شناسهٔ خبر: 105990 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار سطح زرد برای دو سامانه منتشر کرد؛

بارش برف و باران در روزهای پنجشنبه و جمعه/احتمال خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا

قطار برف سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح زرد برای دو سامانه از بارش برف و باران و وزش باد شدید در مناطق مستعد خیزش گردوخاک طی آخر هفته جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، سازمان هواشناسی با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به نفوذ سامانه بارشی از روز پنجشنبه دوازدهم اسفندماه تا روز جمعه سیزدهم اسفندماه و تغییر نوع توده هوا به همراه افزایش شیو فشاری برای روز جمعه هشدار داد.

نوع مخاطره این سامانه بارش برف، باران، وزش باد شدید موقت، رعد و برق و کاهش نسبی دما اعلام شده است.

منطقه اثر این سامانه برای روز پنجشنبه، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، ایلام، لرستان و جنوب مرکزی پیش‌بینی شده است.

روز جمعه نیز آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، جنوب اردبیل، کردستان، لرستان، خوزستان، نیمه شمالی فارس، تهران، البرز، مازندران، گلستان، سمنان، اصفهان، قم، مرکزی و همدان و شمال خراسان رضوی درگیر این سامانه خواهند بود.

بر اساس این اطلاعیه، اثر مخاطره سامانه یاد شده اختلال در تردد، پدیده مه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، کولاک برف در جاده‌های کوهستانی، برخورد صاعقه، احتمال آب گرفتگی معابر شهری، تاخیر و احتمال لغو پرواز پیش‌بینی شده و 

احتیاط در سفرهای برون‌شهری، تجهیز خودروها به لوازم زمستانی از جمله زنجیر چرخ، مه شکن و سوخت کافی، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و احتیاط در جابجایی عشایر کوچ‌رو از توصیه‌های سازمان هواشناسی است.

بر اساس این گزارش، سامانه دوم تغییر نوع توده هوا به همراه افزایش شیو فشاری بوده که در روز جمعه سیزدهم اسفندماه فعال خواهد شد.

سازمان هواشناسی نوع مخاطره سامانه را وزش باد نسبتاً شدید تا شدید موقت، در مناطق مستعد خیزش گردوخاک اعلام کرده که روز جمعه در استان‌های آذربایجان شرقی، مرکزی، زنجان، همدان، تهران، البرز، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان جنوبی اثرگذار خواهد بود.

اثر مخاطره این سامانه نیز احتمال خیزش گردوخاک و کاهش دید افقی و کیفیت هوا، احتمال شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها و احتمال آسیب به سازه‌های موقت مانند گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی پیش‌بینی شذه است.

مستحکم کردن سازه‌های موقتی، احتیاط در تردد از اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های‌ نیمه کاره و پارک خودروها در اطراف موارد ذکر شده از توصیه‌های سازمان هواشناسی در مورد این سامانه است.