شناسهٔ خبر: 106148 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان شرقی اعلام کرد:

فرودگاه تبریز به عنوان هاب فرودگاهی منطقه شمال غرب کشور/ مسیر تبریز- استانبول و بالعکس پرترددترین مسیر بین المللی شرکت فرودگاه ها / برقراری پرواز فوق العاده به دمشق/ افزوده شدن پرواز دوبی از فرودگاه تبریز در نوروز ۱۴۰۱

فرودگاه تبریز مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان­ شرقی گفت: فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز با توسعه کم نظیر پروازهای داخلی و بین المللی به عنوان هاب فرودگاهی منطقه شمال غرب کشور محسوب می‌شود که موفق به جابجایی حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر مسافر در سال۱۴۰۰شده است.

رامین آذری، مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان­شرقی درگفت‌وگو با­ خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم فعالیت های فرودگاه‌های آذربایجان­شرقی در سال۱۴۰۰را در دو حوزه « توسعه مسیرهای پروازی » و « فعالیت های عمرانی» نام برد که در هر دو بخش اقدامات قابل توجهی انجام شده است.

آذری با اشاره به اهمیت تبدیل شدن فرودگاه ‌تبریز به یک هاب منطقه ای و بین المللی اظهار کرد: هاب منطقه ای و بین المللی به غیراز شبکه پرواز گسترده، به زیرساخت های فرودگاهی نیز نیاز دارد که در حال حاضر فرودگاه تبریز از امکاناتی چون باند طویل برای نشست و برخاست هواپیماهای پهن پیکر، اپرون با ظرفیت پارک۱۲فروند هواپیما و تجهیزات کمک ناوبری چون­ILS  و­DVOR/DME  برخوردار است، اما نیاز به توسعه ترمینال در این فرودگاه احساس می شود .

احداث ترمینال۱۸هزار متری فرودگاه شهید مدنی تبریز درسال آینده

مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان­شرقی در ادامه افزود: احداث ترمینال ۱۸ هزار متری فرودگاه شهید مدنی تبریز مهمترین پروژه عمرانی اداره کل در سال جدید است و عملیات اجرایی آن در سال۱۴۰۱ آغاز خواهد شد که افزایش میزان مسافرگیری و بهبود خدمات رسانی به مسافران از مهم ترین اهداف ساخت ترمینال جدید فرودگاه تبریز است.

آذری در ادامه با اشاره به بهره برداری از آشیانه تعمیرات تخصصی شرکت هواپیمایی آتا، و کسب عنوان دستگاه برتر خدمت­ رسان در دو سال پیاپی از جشنواره شهید رجایی استان خاطر نشان کرد: انجام برخی عملیات های عمرانی مانند بهسازی کامل سرویس های بهداشتی سالن ترانزیت داخلی و همچنین سالن پروازهای خارجی فرودگاه تبریز از جمله اقدامات این اداره کل جهت افزایش رفاه مسافرین و مراجعین فرودگاه تبریز در ایام پروازهای نوروزی است.

مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان­شرقی درمورد­ عملکرد اداره کل فرودگاه‌های استان در­ایام پاندمی کرونا نیز گفت: مشارکت در امر واکسیناسیون ویروس کرونا در ترمینال حج فرودگاه تبریز و توسعه امر هوانوردی عمومی در استان از اقدامات موثر اداره کل فرودگاه‌ها در سال۱۴۰۰بود.

فرودگاه تبریز به عنوان هاب فرودگاهی منطقه شمال غرب کشور

آذری در توضیح مسیرهای پروازی فرودگاه تبریز گفت: در سال۱۴۰۰ فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز شاهد توسعه کم نظیر پروازهای داخلی و بین المللی بود به طوری که هم اکنون می توان از فرودگاه تبریز به عنوان هاب فرودگاهی منطقه شمال غرب کشور یاد کرد که با ایجاد فضای رقابتی در بین ایرلاین های داخلی و خارجی موفق به جابجایی حدود یک میلیون و ۳۰۰هزار نفر مسافر در سال جاری شده است.

به گفته آذری هم اکنون در مسیرهای داخلی از فرودگاه تبریز به ۱۴مسیر، پرواز انجام می پذیرد که۱۰ ایرلاین بصورت برنامه ای و ۴ ایرلاین بصورت موردی عهده دار جابجایی مسافر در این مسیرها هستند و کلیه شهرهای مهم کشور و هم چنین مسیرهای پرتقاضا از شهر تبریز در طول روزهای هفته پوشش داده می شوند.

مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان­شرقی بیان کرد: به عنوان نمونه با آغاز به کار ناوگان امبرائر شرکت هواپیمایی آتا در ماه‌های اخیر، مسیرهای جدید مانند قشم، کرمانشاه و یزد به شبکه پروازی فرودگاه تبریز افزوده شدند و در مسیرهایی مانند تهران، کیش، ساری، اهواز، بندرعباس، اصفهان و شیراز که توسط سایر ایرلاین ها انجام می گرفت نیز افزایشی قابل توجه رخ داده است.

برقرای مسیر پروازی تبریز-نجف با۶ پرواز رفت و برگشت

مدیرکل فرودگاه‌های استان در خصوص مسیرهای خارجی فرودگاه تبریز هم گفت: مسیر تبریز- استانبول و بالعکس در اکثر ماه‌های سال جاری عنوان « پرترددترین مسیر بین المللی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران» را به خود اختصاص داده است که مسافرین این مسیر توسط دو ایرلاین خارجی و سه ایرلاین داخلی از فرودگاه تبریز جابجا می شوند.

به گفته آذری مسیر تبریز-آنکارا و همچنین تبریز- نجف نیز در سال جاری به مسیرهای پروازی فرودگاه تبریز اضافه شد که مسیر نجف با ۶ پرواز رفت و برگشت در­هفته توسط دو ایرلاین داخلی از فرودگاه تبریز انجام می پذیرد.

مدیرکل فرودگاه‌های استان در مورد برنامه های نوروز ۱۴۰۱ گفت: در ایام نوروز علاوه بر افزایش پرواز در مسیرهای پرتقاضا، مسیرهای جدید مانند دوبی به پروازهای فرودگاه تبریز افزوده می‌شود و همچنین یک پرواز فوق العاده در مسیر دمشق در تاریخ ۲۵ اسفند ماه توسط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران) هما (انجام خواهد شد.

آذری در پایان با اشاره به برنامه های فرودگاه‌های استان در استقبال از بهار گفت: برپایی دو سفره هفت سین در سالن ترمینال فرودگاه تبریز، اجرای موسیقی سنتی آذربایجان، استقبال از مسافران نخستین پرواز ورودی به فرودگاه تبریز در سال جدید، همچنین مراسم نورافشانی همزمان با نیمه شعبان و میلاد باسعادت امام زمان (عج) نیز از جمله برنامه های فرهنگی فرودگاه تبریز بمناسبت ایام نوروز است.