شناسهٔ خبر: 106124 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در راستای اجرای طرح سراسری پاکسازی حریم راه‌های کشور صورت پذیرفت:

پاکسازی ۲۲۰ کیلومتر از حریم راه‌های استان مرکزی

پاکسازی در آستانه ایام نوروز و با هدف ارتقای منظر راه‌ها، همزمان با هفته منابع طبیعی بیش از ۲۲۰ کیلومتر از حریم راه‌های استان مرکزی توسط راهداران جهادگر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی پاکسازی و بالغ بر ۱۰ تن زباله جمع آوری شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی از استان مرکزی، مهرداد جهانی مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی از بسیج ۲۶۰ نفر راننده و راهدار برای پاکسازی حریم راه‌های استان خبر داد و افزود: یکی از مهم‌ترین عناصر راه، حریم آن است که امروز با تلاش راهداران سراسر استان در اقدامی جهادی بیش از ۲۲۰ کیلومتر از آن با هدف زیباسازی و ارتقای منظر راه‌ها پاکسازی شد.

وی خاطرنشان کرد: پاکسازی حریم راه‌ها همواره بصورت جاری در طول ایام سال توسط ادارات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان‌ها انجام می‌شود لذا برای ثبت نمادین این رویداد و اهمیت سفرهای نوروزی روز چهاردهم اسفندماه در سراسر کشور در قالب طرح سراسری پاکسازی حریم راه‌های کشور توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برگزیده شده تا در ایام پیش رو، کاربران بهنگام عبور از جاده‌ها از زیبایی بصری راه‌ها بهره‌مند شوند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی اظهار داشت: برای اجرای این طرح، ۹۰ دستگاه انواع ماشین‌آلات سبک و سنگین راهداری شامل لودر، گریدر، کمپرسی و... بکار گرفته شده است.

به گفته وی متأسفانه یکی از معضلات جاری در راه‌ها بویژه راه‌های فرعی و روستایی تخلیه نخاله‌های ساختمانی در حریم جاده و گاهی اوقات در شانه خاکی راههاست که متأسفانه در برخی موارد منجر به حوادث تلخی نیز شده است لذا بهمین منظور به اطلاع عموم می‌رساند در صورت مشاهده چنین مواردی در هر ساعت از شبانه‌روز حتما با شماره تلفن ۱۴۱ تماس حاصل نموده و این گونه تخلفات را به کارشناسان مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اطلاع دهید.

جهانی تأمین ایمنی لازم و کافی در سطح و حریم راه‌ها را مهم‌ترین دغدغه راهداران برشمرد و گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون برای افزایش ضریب بخشندگی حاشیه راه‌ها بیش از ۴۵۵ کیلومتر شیب شیروانی احداث و اصلاح شده است که مهم‌ترین نتیجه حاصل از این اقدام کاهش چشمگیر واژگونی در راه‌ها نسبت به مدت مشابه خود در سال‌های گذشته است.

وی افزود: علاوه بر احداث ۲۲۵ کیلومتر و اصلاح ۲۳۰ کیلومتر شیب شیروانی، بیش از ۶۲۰ کیلومتر عملیات شانه سازی، اصلاح شانه خاکی و رفع افتادگی آن از لبه آسفالت و ایمن سازی نقاط پرتگاهی در طول راه‌های استان انجام شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی ضمن اشاره به تلاش‌های بعمل آمده برای تحقق اهداف دهه ایمنی در استان مرکزی گفت: در حوزه راهداری در برنامه بلند مدت در نظر داریم سالانه ۱۰ درصد از راه‌های استان را با اولویت رفع نقاط پرتگاهی و اصلاح شانه و حریم راه‌ها از ایمنی لازم برخوردار سازیم.