به حرکت است. به مقاوم کردن سازه‌ها در برابر بارهای ضربه‌ای و انفجاری نیز میرا کردن گفته می‌شود.