شناسهٔ خبر: 106119 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار زرد هواشناسی منتشر کرد؛

وزش باد نسبتاً شدید همراه با خیزش گرد وخاک و احتمال شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها

طوفان شن در سیستان و بلوچستان سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار زرد هواشناسی برای دو سامانه، از نفوذ سامانه بارشی و افزایش وزش باد در اکثر استان ها طی روزهای یکشنبه تا سه شنبه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، سازمان هواشناسی با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به نفوذ سامانه بارشی از اواخر یک‌شنبه پانزدهم اسفندماه تا پایان روز سه شنبه و همچنین وزش باد نسبتاً شدید با خیزش گردوخاک در مناطق مستعد خبر داد.

بر اساس این اطلاعیه سامانه اول، بارش باران، برف، وزش باد شدید موقت، رعد و برق پیش‌بینی شده و منطقه اثر آن روز یکشنبه در استان های کردستان، کرمانشاه، مرکزی، لرستان، همدان، شمال ایلام، غرب اصفهان، نیمه شمالی چهارمحال و بختیاری، جنوب آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، شمال خوزستان و ارتفاعات استان های تهران، البرز و مازندران، و  روز دوشنبه  در استان های گیلان، مازندران، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، همدان، مرکزی، قم، قزوین، تهران، البرز، اصفهان، سمنان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، یزد، جنوب استانهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، نیمه جنوبی اردبیل، فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و نیمه شمالی کرمان، و روز سه‌شنبه این سامانه درخراسان جنوبی، خراسان شمالی، خراسان رضوی فعال خواهد بود.

اثر مخاطره نیز اختلال در تردد، پدیده مه، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، کولاک برف در جاده‌های کوهستانی، برخورد صاعقه، احتمال آب گرفتگی معابر شهری، تاخیر و احتمال لغو پروازاعلام شده است.
سازمان هواشناسی به احتیاط در سفرهای برون‌شهری، تجهیز خودروها به لوازم زمستانی از جمله زنجیر چرخ، مه شکن و سوخت کافی، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و احتیاط در جابجایی عشایر کوچ‌رو توصیه کرده است.

بر اساس اطلاعیه سازمان هواشناسی، سامانه دوم که تغییر نوع توده هوا به همراه افزایش شیو فشاری است منجر به وزش باد نسبتاً شدید تا شدید موقت، در مناطق مستعد توام با خیزش گردوخاک خواهد شد و فعالیت این سامانه از روز دوشنبه آغاز و تا روز سه شنبه ادامه خواهد داشت.

منطقه اثر آن در روز دوشنبه در استان های خوزستان، بوشهر، ایلام، فارس، کرمان، یزد، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، و روز سه‌شنبه دراستان های کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، هرمزگان، فارس، تهران، قم، سمنان، قزوین، مرکزی، همدان خواهد بود.

اثر مخاطره نیزاحتمال خیزش گردوخاک و کاهش دید و کیفیت هوا، احتمال شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها و احتمال آسیب به سازه‌های موقت مانند گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی اعلام شده است.
سازمان هواشناسی بر اساس این هشدار به مستحکم کردن سازه‌های موقتی، احتیاط در تردد از اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های‌ نیمه کاره و پارک خودروها در اطراف موارد ذکر شده توصیه کرده است.