شناسهٔ خبر: 106217 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

رئیس فراکسیون توسعه اقتصاد دریامحور در مجلس عنوان کرد:

ضرورت حرکت به سمت ایجاد بنادر نسل سوم/ پسکرانه بنادر فرصتی مناسب برای سرمایه‌‌گذاری بخش خصوصی است

پسکرانه چابهار رئیس فراکسیون توسعه اقتصاد دریامحور در مجلس شورای اسلامی، یکی از فرصت‌های بسیار مناسب برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را در بنادر و پسکرانه آن عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، منصور آرامی با اشاره به اینکه شاهد ارتقاء بنادر دنیا به بنادر نسل سوم و چهارم هستیم، گفت: بنادر ایران هنوز در مرحله بنادر نسل دوم قرار دارند و باید با برنامه‌ریزی مدون و صحیح در راستای ارتقای نسل بنادر کشور گام برداریم.

رئیس فراکسیون توسعه اقتصاد دریامحور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بنادر بر اساس معیارها و شاخص‌های مختلف بنادر به چهار نسل تقسیم می‌شوند، افزود: در بنادر نسل اول، فعالیت‌هافقط در محدوده بندر متمرکز است و در بنادر نسل دوم، دولت و شرکت‌های خصوصی با هم در تعامل هستند.

وی با اشاره به اینکه در بنادر نسل سوم با بهره‌مندی از  حمل و نقل چندوجهی و نیازهای رو به رشد تجارت، فعالیت‌های بازاریابی و ارزش افزوده کالا مدنظر قرار می‌گیرد، اظهار کرد: نسل سوم بنادر نقش مهمی در زنجیره حمل و نقل که بر پایه تولید و توزیع است، ایفا می‌کنند و از اهمیت بسیار بالایی در پویایی حمل و نقل کالا و ترانزیت برخوردار هستند.

رئیس فراکسیون توسعه اقتصاد دریامحور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بنادر نسل چهارم، ضمن اتصال مناطق مختلف بندر با یکدیگر، بندر با سایر بنادر دنیا نیز در تعامل و همکاری در سطوح بین‌المللی خواهد بود و استفاده از سیستم تبادل الکترونیکی داده‌هابرای مدیریت و حمل و نقل نقش مهمی را ایفا می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه امیدواریم شاهد سرمایه‌گذاری هرچه بیشتر بخش خصوصی در بنادر کشور باشیم، بیان کرد: زمانی می‌توان صاحبان کالا و سرمایه‌گذاران را به سمت بنادر روانه کرد که در زمینه ترانزیت کالا، تعرفه خدمات و تسهیلات خوب و مناسبی ارایه شود.

آرامی افزود: یکی از فرصت‌های بسیار مناسبی که به‌خوبی می‌تواند زمینه‌ساز جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی شود، بنادر و پسکرانه آن است و با توجه به مزیت‌های متعددی که در بنادر کشور وجود دارد، می‌توان در این مسیر گام برداشت.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، وی گفت: بهبود و ضعیت حمل و نقل دریایی کشور مقوله بسیار مهمی برای اقتصاد ایران است و به همین دلیل باید در مسیر پویایی و رونق بنادر حرکت کنیم.